100 אלף עובדי מדינה בעקבות 158 חולי קורונה. כך מנסה סין למנוע את הגל השני של הקורונה

בשבוע האחרון דווח בבייג'ינג על 158 נדבקים חדשים • המספרים אמנם לא גבוהים כמו בישראל, אבל בתגובה יצאו בסין למבצע 'הקש בדלת': הרשויות בבייג'ינג מנסות לעצור את הגל השני של המגפה באמצעות חיפוש מבית לבית

אישה עוברת בדיקת קורונה לאחר התפרצות הנגיף בשוק המזון הסיטונאי שינפאדי בבייג‘ינ / צילום: Thomas Peter, רויטרס
אישה עוברת בדיקת קורונה לאחר התפרצות הנגיף בשוק המזון הסיטונאי שינפאדי בבייג‘ינ / צילום: Thomas Peter, רויטרס

קצב של עשרות נדבקים חדשים ביום ייחשב בישראל לחדשות מצוינות, אך בבייג'ינג מתייחסים לאותו נתון בדיוק כמו לסכנה לאומית. מאז התגלתה בשבוע שעבר ההתפרצות המחודשת של נגיף הקורונה בשוק המזון הסיטונאי שינפאדי בבייג‘ינג ועד יום רביעי השבוע, דווח על 158 נדבקים חדשים בלבד. מדובר אמנם בפחות ממספר הנדבקים בישראל ביום, אבל בסין אף אחד לא לוקח סיכונים.

עם כל הכבוד לשימוש בטכנולוגיה, בבייג‘ינג פועלים לעצור את הגל השני של המגפה בעיקר בעזרת הפעלת כוחות עממיים גדולים. לאחר גילוי ההתפרצות הכריזה העיר על מבצע 'הקש בדלת' במסגרתו נשלחו כ-100 אלף עובדים קהילתיים, אנשי ממשל ומתנדבים לעבור מבית לבית בשכונות הסובבות את השוק, ולזהות תושבים שביקרו בו ב-14 הימים האחרונים או באו במגע עם אחד מעובדיו. תושבים שזוהו נשלחו לבדיקת קורונה בעמדה סמוכה ולבידוד.

בדיקת קורונה לאנשים שהיו חשופים להתפרצות בשוק המזון הסיטונאי שינפאדי בבייג‘ינג  / צילום: Mark Schiefelbein, AP

מאז פרצה הקורונה פוטרו בכירים סינים רבים אחרי שהתגלו מקרי קורונה באזור או בעיר תחת ניהולם. תסריט זה חזר גם בהתפרצות בבייג‘ינג, שהובילה לפיטורי מנהל השוק הסיטונאי, מנהל האזור וסגן מנהל הרובע. כך שאפשר להיות בטוחים שאף אחד בשלטון הסיני לא מתכוון לקחת את העניין בקלות.

לצד מבצע הקש בדלת הודיעו הרשויות על ביטול מרבית הטיסות הממריאות ונוחתות בבייג‘ינג, סגירת כל בתי הספר בבירה הסינית והגבלת הנכנסים למוזיאונים וספריות ל-30% מהקיבולת המלאה. הרשויות גם ממליצות לתושבים לבטל נסיעות לא הכרחיות מחוץ לעיר, ודורשות ממי שבכל זאת יוצא להציג בדיקת קורונה שלילית, בניסיון למנוע את התפשטות המגפה למקומות נוספים.

סין פעלה באגרסיביות לעצור את כל התפרצויות המשנה שהופיעו במדינה בחודשים האחרונים, אך הפעם הנושא קריטי ודחוף במיוחד. נשיא סין, שי ג'ינפינג, הדגיש את החשיבות העליונה של השארת הבירה, שהיא גם מרכז השלטון, נקייה מקורונה. לסינים גם חשוב לשמר את מעמדם בעולם בנושא ההתמודדות עם המגפה - בתקופה האחרונה הרשויות הסיניות התבשמו מהצלחתן בהשוואה לכישלון של מדינות מפותחות בארה"ב ואירופה. ההתפרצות המחודשת בבייג'ינג, החמורה ביותר מאז הגל הראשון, מאיימת לפגוע במעמדה של סין כמחסלת הקורונה.