עורך הדין כינה גורמים בבית האבות משען בב"ש "רוצחים" בשל מחדל הקורונה - וספג תביעת דיבה

עו"ד וח"כ לשעבר דוד מנע, שמייצג את 14 משפחות הקשישים מבית האבות משען בב"ש שנפטרו מקורונה, כינה בראיון ברדיו גורמים בבית האבות "רוצחים" • בתגובה הגיש בית האבות תביעת לשון הרע • מנע: ניסיון להסיט את הדברים מתביעת הרשלנות נגדם

ע"וד דוד מנע. "מנהלי משען בב"ש צריכים להיות תחת כתב אישום"  צילום: ראובן קופיצינסקי / צילום: ראובן קופיצינסקי
ע"וד דוד מנע. "מנהלי משען בב"ש צריכים להיות תחת כתב אישום" צילום: ראובן קופיצינסקי / צילום: ראובן קופיצינסקי

איפה עוברים גבולות חופש הביטוי של עורך דין בעת שהוא מייצג לקוחות, והאם כינוי בוטה במיוחד, "רוצחים" שהדביק לפי הנטען, עו"ד דוד מנע, לגורמים בבית האבות משען בבאר שבע, יביא לחיובו של מנע בתשלום פיצויים בגין לשון הרע? אלה הן שתיים מהשאלות, הראשונה עקרונית והשנייה ספציפית, שבהן יצטרך להכריע בקרוב בית משפט השלום בתל אביב. זאת, במסגרת תביעת לשון הרע בגובה 143 אלף שקלים שהגישו בית האבות משען בבאר שבע, ועד העובדים בו, וארבע עובדות נגד עו"ד מנע שמייצג את משפחות הקשישים שהתגוררו בבית האבות ומתו לאחר שנדבקו בקורונה בזמן שהותם במוסד.

מגפת הקורונה פגעה בכולנו אבל הפגיעה הממוקדת הקשה ביותר שלה, עד כה, הייתה כנראה בדיירי בית האבות משען בבאר שבע, ש-14 מהם מתו כתוצאה מההדבקות בנגיף. מי שמייצג את משפחות הקשישים שנפגעו, גם בבתי המשפט וגם בכלי התקשורת הוא עורך הדין הוותיק, מנע שכיהן בעבר כחבר כנסת.

בשבוע שעבר עו"ד מנע הגיש בשם 14 משפחות הקשישים מבית האבות משען שמתו תביעת פיצויים בגובה 8.5 מיליון שקל נגד בית האבות ונגד משרד הבריאות, בטענה כי הם נושאים באחריות למות הקשישים (ראו מסגרת). בנוסף, עו"ד מנע הגיש בקשה לאישור (ניהול) תובענה כייצוגית נגד משרד הבריאות, בשל מחדלים נטענים במהלך משבר הקורונה.

"אמירות פוגעות ומשפילות"

אולם הסכסוך האמוציונלי הזה גלש גם למחוזות רחוקים ועכשיו גם עו"ד נע עצמו הוא בנתבעים. בתביעה שהוגשה נגד עו"ד מנע - באמצעות עוה"ד אילן סופר ואלעד בקר - טוענים התובעים כי עו"ד מנע הוציא את דיבתם רעה בראיון בגלי צה"ל ב-25 במאי, כאשר כינה את משען, את עובדיה ואת מנהליה "רוצחים" וטען כי הם רצחו 13 קשישים, פגעו בהם, הדביקו אותם בנגיף הקורונה וגרמו למותם.

לפי התביעה, עו"ד מנע אמר באותו ראיון, שנערך בתוכניתו של אמיר איבגי כי "אתם רצחתם קשישים, אתם רצחתם 13 קשישים. אתה מקשקש פה ברדיו; אתם פגעתם בקשישים, אתם הדבקתם אותם, אתם גרמתם למותם של 13".

התובעים הם מרכז משען, ועד עובדי משען עובדות בית האבות, ארבע עובדות בבית האבות, חווה קוזמין, מרים דבידשאווילי, שושנה אמאנו, ועצמונה אייליג שהיא מנהלת הסיעוד של רשת משען ושל בית משען באר שבע. (אייליג בעצמה נדבקה במחלת הקורונה והחלימה).  

לפי התביעה, "ללא כל ספק, מדובר באמירות פוגעות, משפילות ומבזות אשר מסבות נזקים חמורים לשמם הטוב של משען ועובדיו ומנהליו של בית 'משען באר שבע'". לטענת התובעים, "דבריו של עו"ד מנע לא נאמרו כפליטת פה מקרית, אלא מדובר באמירות מכוונות וחוזרות על עצמן, באותו ראיון, שנאמרו על ידו 'בכוונה לפגוע' בשמם הטוב של משען, של עובדיו ושל מנהליו של בית 'משען באר שבע'. כך, למרות שעו"ד מנע קיבל הזדמנויות לחזור בו מהאמירות הקשות והשקריות ולהתנצל, הוא סירב בתוקף לעשות כן".

