טבע | ניתוח

הקורונה עשתה לה טוב: טבע חוזרת, אבל לאו דווקא מהסיבות הנכונות

שנה לאחר השפל ההיסטורי חזרה טבע להיות החברה הגדולה ביותר בבורסת תל אביב • הרבעון הראשון של 2020 אמנם היה טוב מהצפוי, ומגמות הקשורות להתפרצות הקורונה היטיבו עם חברת התרופות, אך הסיבה נעוצה גם במכות הקשות שספגו המתחרות

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

שנה לאחר שפל היסטורי של 20 שנה, טבע שבה להיות החברה בעלת שווי השוק הגדול ביותר בבורסה של תל אביב. בשיא משבר הקורונה בחודש מרץ טבע אמנם התקרבה שוב לשפל, אך מאז התאוששה באופן משמעותי, על רקע תוצאות הרבעון הראשון של 2020, שהיה טוב מהצפוי בשל מגמות שקשורות להתפרצות המגפה.

קיץ 2019 היה קשה למשקיעים במניית החברה, שהידרדרה לשפל, ומי שנחשבה במשך שנים ל"מניית העם" איבדה את הבכורה כשחברות אחרות בבורסה בתל אביב עקפו אותה בשווי השוק שלהן. זמן קצר אחרי שחברת התעשייה IFF ושני הבנקים הגדולים לאומי והפועלים עקפו את שווי טבע בבורסה, גם חברת הטכנולוגיה נייס עשתה זאת. באוגוסט 2019, מניית טבע צללה לשפל של קצת מעל 6 דולר, מחיר בו לא נסחרה כשני עשורים. בכך נמחקו קרוב ל-90% משווי החברה בשיא, רק ארבע שנים קודם לכן. כל זאת על רקע החששות מפני השלכות ההליכים המשפטיים שבהם טבע מעורבת בארה"ב, בתחום של שיווק משככי כאבים ממכרים (אופיואידים) ובתחום של תיאום מחירים בתעשייה הגנרית, הליכים שעלולים להסתיים בעלויות נכבדות לחברה, שצריכה לשרת חוב גדול מאוד.

נכון להיום, נראה שהמצב שונה, גם אם הבעיות שהכבידו על טבע לפני שנה לא נעלמו. טבע של היום נסחרת במחיר של 12.9 דולר למניה, יותר מפי שניים מהשפל של הקיץ שעבר. בשווי השוק הנוכחי שלה - כ-13.5 מיליארד דולר, או 48.9 מיליארד שקל - היא שוב החברה הגדולה ביותר בבורסה המקומית, לפני IFF ששווה 45.5 מיליארד שקל.

רבעון מוצלח: הלקוחות צברו מלאי, הטיסות בוטלו

הרבעון הראשון של 2020 היה כאמור טוב מהצפוי ומגפת הקורונה היטיבה בו עם החברה. טבע נהנתה מעלייה בהכנסות בשל מגמה ברורה של צבירת מלאים על ידי לקוחות (מגמה שצפויה להתמתן ברבעון הנוכחי) ומצד שני מירידה מסוימת בהוצאות התפעוליות בשל עצירת הטיסות. המניה גם הניבה בתקופה זו תשואה עודפת על פני מדד הפארמה של ניו יורק. 

ברבעון הראשון ההכנסות היו כ-4.4 מיליארד דולר, צמיחה של 5% ביחס לרבעון המקביל. הרווח הנקי לפי כללי החשבונאות המקובלים היה 69 מיליון דולר ובנטרול סעיפים חשבונאיים שונים הרווח הסתכם ב-835 מיליון דולר, עלייה של 27.7% מהרבעון המקביל.

בפעילות החברה בצפון אמריקה , ההכנסות הסתכמו ב-2.1 מיליארד דולר, עלייה קלה מרבעון המקביל, והרווחיות של האזור צמחה ב-10.4% ל-550 מיליון דולר. באירופה נרשמה צמיחה של 10.9% בהכנסות ל-1.4 מיליארד דולר, והרווחיות עלתה ב-24.6% ל-502 מיליון דולר, על רקע ביקוש גבוה יותר למוצרים מסוימים בשל מגפת הקורונה. בשווקים הבינלאומיים ההכנסות צמחו ב-8.4% ל-565 מיליון דולר והרווחיות זינקה ב-60.8% ל-156 מיליון דולר.

איבדה 82 מהשיא בקיץ 2015 לאתר
 איבדה 82 מהשיא בקיץ 2015 לאתר

במקביל, כך נראה, החזרה לשווי השוק הגבוה בבורסה נובעת גם מכך שחלק מהמתחרות של טבע על תואר החברה הגדולה בבורסה ספגו מכות קשות יותר בזמן המשבר: מניות הבנקים צנחו מתחילת השנה ב-28%-29%, מניית IFF עם תשואה שלילית נמוכה יחסית של 3%, קבוצת הנדל"ן עזריאלי, שלזמן מסוים בסוף השנה שעברה הייתה אחת מחמש החברות הגדולות בבורסה, צנחה ב-36%. נייס דווקא המשיכה להתחזק, ואחרי ירידה במניה בחודש מרץ האחרון היא התאוששה ועלתה לרמות שיא (ומתקרבת לרף ה-200 דולר, כשנתיים לאחר שעקפה לראשונה את רף ה-100 דולר) כך שהיא היום החברה השלישית בגודלה בבורסה של תל אביב, עם שווי שוק נוכחי של 42.4 מיליארד שקל - הרבה מעל לבנק הפועלים (27 מיליארד שקל) ולאומי (25.6 מיליארד שקל) וחברת התרופות פריגו (25.9 מיליארד שקל).

