מסלול טיול מוצל לקיץ - יש חיה כזו: מקבר נבי חזורי ועד קלעת נמרוד

מסלול טיול בדרגת קושי בינונית שמתאים לכל עונות השנה

קלעת נמרוד / צילום: יותם יעקבסון
קלעת נמרוד / צילום: יותם יעקבסון

● עונה מומלצת: קיץ, אביב, סתיו. מכיוון שהמסלול מוצל, הוא מתאים גם לימי קיץ חמים
קושי: בינוני, עם ירידה ועלייה תלולה
אורך מסלול: 2.5 ק"מ
משך מסלול: כ-3 שעות
מפה: מפת סימון שבילים מס' 1 "הגולן והחרמון", מהדורה אחרונה: 2019)
נקודת התחלה: קבר נבי חזורי ואנדרטת ההנצחה של "אגוז"
נקודת סיום: צומת הכניסה לקלעת נמרוד
הקפצת רכבים: מומלץ להקפיץ רכב אל חניית הפארק הלאומי קלעת נמרוד

את המסלול נפתח בביקור בקברו של קדוש דרוזי מקומי, נבי חזורי, שהיה ידוע כמי שישב במקום ובירך את העוברים בדרך מדמשק לעכו ומעכו לדמשק. יש כאן תצפיות נהדרות לעבר החרמון החולש מצפון, מצודת קלעת נמרוד ועמק החולה שמעליו היא מתנשאת. כשהראות טובה אפשר לראות את הרי אצבע הגליל.

הקדוש גם נקבר במקום, ומאז התקדשו גם האלונים העבותים שצמחו במקום ונאסרה הפגיעה בהם. יש הרבה אגדות על מפרי החוק הבלתי כתוב שנענשו. כך למשל, מסופר על חקלאי שנשברה המחרשה שלו, והוא קיצץ ענף מאחד העצים והקציע ממנו את החלק השבור. מיד נמקה ידו ויבשה.

המסלול גולש במהירות אל נחל חזורי, שסלעים וצמחיית חורש צפופה סוגרים עליו מכל עבר. בחלקו העליון של הנחל יש כמה נביעות עונתיות, ובעקבות החורף הגשום הנחל עודנו זורם. סביבן ניתן למצוא צמחייה חובבת מים, כמו סבך פטל וקנים.

מדלגים מעל כמה מדרגות סלע ומהלכים בשביל צר העוקף נקודות קשות למעבר בערוץ בטרם שבים אליו. הצומח במדרונות הנחל הוא דוגמה מושלמת לחורש הים תיכוני האופייני לאזור: אלון מצוי ואלה ארצישראלית, ער אציל (הידוע יותר בכינויו העממי "דפנה"), כליל החורש, אדר סורי ועוד. בולטת במיוחד הקיסוסית, שאשכולות פירותיה נראים כמו טיפות דם התלויות בתוך הירק.

בשלב מסוים כדאי להתחיל לשים לב ולעקוב אחר פנייה לא ברורה במיוחד (שקל לפספס!) שמאלה. השביל נוטש את הערוץ ומעפיל במדרון תלול למדי, בואך הכניסה אל הגן הלאומי קלעת נמרוד, אחד המבצרים השמורים ביותר בארץ, והגדול שבהם.
במשך שנים היה נהוג לומר שזהו מבצר צלבני, אך זה מכבר הוכח כי מדובר במבצר מוסלמי איובי (ולימים ממלוכי), שחלש על הדרך הקדומה לדמשק וניצב כנגד מערך ההגנה הצלבני, בראש ובראשונה כנגד מצודת בניאס.