נגיף הקורונה החזיר את המשכנתאות שנתיים לאחור

היקף המשכנתאות בחודש מאי המשיך להיות נמוך, והגיע ל-5.2 מיליארד שקל • חלקם של רוכשי הדירות במחיר למשתכן מכלל המשכנתאות הגיע לשיא – כמעט 17% מכלל המשכנתאות שנלקחו היו לצורך רכישת דירות מוזלות במסגרת התוכנית הממשלתית

אילוסטרציה /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
אילוסטרציה /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

היקף המשכנתאות בחודש מאי המשיך להיות נמוך, והגיע ל-5.2 מיליארד שקל, כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום. חלקם של רוכשי הדירות במחיר למשתכן מכלל המשכנתאות הגיע לשיא - כמעט 17% מכלל המשכנתאות שנלקחו היו לצורך רכישת דירות מוזלות במסגרת התוכנית הממשלתית. תופעה בולטת נוספת היא המשך המגמה של דחיית משכנתאות. כרבע מכלל יתרת חוב המשכנתאות - נידחו.

היקפי המשכנתה שנלקחו בחודש מאי משקפים את הירידה הגדולה שנרשמה בפעילות הנדל"ן בתקופת הקורונה. אמנם מדובר בעלייה קלה לעומת אפריל, אך העובדה היא שבעוד שבאפריל הסגר היה בעיצומו ונוספה לו גם חופשת הפסח, במאי הוא החל להיות מופשר, כך שלכאורה ניתן לבצע הרבה יותר עסקאות בשוק. נתוני המשכנתאות מראים, כי היקפי הפעילות בשוק נותרו נמוכים בהרבה ממה שהורגל בתקופה של לפני פרוץ הקורונה. סכום המשכנתאות שנלקחו בבמאי נמוך בכ-15% מההיקף הממוצע של המשכנתאות שנלקחו החודשים של לפני הקורונה, והוא דומה להיקפי המשכנתאות החודשיים שנלקחו ב-2018, שהיתה שנה בינונית מבחינה זו.

מי שמחזיק את שוק המשכנתאות למעלה הם רוכשי הדירות במחיר למשתכן. אם שיעורם מכלל שוק המשכנתאות עד לפרוץ הקורונה הגיע לרמות של 12-13%, דווקא מאז המגיפה הם הגדילו את שיעורם לרמות של 16-17%. זה מעיד על כך, כי בעוד שבשוק החופשי רוכשי דירות מגלים זהירות ומעדיפים בימים אלה שלא להכנס לשוק, אצל רוכשי הדירות המוזלות קו המחשבה הוא שמדובר בהזדמנות בלתי חוזרת, ששווה את הסיכון.

ואולם תופעה בולטת מאוד היא הגידול המשמעותי במשכנתאות שנלקחות ב"גרייס", כלומר בדחייה. בחודש מאי נמשך הגידול במספר הלווים שהחליטו לאמץ את האפשרות שהיתווה בנק ישראל ולדחות את תשלומי המשכנתאות שלהם. בסך הכל כרבע מכלל המשכנתאות - 94.4 מיליארד שקל מתוך כלל היתרות על משכנתאות שהגיע לכ-380 מיליארד שקל - נידחו.

הזינוק בכמות הדחיות מעיד על ציבור שנמצא בחרדה קיומית-כלכלית, בחוסר ודאות וברצון לחסוך כמה שיותר הוצאות בהווה, באמצעות דחייה של מה שאפשר לעתיד. הנתונים הם כאמור מחודש מאי. מנתונים משלימים של בנק ישראל עולה, כי בעוד שבחודשיים הראשונים למגיפה (אמצע מרץ עד אמצע מאי) כמות משקי הבית שביקשו דחיות להחזרי המשכנתאות הגיעה ל-130 אלף במספר, עד אמצע חודש מאי נוספו להם כ-7,000 משקי בית, מה שמעיד על הקטנה משמעותית של קצב הדחייה. גם בנקאים בכירים מבנקים למשכנתאות דיווחו לגלובס, כי הבהלה לדחיית המשכנתאות, נרגעה מאוד בתקופה האחרונה.

מבחן חשוב למצב רוח הציבורי, יהיה התנהלותם של הלווים, שבסוף מרץ ובתחילת אפריל ביקשו דחיית החזרים לתקופה של 3 חודשים. התקופה הזו עומדת לפוג בקרוב, והשאלה הגדולה היא, כמה מהם יבקשו להאריך את הדחייה ב-3 חודשים נוספים, כפי שמאפשר בנק ישראל, וכמה יעדיפו לחזור ולשלם את המשכנתאות כרגיל.