אפליקציות | ניתוח

מה עומד מאחורי מינויו של מרקו מיקיאלי למנהל הפעילות המקומית של טיקטוק בישראל

אפליקציית הסרטונים הקצרים מעלה הילוך בפעילותה בישראל ומגייסת את מרקו מקיאילי, לשעבר בכיר בהנהלת פייסבוק, לתפקיד מנהל הפעילות המסחרית המקומית • מקיאילי: "טיקטוק הפכה לפופקורן הדיגיטלי הכי לוהט של דור ה-Z"

מרקו מיקיאלי. עובר לטיקטוק / צילום: פייסבוק
מרקו מיקיאלי. עובר לטיקטוק / צילום: פייסבוק

לאחר חודשים של התנעה שקטה, טיקטוק - אפליקציית הסרטונים הקצרים שבבעלות בייטנדנס הסינית - מעלה הילוך בפעילותה בישראל ומגייסת את מרקו מקיאילי, לשעבר בכיר בהנהלת פייסבוק, לתפקיד מנהל הפעילות המסחרית המקומית.

מיקיאלי כיהן במשך 6 שנים כראש תחום משרדי הפרסום בפייסבוק ישראל ונמנה עם צוות ההקמה של נציגות פייסבוק בארץ. עוד לפני פתיחת הסניף המקומי הוא היה חלק מ"רביעיית המייסדים" של הפעילות הישראלית יחד עם אלעד ברינדט-שביט, ענת אלחנני ונמרוד הלוי שפעלו מהמטה בדבלין.

במסגרת תפקידו מיקיאלי הקים וניהל את כלל האסטרטגיה והפעילות של פייסבוק מול תעשיית הפרסום המקומית - ממשרדי הפרסום המסורתיים ועד לסוכנויות הדיגיטל, האד-טק והמדיה-טק הפועלות בשוק.

מיקיאלי נחשב למנהל שמוביל חדשנות ואימוץ של טכנולוגיה לצרכים פרסומיים, ועם השנים הוא הפך לקול מוביל ודומיננטי בעיצוב פעילותה הקהילתית של פייסבוק באמצעות יוזמות חברתיות. הוא נחשב לאהוד ומוערך במידה רבה בקרב משרדי הפרסום בישראל, מה שמצטלב באופן מדויק עם המקום בו נמצאת כיום פעילות טיקטוק בישראל ועם הצרכים שלה.

טיקטוק נהפכה בשנים האחרונות לאחת האפליקציות הפופולריות בקרב בני נוער וצעירים, והיא מתחרה על הזמן שלהם בעיקר מול אפליקציות כמו אינסטגרם שבבעלות פייסבוק וסנאפצ'ט. לארץ החברה נכנסה לפני מספר חודשים, אך עד עתה התמקדה הפעילות בעיקר בגיוס עובדים ובהקמת מטה. רק לפני מספר שבועות החלו שם לפנות למשרדי הפרסום וסוכנויות המדיה ולעניין אותם באפשרויות הפרסום. עד עתה עלו רק מספר קטן של קמפיינים פרסומיים, אך בשוק בסוכנויות מדווחים על הרבה רצון טוב ועידוד ליצירתיות במהלכים הפרסומיים. 

הפוטנציאל המקומי גדול

בשוק מעריכים כי פוטנציאל הפעילות של טיקטוק בישראל, כמו בכל העולם, הוא גדול. כיום שוק הפרסום הדיגיטלי, המהווה כשליש מעוגת הפרסום בישראל, נשלט על-ידי גוגל ופייסבוק שנוגסות חלק גדל והולך מעוגת הפרסום המקומית. טיקטוק שואפת כנראה להיות גורם משמעותי שלישי, והיתרון הגדול שלה הוא בקהל המשתמשים של הפלטפורמה - צעירים, ובאופי צריכת המדיה והפרסום שלהם: הצעירים הם מוטי וידאו, שזה תחום הפרסום הכי צומח בעולם.

למרות הזיהוי שלה עם צעירים, בשבועות האחרונים החלה טיקטוק, בעקבות ההפגנות אחרי הריגתו של ג'ורג לויד בארה"ב ששודרו בעיקר שם, לחדור גם לקהלים מבוגרים יותר.

כאמור, תחום הפרסום של האפליקציה עדין בחיתוליו בישראל, אך אם מסתכלים על המתרחש בעולם, נראה כי קיים שוני משמעותי בין ההתנהלות של שתי הפלטפורמות הגדולות גוגל ופייסבוק מול מפרסמים - לבין זאת של טיקטוק. בעוד שתי הענקיות מזוהות כלא נגישות ולא שירותיות, הרי שטיקטוק נחשבת לגוף מוטה שירות שעובד בצמוד לסוכנויות הפרסום והמפרסמים. במובן הזה מינוי של מקיאלי לתפקיד מנהל הפעילות המסחרית מתאים ככפפה ליד.

מיקיאלי החל את דרכו המקצועית ב-2001 כיזם השותף במשרד פרסום הפועל מדרום הארץ. במסגרת עבודתו היה מנהל השיווק והפרסום של חברות מקומיות אשר מינפו ערוצים דיגיטליים ליצירת מכירות בתחום התיירות. בשנת 2010 הוא עבר לתל-אביב כמנהל הקריאטיב-טכנולוגיה במשרד פרסום מקבוצת BBDO ישראל, שם הוביל במשך 3 שנים את תקציבי הפרסום הדיגיטליים של קבוצת בזק, אסם וש.שסטוביץ, עד הצטרפותו לפייסבוק ב-2013. 

"הפופקורן הדיגיטלי הכי לוהט"

מקיאלי דיווח היום (ב') על המינוי וכתב: "כשזכיתי ב-2013 להצטרף למסע המטורף הזה שנקרא פייסבוק, לא שיערתי לעצמי שאזכה פעם נוספת להזדמנות דומה. לשמחתי, רצה הגורל, והנה אני שוב מתרגש להתחיל מסע חדש, להצטרף לסטארט-אפ הגדול בעולם - טיקטוק - ולהוביל את הפעילות המסחרית שלו בישראל.

"טיקטוק שמה לה למטרה לחגוג את היצירתיות באמצעות גישה רעננה לתוכן במובייל. היצירתיות האינסופית הזאת של הקהילה המתהווה שלה הדביק כבר רבים בעולם והפכה לפופקורן הדיגיטלי הכי לוהט של דור ה-Z גם בישראל. אין לי ספק כי זה גדול האתגרים שלקחתי עד כה, ואני מתכוון ליהנות מכל רגע".