אפל השיקה אתר כדי להוכיח: חנות האפליקציות שלה - לא מונופול

ענקית הטכנולוגיה השיקה עמוד חדש באתר שלה שבו היא מגיבה לביקורת על היותה מונופול, בין היתר מצידה של ספוטיפיי, שלה שירות הזרמת מוזיקה מתחרה

טים קוק, מנכ"ל אפל /  צילום: רויטרס Thomas Peter
טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: רויטרס Thomas Peter

אפל ממשיכה במאמצי שכנוע כי חנות האפליקציות שלה (ה-App Store) מברכת תחרות: השבוע העלתה ענקית הטכנולוגיה עמוד חדש באתר שלה שבו היא מגיבה לביקורת שהיא סופגת בחודשים האחרונים, מצידה של חברות כמו ספוטיפיי, שמפתחת שירות הזרמת מוזיקה מתחרה לזה של אפל, וכן מצדם של מחוקקים אמריקאיים.

כך, אחת הכותרות בעמוד החדש היא "חנות שמקבלת תחרות", ותחתיה הכיתוב "אנו מאמינים שתחרות מובילה לאפליקציות הטובות ביותר עבור הלקוחות". תחת הכותרת מופיעות אפליקציות מוכרות של אפל לצד האפליקציות המתחרות, בהן גם ספוטיפיי למרבה האירוניה.

חנות האפליקציות של אפל היא הדרך היחידה של משתמשים להוריד אפליקציות למכשירי אייפון ואייפד, והיא הדרך היחידה של מפתחים להציע את האפליקציות שלהם לבעלי המכשירים הללו.

בחודשים האחרונים, אפל עומדת בפני תביעה ייצוגית של קבוצת צרכנים בארה"ב המאשימה אותה בכך שחנות האפליקציות שלה היא מונופול. השבוע פסק בית המשפט העליון בארה"ב לטובת התובעים, בשאלה למי יש את הזכות המשפטית להגיש תביעה בגין המונופול לכאורה של אפל: לצרכנים או למפתחי האפליקציות, וקבע כי לצרכנים יש זכות להגיש נגד אפל תביעה ייצוגית. בהמשך, בית המשפט צפוי לדון בעיקרי התביעה עצמה.

בחברת ספוטיפיי טוענים כי אפל נותנת עדיפות לאפליקציה של החברה עצמה על פני אפליקציות מתחרות. טענות דומות נשמעות מצד המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב אליזבת' וורן, שקוראת לפרק את ענקיות הטכנולוגיה.

בנוסף, אפל עומדת בפני תלונה לרשות התחרות באיחוד האירופי, שהוגשה על ידי אפליקציות לניהול זמן מסך ולמניעת התמכרות למכשירים ניידים. מפתחים של כמה אפליקציות כאלו טוענים בתלונה כי אפל הסירה את האפליקציות שלהם מהחנות כיוון שהן מתחרות בתוכנה זהה שאפל עצמה השיקה לאחרונה כחלק מעדכון מערכת ההפעלה. אפל מצידה טענה בזמנו כי הסרתן הייתה קשורה לנושאי פרטיות ואבטחה.

האתר עונה גם לטענות אלה, ומדגיש כי מדי שבוע 40% מהבקשות להעלאת אפליקציות לחנות החברה נדחות. הסיבה העיקרית לדחייה, לפי האתר, היא באגים בתוכנה ושאלות הנוגעות לפרטיות. "לכל המפתחים יש הזדמנות להגיש ערעור שיבדק על ידי ועדת בחינת האפליקציות, שמבצע כאלף שיחות בשבוע למפתחים, ומסייע להם לזהות ולפתוח כל בעיה שהובילה לדחיית האפליקציות שלהם", נכתב באתר.

פיליפ שומייקר, שהוביל את הצוות שהיה אחראי על אישורי אפליקציות עבור חנות האפליקציות בשנים 2009-2016, התייחס לנושא בראיון ל"בלומברג" בו אמר כי הוא מודאג מהתחרות הגוברת בין אפל, והאפליקציות שהיא עצמה מייצרת, לבין המפתחים של אפליקציות צד שלישי. "אני מאמין שקיים קונפליקט עכשיו כשאפל נכנסת לתחומים שיש בהם הרבה תחרות", אמר. "אני מודאג מהתחרות הזו, כשאני רואה את ספוטיפיי הולכת לרגולטורים של האיחוד האירופי ואת הסנטורית אליזבת' וורן מדברת על פירוק פייסבוק ואפל", הוסיף.

שומייקר אמר גם כי באפל היה חשש בעבר שחברות כמו גוגל ופייסבוק ייצרו אפליקציות שיחליפו פונקציות בסיסיות של האייפון, וציין כי בראשית ימיו של האייפון, אפל לא אישרה את שירות השיחות של גוגל, Google Voice.

הוא אמר כי בימים המוקדמים של חנות האפליקציות שלושה אנשים בחנו כל אפליקציה, אך התהליך התקצר כשהחליטו שרק אדם אחד יבדוק כל אפליקציה. שומייקר ציין כי פיל שילר, סגן נשיא אפל לשיווק שאחראי על חנות האפליקציות, דחף לכך שאנשים יבצעו את הבדיקות ולא כלים אוטומטיים, אך למרות זאת, לדבריו, "יש הרבה דברים בחנות האפליקציות שלא צריכים להיות שם". הוא ציין גם כי אפל וידאה שההתייחסות לכל המפתחים תהיה זהה, גם אם מדובר בחברות טכנולוגיה גדולות שסיפקו אפליקציות חשובות. "לפייסבוק היה בזמנו קוד מהגרועים ביותר", אמר.

שומייקר התייחס גם לצד האישי של ההחלטה האם לאשר אפליקציות מסוימות וסיפר כי "אתה זה שעוצר אפליקציה מלהגיע לחנות, ומהיכולת שלה להרוויח כסף כדי שהמפתח שמאחוריה יוכל לשים אוכל על השולחן ולשלוח את הילדים שלו לבית הספר. זה שבר את ליבי בכל פעם שהייתי צריך לבצע החלטה כזו".