ממשלת חירום | פרשנות

מהתקציב המדשדש ועד פלונטר הסיפוח: 4 סימנים לכך שישראל מתקרבת לבחירות

המחלוקת על החוק הנורבגי, שיח החירשים על הסיפוח, הקיפאון בקידום התקציב הדו-שנתי וההתעלמות מניסוח תקנון הממשלה • התנהלות השותפות הליכוד וכחול לבן, בצל הסקרים המחמיאים לראש הממשלה נתניהו, עשויה להעיד שלמרות הכול, אולי נלך לבחירות רביעיות

ממשלת ישראל ה-35 נראית כמו פקעת עצבים. כל צד מנסה למשוך לכיוונו, והעצבים רופפים. בכל רגע העסק עשוי להתפרק והמדינה עלולה למצוא את עצמה בתוך מערכת בחירות רביעית. אמנם הליכוד וכחול לבן מתנהלים כרגע כמי שמוטב להם לשבת ביחד בממשלת האחדות מאשר ללכת לבחירות, אולם אף אחד לא יכול להתחייב שכך זה יימשך.

מצד נתניהו, מספר סקרים מראים שהליכוד חוצה את רף 40 המנדטים. נוסף לכך הסיור של ראש הממשלה החליפי בני גנץ במשרד המשפטים, תמונתו עם היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט צמודים במסדרון ותוכן נאומו בפני העובדים של המשרד. אלה הרגיזו את הליכודניקים ונתפסו בעיניהם כעוד "וידאו קמפיין", הכנה למערכה הבאה.

בליכוד התרגלו שמי שנכנס לממשלתו של נתניהו מתייצב להגנתו. אולי לא ציפו מגנץ שיצטרף לקמפיין של ראש הממשלה הנאשם בפלילים. אולי קיוו שהצהרותיו בנוגע להגנה על שלטון החוק ימשיכו להיות חרישיות. הם קיוו שלכל הפחות לא ינפנף במהלכי קמפיין אל מול עיני כול.

האווירה העכורה בין הצדדים באה לידי ביטוי בדבריו של יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זהר. "אני מקווה שלא יהיו בחירות, שהממשלה תחזיק מעמד", הוא אמר בראיון לערוץ 12 "אבל בהתנהלות שיש כרגע בתוך ועדת השרים לחקיקה, שכל חוק שהליכוד מביא, ניסנקורן מטיל עליו וטו, זה לא יימשך הרבה זמן. זה יכול להפיל את הממשלה מהר מאוד. אם לא יהיה שיח פורה בינינו לבין כחול לבן, כך שלא ניתן יהיה להפיל חוקים מבלי שאפילו דנו בהם, זה לא דמוקרטיה. אני מקווה שהשיטה הזו תשתנה ומהר".

1. החוק הנורבגי: אושר בחצות, נתניהו נעדר


זהר קרוב מאוד לראש הממשלה. המהלכים שלו בוודאי מתואמים עם נתניהו, כפי שהיו גם ראשי הקואליציה שכיהנו לפניו - דוד אמסלם, דוד ביטן, יריב לוין, זאב אלקין. זו מסורת בליכוד, שהפונקציה הזו של יו"ר הקואליציה נמסרת בידי אחד האנשים הפעילים, יעילים וקרובים ביותר שיש לראש הממשלה.

זהר אמר עוד דבר: שהחוק הנורבגי לא יעלה להצבעה, משום שבכחול לבן מסרבים לפתוח את ההסכם הקואליציוני ולאפשר לנתניהו לשלב סעיף שישאיר אותו כראש הממשלה המלא (ולא רק החליפי) אם בג"ץ יפסול את ההסכם הקואליציוני או את החקיקה שנלוותה אליו בפסיקה שתגיע בהמשך.

ההסכם הקואליציוני מאפשר לנתניהו וגנץ לפזר את הכנסת וללכת לבחירות, אם תנאי הסכם הרוטציה נפסלים על ידי בג"ץ בתקופה של ששת החודשים הראשונים. מתוך ששת החודשים, חודש אחד חלף, ובג"ץ עוד לא קיים את הדיון. נתניהו חושש שחלק מן ההסדרים ייפסלו על ידי בג"ץ אחרי ששת החודשים ודורש מכחול לבן לתקן את ההסכם הקואליציוני.

ביום שני עוד השתמשו בנושא החוק הנורבגי כחרב מאיימת על כחול לבן, אולם בפגישה של גנץ ונתניהו, טען גנץ שההתחייבות של הליכוד לחוק הנורבגי היא מקדמית. אם בליכוד ירצו לפתוח את ההסכם בהמשך, ייתכן שגם בכחול לבן ירצו לשנות את תנאיו. הליכוד סונדל והחוק הנורבגי עבר בחריקת שיניים אחרי חצות, כאשר נתניהו נעדר מן ההצבעה.

2. הסיפוח: נתניהו מכין את הקמפיין נגד גנץ ואשכנזי

בפגישת נתניהו וגנץ אמורים היו הצדדים לדון בסיפוח. תחת זאת, הפך המפגש לזירה של ויכוחים פוליטיים. גנץ יצא משם מבלי שראה את המפות של הסיפוח. בליכוד הדליפו לעיתונאים שגנץ סירב לראות את המפות.

