האם גנץ הסכים שנתניהו יפרק את החבילה אחרי חצי שנה ויישאר בתפקיד?

הייתכן שגנץ נתן לליכוד אופציה לגירושים בלי לאבד את הראש? יו"ר הקואליציה מיקי זוהר מתבלבל • המשרוקית של "גלובס"

ח"כ מיקי זוהר / צילום: שלומי יוסף, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
ח"כ מיקי זוהר / צילום: שלומי יוסף, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

מדוע הליכוד מבקש לפתוח את ההסכמים הקואליציוניים עם כחול לבן? בראיון לרדיו ללא הפסקה, יו"ר הקואליציה מיקי זוהר הסביר לבן כספית ולינון מגל שבליכוד חוששים שבעוד שנה וחצי בג"ץ יפסוק שנתניהו - למרות ההסכמים - לא כשיר להפוך ל"ראש ממשלה חליפי".

"הייתם צריכים לחשוב על זה קודם", אמר לו מגל. "חשבנו!", ענה לו זוהר. "סוכם שתוך חצי שנה תהיה לנו אפשרות להחליט לפרק את הממשלה מבלי שראש הממשלה יצטרך לפנות את תפקידו".

האם גנץ באמת הסכים להעניק לנתניהו אופציה לפרק את החבילה בלי לצאת מבלפור? נבדוק את כל התסריטים האפשריים לפירוק הממשלה.

תסריט ראשון: ראש הממשלה מתפטר מיוזמתו. בימים כתיקונם, הממשלה הייתה נופלת ונתניהו היה ממשיך כראש ממשלה זמני. אבל לפי כללי "ממשלת החילופים" שהוכנסו לחוק יסוד הממשלה, אם נתניהו יתפטר, וגם אם יודח בגלל הרשעה סופית או חלילה יחלה או ימות - גנץ ייכנס אוטומטית לנעליו.

תסריט שני: פיזור הכנסת. החוק מאפשר לכל ראש ממשלה להוציא צו לפיזור הכנסת אם הוא עומד מול כנסת לעומתית. אלא שלפי חוק ממשלת החילופים, נתניהו זקוק להסכמת גנץ לפיזור. ההסכמים הקואליציוניים מקשים גם על הח"כים מגוש הליכוד לפזר את הכנסת: לפי סעיף 8, שעוגן בחוק, אם לפחות 12 מהח"כים שתמכו בפיזור היו חברי הגוש - גנץ יהיה ראש ממשלה. המשמעות: כדי לפזר את הכנסת בלי לאבד את תפקידו, נתניהו יזדקק לעריקים מכחול לבן.

תסריט שלישי: הצבעת אי-אמון. סעיף מיוחד בהסכמים הקואליציוניים ובחוק יסוד הממשלה נועד להרתיע את נתניהו וגנץ מצעד כזה. כדי להצביע אי-אמון חובה להציע ראש ממשלה חדש, אבל הסעיף המרתיע קובע שהאיש הזה לא יוכל להיות גנץ או נתניהו.

תסריט רביעי: תקציב המדינה לא מאושר. כישלון כזה גורר בדרך כלל את נפילת הממשלה. אלא שסעיף 30 בהסכם הקואליציוני קובע שאם אחד הגושים יכשיל את התקציב, הגוש השני יזכה בראשות הממשלה. במקרה שנתניהו יתקע מקלות בגלגלי התקציב, גנץ לא רק יירש את מקומו, אלא יקבל שלושה חודשים להעביר תקציב חדש.

מה עם הטענה שבעוד חצי שנה נתניהו יקבל הזדמנות לפרק את השותפות ולהישאר ראש ממשלה? אין על כך מילה בהסכמים. הביטחונות שמנינו לא הוגבלו בזמן. זוהר כנראה התבלבל עם סיכום אחר: שתי הסיעות הסכימו שאם בג"ץ יפסול את נתניהו או גנץ לכהונה, הם לא ימנו להם מחליף אלא יקדמו בחירות; ההתחייבות הזאת תפקע אחרי חצי שנה.

■ בשורה התחתונה: דברי זוהר לא נכונים. לפי ההסכמים הקואליציוניים וחוק יסוד הממשלה המתוקן, בכל תסריט שבו הליכוד יפרק את הממשלה, יקדים את הבחירות או יכשיל את התקציב, נתניהו לא יישאר בתפקידו.