המרוץ לחיסון: לא התמחתה בתחום, אך מרוויחה מטיפול תומך

טבע היא אמנם לא אחת השחקניות במרוץ לפיתוח תרופה חדשה או חיסון למחלת הקורונה (Covid-19), אך היא מייצרת תרופות שיכולות להוות חלק מן הטיפול התומך בחולים. החברה התמחתה בשנים האחרונות בפיתוח תרופות לעולמות הנוירולוגיה והנשימה, אך לא בתחומי החיסונים והמחלות הזיהומיות.

התרופות הנפוצות בטיפול תומך בקורונה בבתי החולים הן פרצטמול ואיבופרופן לטיפול בכאב והורדת חום, אנטיביוטיקה למניעת זיהומים משניים, תרופות להרחבת הסימפונות בריאות כדי לאפשר מעבר של אוויר רב יותר, מדללי דם במקרה של קרישי דם ותרופות למחלות כליות במקרה והמחלה מתפתחת לכיוון הזה. טבע היא שחקנית גנריקה ברוב התחומים הללו.

כמו כן טבע היא אחת היצרניות של התרופה הסטרואידית דקסמטזון שנמצאה כבעלת תועלת בטיפול בחולים בשלבים המתקדמים של המחלה, כאשר הבעיה העיקרית היא תגובת היתר של מערכת החיסון.

עם פרוץ המגפה תרמה טבע 6 מיליון מנות של התרופה הידרוקסיכלורוקווין לארה"ב. התרומה יכלה לעזור לטבע מבחינה תדמיתית בנוגע להליכים המשפטיים נגדה כאמור, אולם, בסופו של דבר התגבשה הסכמה מדעית כי בהתחשב בפרופיל הסיכון של התרופה, אין די הוכחות לתרומתה לטיפול בקורונה, המצדיקות ניסויים רחבי היקף של התרופה במחלה זו. 

התוכנית של שולץ: ההתייעלות לא מספיקה, דרושה חזרה לצמיחה

טבע מנוהלת החל מסוף 2017 על ידי קאר שולץ, שהגיע "לעשות סדר" ולהבטיח את עתידה של החברה, שהיה חשש כבד מפני יכולתה לעמוד בחוב שלה. את עיקר החוב טבע לקחה כשרכשה את חברת אקטביס מידי אלרגן, בעסקה הגדולה ביותר בתולדותיה, תמורת קרוב ל-40 מיליארד דולר. רוב התשלום היה במזומן כדי למנוע דילול לבעלי המניות, ואף שהחוב נלקח ברובו בריביות נוחות למדי, הוא היה גבוה מאוד. סימני שאלה על המחיר שטבע משלמת על אקטביס החלו עוד לפני השלמת העסקה, אך לאחר ההשלמה ובדיעבד ניתן לומר שהמחיר היה מופרז, בטח ביחס לתרומת החברה הנרכשת לתוצאות.

בסוף 2017 עמד החוב של טבע על 34.7 מיליארד דולר כששולץ הודיע על תוכנית התייעלות מסיבית במטרה לקצץ 3 מיליארד דולר בעלויות השנתיות. תוכנית זו הסתיימה למעשה בסוף 2019 וטבע עובדת כעת על המשך התייעלות באמצעות אופטימיזציה של הייצור. במסגרת התוכנית, טבע פיטרה כ-13 אלף עובדים ברחבי העולם, ומספר העובדים בישראל התכווץ ב-36.7% תוך שנתיים, ל-3,961 בסוף 2019.

בטווח הארוך, התייעלות לא תספיק לטבע והיא עובדת גם על חזרה לצמיחה. בשנים האחרונות היא איבדה את הבלעדיות על פרת המזומנים שלה, התרופה המקורית קופקסון לטיפול בטרשת נפוצה. בטבע מקווים ששתי תרופות מקוריות חדשות שהושקו - אג'ובי לטיפול במיגרנה ואוסטדו להפרעות תנועה - יפצו בסופו של דבר על השחיקה מהקופקסון. ברבעון הראשון נרשמה עלייה בהכנסות מאוסטדו ואילו ירידה בהכנסות QVAR וקופקסון (שנשחק ב-5% ל-198 מיליון דולר). מכירות אוסטדו צמחו ב-64% ל-122 מיליון דולר, ואילו התרופה המקורית אג'ובי לטיפול במיגרנה אמנם צמחה ב-44% ל-29 מיליון דולר, אך עדיין רחוקה ממיצוי הציפיות שנתלו בה).

ברבעון הקודם טבע גם אישררה את התחזית השנתית שלה בתקופה שבה האי ודאות הכללית הובילה חברות אחרות להקפיא תחזיות קיימות. הרבעון השני, שמסתיים בשבוע הבא, צפוי להיות חלש יותר. בסוף הרבעון הראשון היקף החוב של טבע היה 26.1 מיליארד דולר, וטבע לא צפויה להתקשות בהחזרי החוב של השנתיים הקרובות, אם כי לצורך ההחזרים של 2023 יידרש מחזור חוב.

לאחרונה, מנכ"ל החברה שולץ האריך את תקופת כהונתו בתפקיד בשנה נוספת, עד 2023, דבר שבוודאי תורם לוודאות בחברה עצמה, בתקופה שבה האי ודאות מסביב גדולה.