הדרישות של כחול לבן: דמי אבטלה לעצמאים וחינוך חינם לפעוטות

כחול לבן דורשים שלוש רפורמות מרכזיות במסגרת חוק ההסדרים: דמי אבטלה לעצמאים, חינוך חינם עד לגיל 3 והכרה במשכנתה לצרכי מס • בכוונת כחול לבן לכלול בתקציב המדינה תוכנית לצמצום האבטלה ותוכנית לחברה הערבית

בני גנץ בישיבה הראשונה של ממשלת האחדות / צילום:  Abir Sultan, רויטרס
בני גנץ בישיבה הראשונה של ממשלת האחדות / צילום: Abir Sultan, רויטרס

פרסום ראשון: אלה הן הדרישות התקציביות של מפלגת כחול לבן בחוק התקציב וחוק ההסדרים. הדרישות הועלו בשיחות עם הליכוד ויידונו מחר בישיבת הסיעה של המפלגה שתיערך בשפיים. היום נערך תדרוך כתבים על ידי משרד האוצר, על הסעיפים האמורים להיכלל בחוק ההסדרים, אולם כחול לבן לא היו שותפים לתדרוך או למידע בנוגע לסעיפים בחוק ההסדרים.

כחול לבן דורשים שלוש רפורמות מרכזיות במסגרת חוק ההסדרים: דמי אבטלה לעצמאים, חינוך חינם עד לגיל 3 והכרה במשכנתה לצרכי מס.

יצויין, שרק אתמול הצביעו בכחול לבן נגד חוק דמי אבטלה לעצמאיים שהעלתה סיעת יש עתיד. הסיבה לכך הייתה שדובר בהצעת חוק פרטית, ולא הצעה מטעם הממשלה שגם כחול לבן הנה חלק ממנה. לדברי גורמים במפלגה, דובר בהצעת חוק שלא הייתה מיטיבית.

באשר לחינוך חינם עד לגיל 3, התוכנית הזו הוצגה על ידי כחול לבן במהלך הקמפיין האחרון, ותג המחיר שהוצמד לה היה 8.5 מליארד שקל. כעת, במצב הגירעון שבו ישראל נמצאת, קשה לראות מהיכן ימצא הכסף לממן תוכנית שכזו.

גם ניכוי הוצאות משכנתה לצורכי מס, הוא רעיון שהועלה פעמים רבות בעבר, אך לא יושם כיוון שהוצאות המשכנתה לא נחשבות כהוצאות שמטרתן יצירת הכנסה.

לגבי התקציב המדינה, בכחול לבן עומדים על קיום ההסכם הקואליציוני כלשונו, כלומר חקיקת חוק תקציב לשנים 2020 ו-2021 וזאת על אף המצב הכלכלי הקשה. בהסכם הקואליציוני קיימת האפשרות לתקן את התקציב, ולהתאימו לפי גובה הגירעון והנתונים הכלכליים. התיקון יכול להיעשות בינואר 2021. בליכוד ובצמרת משרד האוצר עומדים על חקיקת חוק תקציב לארבע החודשים הנותרים של 2020.

בכוונת כחול לבן לכלול בתקציב את התוכניות הבאות: תוכנית לצמצום האבטלה, שבמרכזה תעמוד תוכנית הכשרות מקצועיות באמצעות שוברים, ותבוצע במכללות ומכונים פרטיים לפי מקצועות נדרשים במשק. תוכנית נוספת תהיה תוכנית לטיפול בחברה הערבית (פתרון לנושא האלימות, תשתיות, תעסוקה) והחלק השלישי הוא בניית מנועי צמיחה באמצעות השקעה בדיגיטציה, פרויקטי תשתית מהירים ומידיים, עידוד ואיפשור השקעת הון פרטי בפרויקטים, קידום דור חמישי בסלולר.