לראשונה בישראל: זוגות להט"ב יוכלו להצהיר על זוגיות בעיריית ת"א

הרישום, שפתוח בפני כולם, יאפשר לזוגות לממש את כל הזכויות וההטבות העירוניות שמעניקה הערייה לזוגות נשואים • חבר המועצה איתי פנקס ארד: "אנחנו אומרים בקול ברור ששוויון הוא ערך עירוני בסיסי"

מצעד הגאווה בתל אביב ב-2018 / צילום: Corinna Kern, רויטרס
מצעד הגאווה בתל אביב ב-2018 / צילום: Corinna Kern, רויטרס

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי הכריז היום כי לכבוד שבוע הגאווה, החליטה העירייה "לאתגר את הממשלה" ולאפשר רישום זוגיות על בסיס תצהיר שיונפק בעירייה. "השנה 2020 ובישראל עדיין אסור לחברי הקהילה הגאה לממש את הזכות הבסיסית להתחתן. בקרוב יוכל כל זוג, גאה או לא, לממש את כל הזכויות וההטבות העירוניות בתל אביב כמו רישום ילדים למערכת החינוך, הנחות במרכזים הקהילתיים ועוד".

בתוך כשלושה חודשים, תוסיף עיריית תל אביב-יפו במאגרי המידע העירוניים רישום זוגיות על בסיס תצהיר, בנוסף לרישום הקיים של זוגות נשואים ע"פ מרשם האוכלוסין, אשר ישמש את כלל יחידות העירייה בעת הענקת שירותיהן. הרישום צפוי להיכנס לתוקף לאחר השלמת הממשקים הדיגיטליים הנדרשים, ומטרתו לייעל את השירות ולהקל על זוגות בכל הקשור למימוש הזכויות וההטבות עירוניות, כדוגמת רישום ילדים למערכת החינוך, הנחות במרכזים הקהילתיים ועוד.

זהו למעשה מימוש הבטחת בחירות עבור סיעת מרצ בעירייה, בהובלת איתי פנקס ארד, מחזיק תיק הקהילה הגאה. במהלך הבחירות למועצת העיר, התחייבה חברת הסיעה עו"ד גבי לסקי לפעול לקידום 'נישואין עירוניים', ולאחר שנותרה מחוץ למועצה, פנקס ארד קידם את המהלך. באמצעות צוות משפטי שהוקם, גובש בעירייה מתווה המאפשר יישום אופרטיבי של הרעיון וכעת הוא מתקדם לכדי יישום. "העובדה לפיה כל זוג יוכל להגיע לעירייה, להירשם ולהיות מוכר על ידה, זה הישג גדול, ההיבט הסמלי חשוב כאן. אנחנו אומרים בקול ברור ששוויון הוא ערך עירוני בסיסי. העירייה מוסיפה שירות של רישום זוגיות עירוני, שמשמעותו היא שכל הזוגות בעיר שווי ערך ושווי זכויות.", אומר פנקס ארד.

את הרישום יוכלו לבצע רק תושבי העיר, ולא תהיה לו משמעות מבחינת מוסדות המדינה. "להיבט הסמלי מתווסף היבט אופרטיבי - עד היום היית צריכה להגיע לגופים מסוימים עם תצהיר, שוב ושוב, ולקוות שהוא יתקבל. עכשיו, ברגע שיתבצע הרישום בעירייה, כל המוסדות העירוניים יכירו בכך באופן אוטומטי, בדומה לזוגות הנשואים ששמם מועבר לעירייה ממשרד הפנים", מסביר פנקס ארד.

ההחלטה של עיריית תל אביב לקדם מעין מערך רישום נישואין מקומי בניגוד לעמדת המדינה, מצטרפת למערך ההיסעים החינמי בסופי השבוע, אותו ייסדה עיריית תל אביב בחורף האחרון. "לעובדה ששני הדברים האלו קורים באותה שנה, יש משמעות. יש הבנה שביותר מדי תחומים הממשלה לא מצליחה לקדם שירותים אזרחיים. עיריות מתחילות לקחת יותר יוזמה ויותר אחריות, במקומות שבהם הממשלה לא רוצה לתפקד ולא מצליחה לספק שירותים", אומר פנקס ארד. בדומה למהלך המטרופוליני "נעים בסופ"ש", עיריית תל אביב פועלת לצירוף של עיריות נוספות לרעיון, ומקווה לסמן את הדרך עבורן למהלך אזרחי רחב היקף.