בהלת סלמון בבייג'ינג: הרשויות מאשימות דוכן דגים בהתפרצות מחדש של הקורונה

הטענות הגיעו לאחר שמספר חולים אותרו אחרי שביקרו בדוכן הדגים בשוק שינפאדי בבייג'ינג • מאחר שדגים אינם נושאים את נגיף הקורונה, לא ברורה טענת הרשויות לגבי מקור ההדבקה הנוכחי • ברשתות מזון ברחבי בירת סין וגם במסעדות באזור לא היה ניתן למצוא יותר סלמון למכירה

כוחות משטרה מחוץ לשוק שינפאדי בבייג'ינג, אתמול / צילום: רויטרס
כוחות משטרה מחוץ לשוק שינפאדי בבייג'ינג, אתמול / צילום: רויטרס

בירת סין בייג'ינג דיווחה אתמול (שבת) על ארבעה מקרי קורונה מקומיים חדשים שקשורים לשוק המזון הסיטונאי הגדול ביותר בעיר, בנוסף לעשרות מקרים שנרשמו בימים האחרונים, ובכך הגבירה את החששות מפני גל שני של הדבקויות, אחרי שסין הקלה לאחרונה את צעדי המאבק נגד התפשטות הנגיף. עד כה אותרו קרוב ל-50 מקרים הקשורים ככל הנראה להתפרצות המקומית.

הרשויות בסין, לפי כלי התקשורת המקומיים, דיווחו כי הצליחו לאתר את אחד ממקורות ההדבקה וקבעו כי מדובר בדוכן שעסק בחיתוך והכנה של סלמון, וכך נוצרה פאניקה בבירת סין בנוגע לדג זה. סופרמרקטים הורידו מהמדפים מוצרי סלמון. הבהלה התפשטה גם לאזורים אחרים של המדינה, ולפי הדיווחים חנויות ברחבי סין נפטרו ממוצרים הקשורים לדג ומסעדות הפסיקו להגיש אותו.

רוב הסלמון בסין, כמו ברחבי העולם, מגיע מנורבגיה. עם זאת, דגים אינם נושאים את נגיף הקורונה (רק יונקים מסוימים), ולא ברורה טענת הרשויות לגבי מקור ההדבקה הנוכחי. הדוכן בשוק המזון בשינפאדי ככל הנראה קיבל את הסלמון משוק אוכל אחר. העיתון הרשמי של ממשלת סין, "גלובל טיימס", דיווח כי בביקורים של כתביו בסניפים רבים של רשתות מזון ברחבי בירת סין לא היה ניתן למצוא יותר סלמון למכירה וכי לקוחות גם חוששים לקנות בשר, משום שאולי עבר דרך השוק המדובר.

שלושה מארבעת החולים החדשים עבדו בשוק שינפאדי בבייג'ינג, והחולה הרביעי ביקר בו כמה פעמים כדי לקנות מזון, מסרה פנג שינגהואו, סגנית מנהל המרכז למניעת מחלות והבקרה שלהן בייג'ינג. הארבעה אובחנו כחיוביים לקורונה החדש שלשום (ו'), ואחד מהם הוגדר כחולה קשה, אמרה פנג.

המקרה הראשון בהתפרצות הנוכחית אירע ביום חמישי שעבר, לאחר שדווח כי תושב בן 52 שהיו לו תסמינים וביקש טיפול בבית חולים מקומי אובחן כנשא של הנגיף. למחרת מסרו פקידים שנסיעותיו האחרונות של החולה כללו ביקור בשוק המזון הסיטונאי ב-3 ביוני. כך נפתח המעקב אחרי הנעשה בשוק ובאזורים הסמוכים לו. שלשום דיווח רובע פנגטאי, שבו שוכן השוק, ששני עובדים בבדיקת איכות בשר בשוק נמצאו חיוביים בבדיקה של הנגיף.

סריקות ראשונות של שוק המזון הצביעו על 40 "דגימות סביבתיות" שהתגלה בהן קורונה, ו-45 אנשים שעובדים בשוק נמצאו חיוביים בבדיקות, אך ללא תסמינים אתמול, מסרה פנג. אדם נוסף שעובד בשוק אחר אך היה לו קשר קרוב עם כמה עובדים בשוק שינפאדי נמצא חיובי לנגיף ללא תסמינים, היא אמרה. העיר סגרה זמנית את השוק בשבת, ותבדוק את כל אלו שהיו בו מאז 30 במאי.

בייג'ינג הורידה את רמת תגובת החירום שלה למגפת הקורונה רק לפני שבוע, כולל ויתור על חובת מסכת הפנים ובדיקות החום בכניסה לקניונים. ההתפרצויות החדשות גרמו להשבת כמה מהאמצעים, במיוחד ברובע שבו השוק ממוקם.

החששות התפשטו לערים נוספות. בשבת, רשות העיר דליאן במחוז ליאאונינג בצפון-מזרח סין המליצה לתושבים להימנע מנסיעות לא חיוניות לבייג'ינג, לאחר שהמחוז דיווח על שני מקרי קורוונה ללא תסמינים. לשניהם היה מגע עם המקרים שדווחו בבייג'ינג שלשום, לפי מחלקת הבריאות המחוזית.