"סירב לחזור בו ולהתנצל"

עוד נטען בתביעה כי במהלך תוכנית הרדיו ולמרות שנציג משען, יהושע מור יוסף, אשר השתתף בתוכנית, התריע בפני עו"ד מנע כי דבריו מהווים הוצאת דיבה, נמנע עו"ד ע מלחזור בו מדברי הכזב שלו ואף נמנע מלהתנצל עליהם.

לדברי התובעים, עוד בהמשך אותו היום (25 במאי) עלה עו"ד מנע לשידור בתוכנית הטלוויזיה של עודד בן עמי בערוץ 12, שבה השתתף גם מנכ"ל משען, עמרי כהן. במסגרת הריאיון בטלוויזיה, הודיע כהן לעו"ד מנע כי בכוונת משען, עובדיה ומנהליה, לנקוט נגדו הליכים משפטיים, לרבות הגשת תביעת דיבה. זאת, בשל כך שכינה אותם, בין השאר, "רוצחים". אולם לפי התביעה, "גם בפעם זו, ועל אף שהובהר לו היטב חומרת דבריו, מיאן עו"ד מנע לחזור בו מדברי הדיבה שלו ולהתנצל".

לפי הנטען בתביעה, "אופן התנהלותו של עו"ד מנע, לרבות סירובו להתנצל וזאת על אף שקיבל מספר הזדמנויות לעשות כן, מלמדים כי מדובר בהתנהגות מתוכננת מצידו אשר נועדה לפגוע בשמם הטוב של משען ועובדיה. לא למותר לציין, כי בהיותו עורך דין הבקיא בלשון החוק, ברי כי עו"ד מנע פעל מתוך ידיעה כי דברי הדיבה שלו הינם בבחינת לשון הרע כהגדרת מונח זה בחוק איסור לשון הרע".

משען ועובדי בית 'משען באר שבע' ומנהלו, ציינו בתביעה כי כל סכום כסף שייפסק לטובתם במסגרת תביעה זו, ייתרם לטובת רווחת דייריה של משען.

מנע:  "רשלנות חמורה"

עו"ד מנע מסר בתגובה: "אני ציטטתי דברים שאמרו לי חלק ממרשיי. מי שמונע תרופות מקשישים, מי שלא בדק קשישים עם תסמיני קורונה, מי שפינה קשישים לבתי חולים כשהם במצב של יובש ומצבם קשה, ומי שלא צייד את עובדי באמצעי מיגון, אל יתפלא שקוראים לו רוצח. מנהלי בית החולים משען בבאר שבע צריכים להיות תחת כתבי אישום.

"אני מתכוון להגיש נגד משען כתב 'תביעה שכנגד' נגד התובעים על שקראו לזעקת משפחות הקשישים תרגיל ביחסי ציבור. משען תשלם מחיר כבד על רשלנותה.

"הם יודעים שמוגשת נגדם תביעה על רשלנות חמורה בגובה 9 מיליון שקל. הם מנסים להסית את הדברים לתביעת דיבה על סך 143 אלף שקל".

תביעה של 8.5 מיליון שקל נגד בית האבות: נושא באחריות למות הקשישים

בשבוע שעבר הגישו משפחותיהם של 14 הקשישים שנדבקו בקורונה בעת ששהו בבית האבות משען בבאר שבע, תביעת פיצויים בגובה 8.5 מיליון שקל נגד בית האבות ונגד משרד הבריאות.

באמצעות עו"ד דוד מנע, המשפחות טוענות שלא שבית האבות ומשרד הבריאות נושאים באחריות למותם של הקשישים, בין היתר, מכיוון שהם לא דאגו לספק אמצעי מיגון מספיקים לעובדים שהדביקו את הקשישים ולא היה נוהל איסור יציאה מהמקום. לפי התביעה, ההוכחה הטובה ביותר לכך שבית האבות פעל בצורה לקויה היא שקיימים בארץ בתי אבות נוספים שלא היה בהם כלל נגיף קורונה.

לפי התביעה, מתקבלת תמונה עגומה של רשלנות קשה מצד עובדי בית האבות משען באר שבע בכל שלב משלבי ההתמודדות וההיערכות לקראת התפרצות נגיף הקורונה במוסד וגם תוך כדי ההתפרצות. לפי הנטען, "בית האבות לא ביצע בדיקות לגילוי נגיף הקורונה גם אצל קשישים שהראו תסמיני מחלה, קל וחומר שהבדיקות לא בוצעו אצל יתר הקשישים במוסד. בשיחות של בני המשפחות עם יקיריהם, הסתבר שהקשישים המבודדים לא פעם לא זכו למענה מצד הצוות המטפל, והם תיארו מצבים שבהם לא קיבלו אוכל או תרופות".

הייצוג של עו"ד מנע את משפחות הקשישים שמתו מקורונה לא נשאר ב-ד' אמותיה של מערכת המשפט.  עו"ד מנע מייצג את המשפחות גם בראיונות לכלי התקשורת. אחד מאותם ראיונות הביא להגשת תביעת לשון הרע נגדו.