אלקטריאון מנצלת את הזינוק במניה: גייסה כ-123 מיליון שקל בהקצאה פרטית

בין המשקיעים בהנפקה, אותה הובילה ווליו-בייס חיתום, היו בתי ההשקעות פסגות, מור, אקסלנס והלמן אלדובי, וקרנות הגידור אלפא וספרה וכן חברת אפקון החזקות • הגיוס בוצע במחיר של 157 שקל למניה, הנחה של כ-14% על מחיר הסגירה של המניה ביום חמישי

חברת אלקטריאון וויירלס מנצלת את הזינוק המטאורי במניותיה מתחילת השנה (ובשלוש השנים האחרונות). החברה ביצעה ביום חמישי גיוס פרטי בהיקף של כ-123 מיליון שקל, באמצעות הנפקת מניות בהיקף של כ-12.4% מההון).

בין המשקיעים בהנפקה, אותה הובילה ווליו-בייס חיתום, היו בתי ההשקעות פסגות, מור, אקסלנס והלמן אלדובי, וקרנות הגידור אלפא וספרה וכן חברת אפקון החזקות.

הגיוס בוצע במחיר של 157 שקל למניה (שתי מניות במחיר של 314 שקל ועוד כתב אופציה במחיר מימוש של 210 שקל למניה עד ל-31 בדצמבר 2021), הנחה של כ-14% על מחיר הסגירה של המניה ביום חמישי. שווי השוק של אלקטריאון הגיע ל-1.55 מיליארד שקל לאחר עלייה של 163% מתחילת השנה.

באלקטריאון מציינים כי מטרת הגיוס לממן הקמת פעילות מקומית בשווקי היעד כגון גרמניה, איטליה, ארה"ב, אסיה דרום אמריקה כהמשך לפעילות פיתוח עיסקי משמעותית שכבר החלה וכמענה לביקושים בשווקים אלו. כמו כן ישמשו כספי הגיוס לתמיכה מימונית בפרויקטים מסחריים ראשונים בשווקים נבחרים והרחבת מגוון סוגי הרכב המשתמשים בפיתרון החברה. 

אלקטריאון  פועלת בתחום ה"חם" של רכבים חשמליים. הטכנולוגיה שפיתחה החברה מאפשרת טעינה אלחוטית של כלי רכב חשמליים באמצעות טכנולוגיית "כביש חכם" (כלומר תוך כדי נסיעה). החברה פועלת באירופה ארה"ב וישראל.

אלקטריאון נמצאת בתקופה קריטית וחשובה מבחינתה. בנובמבר 2019 הודיעה החברה כי השלימה מקטע כביש חשמלי ראשון בשבדיה. כמה שבועות קודם לכן, קיבלה החברה תשלום של 3.8 מיליון שקל עבור הפרויקט, שאמור להתחיל לפעול בקרוב, ממינהלת התחבורה השבדית. במהלך הרבעון הראשון דיווחה אלקטריאון כי סיימה בהצלחה ניסוי טעינה אלחוטית דינמית וסטטית של משאית חשמלית, המחוברת לטריילר של 40 טונה, המצוידת במקלטים פרי פיתוחה של החברה, בתנאי שטח ומזג אוויר קשים .

בשלב ראשון מתכננים בחברה ליישם את הטכנולוגיה באוטובוסים ובמשאיות, הנעים בנתיבים קבועים, ולאחר מכן בכלי רכב פרטיים. יישום הטכנולוגיה תלוי גם בשיתוף הפעולה של הרגולטורים. במהלך 2019 חתמה אלקטריאון על הסכם שיתוף פעולה עם עיריית תל אביב לביצוע פיילוט ראשון מסוגו להפעלת קו תחבורה ציבורית באמצעות קו של חברת דן, שיפעל על תשתית כביש חשמלי. הפרויקט אמור להתחיל לפעול במחצית השנייה של 2020.

בכספי הגיוס הנוכחי צפויה החברה להשתמש לצורך הרחבת פעילותה למדינות נוספות באירופה. 

אלקטריאון הוקמה בסוף 2013 על ידי המנכ"ל אורן עזר וסמנכ"ל הטכנולוגיה חנן רומבק, לאחר שכיהנו בתפקידים שונים בחברת אלביט מערכות. החברה הצטרפה לבורסה לאחר שמוזגה באוקטובר 2017 לתוך השלד הבורסאי ביומדיקס, ומאז הכפילה את ערכה ביותר מפי 30 .

כיום נמצאת אלקטריאון בשליטתם של עזר ורומבק (16.6% מהמניות כל אחד לאחר הגיוס) ושל חברת התחבורה דן (13.2%)

בחברת האנליזה והמחקר פרוסט אנד סוליבאן ציינו לאחרונה, בסקירה שביצעו שם על אלקטריאון, כי "שנת 2020 צפויה להוות, להערכתנו, שנה משמעותית לאלקטריאון, לאחר שכבר הציגה טכנולוגיה מוכחת והתמודדה עם היבטי בטיחות ורגולציה. הפתרון שאותו מציעה אלקטריאון, עונה על שתי בעיות עיקריות שעמן מתמודד העולם המודרני. הראשונה היא בעיית הזיהום העולמי ההולך וגובר, בעיקר בערים, ושנייה היא בעיית המחסור במקום להנחת תשתיות מאסיביות של טעינה והמפגע הסביבתי, הויזואלי והפיזי, שתשתית זו יוצרת. כמו כן, הפתרון מאפשר הוזלת עלויות לעיריות ולמפעילי ציי הרכב (מוניות, אוטובוסים או משאיות). החברה מציעה תשתית משותפת לכלל הרכבים בדמותו של כביש חשמלי, שבו התשתית מונחת מתחת לכביש ובכך מאפשרת תנועה ללא מפגעים סביבתיים, ללא זיהום וכן ללא צורך בבטרייה גדולה ברכבים החשמליים על פלטפורמה גנרית אחת עבור כלל סוגי הרכבים החשמליים".

בראייה אסטרטגית, ציינו האנליסטים, אלקטריאון ממקדת את שירותיה בשלושה תחומים עיקריים: אוטובוסים, מוניות ומפעילי צי רכב (כמו משאיות חלוקה). פעילות החברה נתמכת על ידי שתי מגמות עיקריות: עיור וצמצום פליטות מזהמים. מבחינת המודל העסקי, החברה עוברת למכירת שירות הטענה של כביש חשמלי כחלק ממגמה חדשנית בתחום התחבורה החכמה הנקראית MAAS - "ניידות באמצעות שירות". בפרוסט אנד סאליבן צופים שהשוק יתאושש באופן מלא, ושימוש בפתרונות MAAS יגיע ל-31 מיליארד דולר עד לשנת 2030.

עוד ציינו בפרוסט אנד סוליבאן כי "בעצם המעבר למודל של תשלום פר שירות, מפעילי ציי הרכב ישלמו על השימוש בתשתית ולא יזדקקו להשקיע הון בבניית תשתית עצמית. לכן, הפתרון של אלקטריאון משתלב לא רק במגמות העולמיות, אלא גם במודל עסקי חדש יחסית, הנותן מענה למפעילי ציי רכב ברחבי העולם".