הנציבות האירופית פותחת בשתי חקירות הגבלים עסקיים נגד אפל

חקירה אחת תתמקד בכללים של חנות האפליקציות, לאחר שספוטיפיי וקובו התלוננו על העמלות הגבוהות שגובה אפל • החקירה השנייה מתמקדת בפלטפורמת התשלומים אפל פיי

מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום: Hahn Lionel/ABACA, רויטרס
מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום: Hahn Lionel/ABACA, רויטרס

הנציבות האירופית תפתח בשתי חקירות הגבלים עסקיים נגד אפל, כך הודיעה הנציבות היום (ג'). חקירה האחת תתמקד בכללים של חנות האפליקציות והשנייה בפלטפורמת התשלומים אפל פיי.

החקירה בנוגע לחנות האפליקציות, ה"אפסטור", מגיעה בעקבות תלונות של חברת ספוטיפיי, המפתחת שירות הזרמת מוזיקה, וחברת קובו, המפתחת קורא ספרים אלקטרוני. שתיהן יצאו נגד העמלות הגבהות שאפל גובה מהן על כל מנוי שנרשם לשירותיהן דרך החנות שלה. במקביל, הן טענו שאפל מקדמת בחנות האפליקציות שלה את שירותי המוזיקה והספרים שלה עצמה על פני שלהן.

אפל גובה תשלום של בין 15%-30% ממפתחי אפליקציות על ההכנסות שלהן דרך חנות האפסטור. לפי מחקר של אפל, ב-2019, חנות האפליקציות שלה היוותה פלטפורמה לעסקאות מכירה וגביית דמי מנוי בשווי של למעלה מחצי טריליון דולר. רובן המכריע של העסקאות מגיע מרכישות של מוצרים ושירותים פיזיים, והיתר משירותים דיגיטליים ומפרסום באפליקציות. לפי הערכות שפורסמו ב"פייננשיאל טיימס", אפל מכניסה כמיליארד דולר בחודש מפעילות החנות.

החנות הזו היא החנות היחידה הזמינה למכשירי אייפון ואייפד, מה שהופך אותה לדרך המרכזית עבור משתמשים להוריד אפליקציות למכשירים שלהם, ועבור מפתחים להציע את האפליקציות שלהם למשתמשי המכשירים הללו. לאורך השנים מפתחים ומשתמשים העלו טענות לפיהן חנות האפליקציות היא מונופול, ואף תבעו את החברה בבית המשפט בארה"ב.

החקירה מעלה חששות כי העובדה שמתחרותיה של אפל הפועלות באיחוד האירופי, דוגמת ספוטיפיי, נאלצות להשתמש בשירותי הרישום של אפל לרישום מנויים ולשלם לה עבור השירות, מפרה את חוקי התחרות באיחוד. החקירה תתמקד בהגבלות שאפל שמה על מפתחי אפליקציות כדי להסכים להציג אותן בחנות שלה, שמחייבות אותם להשתמש בשירותי הרכישה שלה, ובנוסף לא מאפשרות להם להציג למשתמשים אמצעי רכישה ותשלום אלטרנטיביים.

בעבר, אפל הגנה על המדיניות שלה בנוגע לחנות האפליקציות וטענה כי מפתחי אפליקציות יכולים לבחור שלא להשתמש בחנות ולהמנע מתשלום העמלות לחברה. עוד היא אמרה כי החנות מספקת גישה למאות מיליוני משתמשים ברחבי העולם, וכי זה רק הוגן שמפתחי אפליקציות שנהנים מכך ישלמו לה תמורת השירות הזה.

אפליקציות תשלום מתחרות לא יכולות לפעול במכשירי אפל

החקירה השנייה, הנוגעת לאפל פיי, נוגעת לתנאים שאפל מציבה לסוחרים הפעולים בתחומי האיחוד האירופי, כדי להציג את שירות התשלומים שלה בחנויות המקוונות שלהם, והן בחנויות פיזיות, למחזיקי מכשירי אייפון ואייפד. בנוסף, החקירה נוגעת למגבלות שאפל מציבה על אמצעי תשלום חלופיים במכשירי אייפון ואייפד למשתמשים בגבולות האיחוד.

לפי הנציבות, ישנם חששות שאפל מפרה את חוקי התחרות שלה, בכך שהיא קובעת תנאים לאופן שבו יש לשלב את שירות התשלומים שלה בחנויות, ובמקביל, מגבילה את היכולת של משתמשי אייפון להשתמש במערכות תשלומים חלופיות. אפל פיי פועל באמצעות טכנולוגיית NFC, שהיא טכנולוגיית תקשורת לטווח קצר הדומה לזו שמשתמשים להטענת כרטיסי רב-קו. הטכנולוגיה מוטמעת במכשירי אייפון ואייפד חדשים, אך נגישה רק לאפל פיי ולא למתחרותיה. המשמעות היא שאפליקציות תשלום אחרות לא יכולות לגשת לטכנולוגיה הזו ולספק למשתמשי המכשירים של החברה אפליקציות תשלומים חלופיות ונוחות.

מטעם מרגרית' וסטגאר, סגנית נשיא בכירה האחראית על מדיניות התחרות בנציבות, נמסר כי "אפליקציות מובייל שינו באופן מהותי את האופן בו אנו ניגשים לתוכן. אנו צריכים לוודא שהחוקים של אפל לא מפריעים לתחרות בשווקים בהם אפל מתחרה עם מפתחים אחרים, למשל עם שירות הזרמת המוזיקה שלה 'אפל מיוזיק', או עם 'אפל בוקס'". בנוגע לחקירת שירות התשלומים, נמסר מטעמה כי "חשוב שצעדיה של אפל לא מונעים מלקוחות את היתרונות של טכנולוגיות תשלום חדשות, כולל מבחר רב יותר, איכות וחדשנות טובות יותר, ומחירים תחרותיים יותר".

בתגובה לחקירות, אפל מסרה לכלי תקשורת זרים כי היא פועלת בהתאם לחוק ומברכת על תחרות. עוד נמסר מטעם החברה כי "זה מאכזב שהנציבות האירופית מקדמת טענות חסרות בסיס ממספר קטן של חברות שפשוט רוצות 'לתפוס טרמפ', ולא רוצות לשחק לפי החוקים כמו כל אחד אחר".