טלגרם משלמת מחיר כבד על כישלון ה-ICO: קנס של 18 מיליון דולר

במסגרת פשרה עם רשות ניירות ערך האמריקאית, שאושרה ביום שישי על ידי בית משפט בניו יורק, הסכימה החברה להשיב 1.2 מיליארד דולר מההון שגייסה ב-2018 למימון פרויקט הבלוקצ'יין TON

טלגרם / צילום: רויטרס
טלגרם / צילום: רויטרס

הסכם פשרה שהתקבל בין קבוצת טלגרם (Telegram Group), המפתחת של אפליקציית המסרים המיידיים הפופולרית טלגרם, והחברה הבת שלה, TON Issuer, לבין רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) אושר בבית משפט בניו יורק ביום שישי האחרון. במסגרת ההסכם, תאלץ טלגרם לשלם קנס של 18 מיליון דולר ולהחזיר סכום עתק של 1.2 מיליארד דולר מההון שגייסה ב-2018 ממשקיעים למימון הקמתו של פרויקט הבלוקצ'יין TON (קיצור של Telegram Open Network).

בכך בא אל סופו מאבק משפטי ממושך בין טלגרם והחברה הבת שלה, הרשומות באיי הבתולה הבריטיים, לבין SEC, אחרי שבאוקטובר 2019 קבעה הרשות כי אסור לחברה להוציא לפועל ICO - הנפקה ראשונית של מטבעות דיגיטליים, שהרשות רואה בה הנפקה בלתי חוקית של ניירות ערך.

במהלך 2018 גייסה טלגרם ממשקיעים בעולם 1.7 מיליארד דולר למימון פרויקט הבלוקצ'יין TON, באמצעות מכירה מוקדמת של מטבעות גרם (gram). טלגרם הבטיחה למשקיעים שהשתתפו בגיוס, ובהם גם כמה קרנות הון סיכון מובילות, כי תנפיק להם את המטבעות הדיגיטליים מייד לאחר שתשלים את פיתוח פלטפורמת הבלוקצ'יין שלה.

במרץ האחרון קיבל בית המשפט בניו יורק את דרישת ה-SEC ואסר על טלגרם להנפיק את מטבעות גרם. החברה ערערה על ההחלטה, אבל לאחר שחלף המועד האחרון שבו התחייבה למשקיעים להנפיק את המטבעות הדיגיטליים, הכריז בחודש שעבר פאבל דורוב, מייסד ומנכ"ל טלגרם, כי החברה החליטה לוותר על המשך פעילותו של פרויקט TON.

כעת, במסגרת הפשרה שאושרה בסוף השבוע על ידי בית המשפט, הסכימה החברה להחזיר למשקיעים 1.2 מיליארד דולר מההון שגייסה במכירה המוקדמת של מטבעות גרם. לאחר אישור הפשרה, מסרה טלגרם: "מאחר שראינו ערך מוגבל בהמשך ההליכים המשפטיים, קיבלנו בברכה את ההזדמנות ליישב את המחלוקת בלי להודות או לכפור באשמה. אנו מקווים שהסביבה הרגולטורית של טכנולוגיית בלוקצ'יין בארה"ב תהפוך לחיובית יותר עבור אחרים בעתיד".

הנפקות ICO היו עד לפני כשנתיים דרך פופולרית לגייס הון, שאומצה על ידי סטארט-אפים רבים של בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים ברחבי העולם. עם זאת, רשות ניירות ערך האמריקאית, בדומה לרגולטורים פיננסיים אחרים בעולם, חששה כי ההנפקות האלה מסוכנות למשקיעים, מכיוון שהן עוקפות כללים ושיטות מסורתיות לגיוס כסף מהציבור. הצעדים התקיפים שנקטה SEC נגד חברות שביצעו גיוסי ICO, גרמו לשיטת גיוס ההון הזאת להיעלם מן העולם, לפחות לעת עתה.

גל גיוסי ה-ICO היה אחד הגורמים העיקריים שהובילו ב-2017 להייפ העולמי סביב שוק המטבעות הדיגיטליים, בהובלת הביטקוין. בעקבות אותו הייפ נרשם ב-2017 זינוק שנתי פנומנלי של יותר מ-1,300% במחירו הדולרי של הביטקוין, שבדצמבר אותה שנה עלה עד לרמה של 20,089 דולר - שיא של כל הזמנים.

הבוקר, בסביבות השעה 8:00 (שעון ישראל), ירד הביטקוין לזמן קצר מתחת לרמה של 9,000 דולר - מחירו הנמוך ביותר בחודש האחרון לפי נתוני אתר CoinMarketCap. מתחילת יוני ירד מחיר הביטקוין בכ-11%.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.