תקנות שעת החירום פקעו הלילה, אך חוק הקורונה עוד לא מוכן

התקנות הקנו למשטרה סמכות לאכוף הפרת בידוד, עטיית מסיכות במרחב הציבורי והתקהלות של מעבר ל-250 איש • ועדת החוקה מתכוונת להאריך היום את התקנות ב-45 יום • בשונה מחוק הקורונה, התקנות עדיין כוללות סמכות חיפוש ללא צו לשוטרים

מתוך ועדת החוקה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
מתוך ועדת החוקה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

היום בלילה, בין שני לשלישי, פקע תוקפן של תקנות שעת החירום לנושא הקורונה, אותן התקנות שהקנו לכוחות המשטרה סמכות לאכוף הפרת בידוד, עטיית מסיכת פנים במרחב הציבורי והתקהלות של מעבר ל-250 איש. הבוקר התכנסה ועדת החוקה, בראשות ח"כ יעקב אשר, כדי לעבוד על חוק הקורונה אולם הדיונים בוועדה התארכו והחוק עדיין לא מוכן. עם זאת, הוועדה מתכוונת לאשר את הארכת התקנות היום. 

חברי ועדת חוק חוקה ומשפט מתחו ביקורת על הבאת הנושא לדיון באיחור מטעם הממשלה. אשר ציין כי החליט שלא להביא את הנושא לדיון אתמול בלילה. "לחצו עלי לקיים דיון אתמול בלילה, אם זו הייתה שעה יותר סבירה הייתי מסכים, אבל מרבית חברי הכנסת לא היו כאן, ולשבת ולדון את הכמה שעות האלה, אנחנו צריכים וזו חובתנו", הוא אמר.

מכיוון שהעבודה על חוק הקורונה תימשך במהלך החודש הקרוב, היום הובא בפני הוועדה הארכת תקנות שעת החירום, אולם אשר ציין כי יש לבצע בתקנות המוארכות התאמות נוספות. "יש לנו עוד חובה היום, להאריך את התקש"ח לתקופה קצרה, עד שנסיים את החוק הגדול, כדי לאפשר לגורמי האכיפה לאכוף מה שאנחנו רוצים שיאכפו. לא נוכל היום לעבור על החוק כמו שנעבור בחודש וחצי הקרובים, אך ננסה לתקן כמה שיותר דברים".

הבעייתיות בתקנות הקיימות, אותם חברי הכנסת מתבקשים להאריך ב-45 יום, היא שעדיין מוקנית שם סמכות לשוטרים לערוך חיפוש בבתים פרטיים וזאת ללא צו שופט, וזאת לשם פיקוח והטלת קנס מנהלי על מי שפועל בניגוד להנחיות הבידוד. בחוק הקורונה החדש, שהעבודה עליו עדיין נמשכת, נושא כניסת שוטרים ללא צו, הוסדר, אולם כאמור בתקנות שעת החירום שכעת מבקשים להעביר, הסעיף עדיין קיים. 

לדיון בהארכת התוקף של תקנות שעת החירום לא הגיע אף נציג מן הקואליציה, למעט יו"ר הוועדה אשר.

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר במהלך הדיון: "יש מפלגה אחת שבשם הקורונה נכנסה לממשלה ואין לה בכלל עניין בחוקי הקורונה. כחול לבן זה לא מעניין אותם. למה הם באו? לחוק הנורבגי הם היו פה בלילה, אבל בקורונה, ליבת העשייה, שבשם זה הם נכנסו לממשלה, לא רואים אותם".