בליכוד היו רוצים תמיכה מוחלטת של כחול לבן במהלך הסיפוח ב-1 ביולי, אך שרי כחול לבן מתראיינים ללא הרף ואומרים שלא יתמכו אוטומטית. הם יצביעו נגד מהלך מדיני כיוון שהתהליך לא עובר דרך שיח אזורי עם הירדנים, הוא מתבצע ללא תמיכה של מדינות ערב מתונות, וללא דיון אסטרטגי במשמעויות. דברים ברוח זו אמרו השרים יזהר שי ואלון שוסטר בימים האחרונים.

בליכוד מכינים את התיק הציבורי של הסיפוח נגד גנץ ואשכנזי. אם וכאשר יתפרקו וילכו לבחירות, נתניהו ישלוף את התנגדות השניים לסיפוח הבקעה ויציג לציבור הישראלי קמפיין המאשים אותם באי השלמת המהלך. השניים ציינו במהלך הבחירות שהם בעד סיפוח בבקעה, אך התנו את המהלך בהסכמה בינלאומית ועבודה עם הירדנים.

3. תרדמת התקציב: הזמן אוזל ואין התקדמות

אולי הסימן המשמעותי ביותר לבעיות עומק בין הצדדים הוא העדר עבודה משותפת על תקציב המדינה לשנים 2020-2021. ההסכם הקואליציוני קובע שעד 15 באוגוסט, "תעביר הקואליציה העברה מסודרת של תקציב המדינה, לרבות תקציבים מיוחדים להתמודדות עם משבר הקורונה. התקציב יהא דו שנתי, לשנים 2020 ו-2021".

אולם במפלגות הנמצאות בצד הימני של השותפות הקואליציונית, אומרים שהם בכלל בעד תקציב לשנת 2020 בלבד. כך למשל יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, אחת הדמויות המשמעותיות ביותר בהיבט הזה, הוציא הודעה לילית שלפיה "אנחנו לא יכולים לדעת ולצפות מה יהיה בשנת 2021. דעתי היא שצריך להכין ולהביא לאישור ועדת הכספים תקציב חד שנתי בהקדם", הוא אמר.

המשמעות של פירוק התקציב לשני חלקים - חלק ראשון לשנת 2020 (ארבעה חודשים בלבד) וחלק שני לשנת 2021 בנפרד, היא כניסה מודעת לתוך שדה אינסופי של ויכוחים פוליטיים מעתה ועד 31 במרץ 2021. ויכוחי תקציב הם הקשים ביותר בכל ממשלה. במשך שנים דרש נתניהו תקציבים דו-שנתיים כדי לחסוך לעצמו את כאב הראש הפוליטי הזה. לפתע, מועלית דרישה לפצל.

אין דרך לראות את המהלך הזה אלא כרצון לחפש ריבים, שבתוכם יצוצו אינספור עילות לפרק את הממשלה. במצב דברים שכזה, השלטון יועבר לידיו של גנץ לשלושה חודשים בלבד, ונתניהו יקיים קמפיין מלא נגדו מתפקידו כראש הממשלה החליפי.

האם מישהו בכלל החל להכין את תקציב 2020 לארבעה חודשים? מבירורים של "גלובס" אין כרגע התקדמות כלשהי. מתוך 90 הימים, חלפו כבר 30, ודבר לא הונח על השולחן.

4. התקנון לא עודכן: עובדים לפי הממשלה ה-34

באחת מהחלטות הממשלה הראשונות, בסוף חודש מאי (החלטה מספר 11) נקבע שהשרים אבי ניסנקורן וזאב אלקין יכתבו ויכינו את תקנון עבודת הממשלה ה-35, שיביא לידי ביטוי את עקרון השוויוניות. שני השרים היו אמורים להשלים את העבודה על התקנון עד 7 ביוני 2020. חלף המועד, ותקנון אין. המשמעות היא שתקנון הממשלה ה-34 משנת 2015 נמצא בתוקף וכל החלטה ניתן להעביר ברוב קולות, כולל החלטת הסיפוח. 

נקמת הליכוד: איך נענשה השרה מירב כהן

ביום שישי האחרון בערב התראיינה השרה לשוויון חברתי מכחול לבן, מירב כהן, והתייחסה להצהרותיו של נתניהו בבית המשפט. "אני חושבת שלא מוסיף לו כבוד ללכת לכל מיני נאומים של אכלו לי ושתו לי", אמרה כהן. "היה הכי טוב שיבוא ויתמודד עם העובדות על חפותו. אין לי שליטה על הפה של נתניהו, רגב, אמסלם או אוחנה. אבל יש לנו וטו בממשלה הזו - ובווטו הזה אנחנו משתמשים כחומה בצורה כדי להגן על שלטון החוק".

לדברים הללו הגיב מקורבו של ראש הממשלה נתניהו, נתן אשל, בחשבון הווטסאפ שלו: "כאשר כל שר זב חוטם שעוד לא יודע איפה החניה של רכב השרד שלו תוקף אישית את ראש הממשלה. כאשר הסיעה הרביעית בגודלה חושבת שהיא מנהלת את המדינה. כאשר כחול לבן שקיבלו הכול ולא נתנו כלום רוצים להעביר חוק נורבגי השונה מהחוק שהוסכם עליו בהסכם הקואליציוני. אני הייתי נותן להם להזיע לפני שהייתי נותן להם מתנה שאין התחייבות עליה ודוחה בשלב זה את האפשרות להעבירו".

וביום שני בלילה הגיעה גם הנקמה. משרדה של כהן אמור היה לקבל את האחריות על טיפול בחקיקה למען ניצולי השואה, אך הנושא הזה לא הועלה על סדר היום של הכנסת.