משרד הבריאות: מתנגדים לכריית פצלי שמן במישור רותם

משרד הבריאות הגיש את התנגדותו לתוכנית של חברת רותם אנרגיה לכרות פצלי שמן במישור רותם • בחודש מאי אושר לחברה לבצע תסקיר סביבתי אך הובהר לה בוועדת התכנון והבנייה כי הסיכוי שהתוכנית תאושר נמוך

מכרה פצלי שמן במישור רותם בנגב /צילום: שותפות רא"מ
מכרה פצלי שמן במישור רותם בנגב /צילום: שותפות רא"מ

משרד הבריאות הודיע היום לוועדת התכנון והבנייה במחוז דרום כי הוא מתנגד לכריית פצלי שמן במישור רותם בנגב. זאת, לאחר שהנושא נדון בוועדה, וליזם - חברת רותם אנרגיה - אושר להתקדם לשלב תסקיר ההשפעה על הסביבה, למרות התנגדות המשרד להגנת הסביבה והחלטת המדינה שלא לאשר עוד פרויקטים של פצלי שמן בישראל.

"הובא לידיעתי כי הוועדה המחוזית מקדמת תכנית לכרייה, עיבוד והפקה של נפט לא מזוקק מפצלי שמן במישור רותם ע"י חברת רותם אנרגיה", כתבה פרופ' סיגל סדצקי, ראש שרותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. "כריית פצלי שמן והפקת הדלק הנוזלי הינם תהליכים ארוכים ומורכבים אשר עלולים להוביל לפגיעה משמעותית ובלתי הפיכה בסביבה, לרבות: זיהום אוויר, זיהום מי התהום, הרס שטחים פתוחים ועוד, דבר שמעלה חשש מהותי לפגיעה אפשרית בבריאות הציבור".

במסגרת הרישיון שניתן לחברת רותם אנרגיה בשטח הכרייה, עולה כי פוטנציאל עתודות פצלי השמן הכולל בשטח הרישיון עומד על כ- 245 מיליון טון פצלי שמן, מהם ניתן להפיק כ-135 מיליון חביות נפט. לפי סדצקי, "עקב מידע זה ניתן להניח כי מדובר במיזם בעל הפקה מסחרית, אשר ככל הנראה ידרוש בניה של תשתיות אנרגיה תומכות כגון: מפעל זיקוק, תחנת כוח ועוד.

"סוגיות פצלי השמן היא סוגיה מורכבת אשר עלולה להוות בה סיכון בריאותי משמעותי. על כן, משרד הבריאות מתנגד לקידום התכנית בצורתה הנוכחית וממליץ לבצע בחינה רצינית ומעמקיה ברמה הלאומית שתאפשר ללמוד ולהעריך את משמעות הפקת הדלק הנוזלי מפצלי שמן על בריאות הציבור והסביבה".

"המתקן עומד בסתירה למדיניות הלאומית לטיפול במשבר האקלים"

לפני מספר חודשים הצליח המשרד להגנת הסביבה להוביל החלטה משותפת עם משרד האנרגיה, לפיה ישראל תפסיק לאשר פרויקטים חדשים להפקת נפט באמצעות פצלי שמן. למרות זאת, המשרדים החריגו מן ההחלטה פרויקטים המצויים בהליכי תכנון, ובהם פרויקט הפקת הפצלים במישור רותם.

בישיבה שהתקיימה בחודש מאי במנהל התכנון, הוחלט כי "הליך של הכנת תסקיר השפעה על הסביבה לתכנית עלול להמשך זמן רב ויידרש לתשומות גדולות של זמן וכסף, הן של חברת רא"מ והן של מוסדות התכנון". על כן, נתבקשה חברת רא"מ להתאים את ציפיותיה ולבחון שוב את כדאיות המשך קידום הפרויקט. בישיבה, הבהיר המנהל כי המתקן עומד בסתירה למדיניות הלאומית לטיפול במשבר האקלים ועלול לגרום לזיהום סביבתי. למרות זאת, ולאחר שהמנהל ציין שהסיכוי שהפרויקט יאושר בהמשך נמוך, אושר לחברה להתקדם לשלב התסקיר הסביבתי.

המשרד להגנת הסביבה טען בדיון כי נכון לקיים תחילה דיון עקרוני על הפרויקט, ללא צורך להורות על הכנת תסקיר, ועמדתו הייתה שיש לדחות את הבקשה על הסף. זאת, שכן "המיזם אינו תואם מדיניות ארצית לצמצום של מזהמים ופליטות גזי חממה מאחר שהוא מתבסס על פצלי שמן המהווים מקור דלק פוסילי מהמזהמים ביותר שיש, כאשר אנו נמצאים בעידן בו משרדי הממשלה פועלים ללא לאות לקידום התבססותה של מדינת ישראל על אנרגיות מתחדשות". באותו דיון, עמדה נציגת משרד הבריאות על כך שיש לבחון את ההשפעות הסביבתיות של הפרויקט, אך כעת מוגשת באופן רשמי עמדת המשרד לוועדה.

בתגובה, אמר עמית ברכה מנכ"ל ארגון אדם טבע ודין הנאבק נגד כריית פצלי שמן: "פרויקט הפקת פצלי שמן בישראל משמעותו, הפקת מקור אנרגיה מזהם שהוא בבחינת אסון סביבתי ובריאותי ועומד בניגוד להתחייבויות הבינלאומיות של ישראל. במקום להמשיך ולקדם פרויקטים מזהמים של יום האתמול על ממשלת ישראל לפעול בדחיפות להכנת תוכניות ארוכות טווח למשק הנשען רובו ככולו על אנרגיות מתחדשות. אנחנו נמשיך להיאבק בכלים מקצועיים ומשפטיים לביטול התכנית".