השקעה של 48 מיליון דולר בסטארט-אפ ארטליסט מקיבוץ אפיקים

החברה פונה לקהל של יוצרי וידאו ויוצרי פודקאסטים ומספקת להם תוכן דיגיטלי באמצעות ניהול קטלוג של קטעי וידאו וסאונד, בהם ניתן להשתמש באופן חוקי ומורשה תמורת מנוי שנתי • "הקורונה לא השפיעה על הגיוס, העסקים שלנו חוו צמיחה בתקופה הזו"

מימין: אייל רז, איציק אלבז, עירא בלסקי, ממייסדי ארטליסט / צילום: Artlist
מימין: אייל רז, איציק אלבז, עירא בלסקי, ממייסדי ארטליסט / צילום: Artlist

הסטארט-אפ הישראלי ארטליסט (Artlist) מקיבוץ אפיקים הודיע היום (ב') על סגירת סבב השקעה בגובה 48 מיליון דולר בהובלת קרן KKR האמריקאית. עוד השתתפה בסבב קרן Elephant Partners מבוסטון, שהובילה את סבב הגיוס הקודם של החברה ב-2018. הנהלת החברה סירבה לענות לשאלות "גלובס" אודות הרכב הגיוס וכמה מתוכו נכנס לקופת החברה לעומת כמה מסכום הגיוס הוקדש לרכישת מניות מבעלי המניות הקיימים. בנוסף, ההנהלה סירבה לחשוף את סך גיוסי החברה.

החברה הוקמה בשנת 2016 על ידי עורך הוידאו עירא בלסקי ואיש ההייטק איציק אלבז, המכהנים כמנכ"לים משותפים, יחד עם אנשי המוזיקה אסף איילון ואייל רז. היא פונה לקהל של יוצרי הווידאו ויוצרי פודקאסטים ומספקת להם תוכן דיגיטלי. כיום, קטע וידאו המתפרסם ברשתות החברתיות תוך שימוש ללא רישוי במוזיקה המוגנת בזכויות יוצרים, יפסל להצגת פרסומות או יביא לפסילת החשבון כולו, ובכך יביא לאובדן מקור הכנסה עבור היוצר. כדי לספק ליוצרי וידאו תכנים מותרים לשימוש, Artlist מנהלת קטלוג של קטעי ווידאו וסאונד, שניתן להשתמש בהם באופן חוקי ומורשה תמורת מנוי שנתי בעלות של 199-599 דולר.

בלסקי מספר שהחברה מתנהלת בתזרים מזומנים חיובי מהיום הראשון והכנסותיה מכפילות את עצמן משנה לשנה, אך הוא ושותפיו סירבו לבקשת "גלובס" לחשוף את גובה הכנסות החברה או את מספר לקוחותיה. הם מספרים כי לפלטפורמה למעלה ממיליון משתמשים, שביצעו בה יותר מ-20 מיליון הורדות בסך הכל. לפי בלסקי, כיוון שהחברה לא זקוקה לכסף שגייסה לניהולה השוטף, הוא נועד לשמש אותה לצמיחה והתרחבות לסוגי תכנים דיגיטליים נוספים.

משרדיה של ארטליסט ממוקמים בקיבוץ אפיקים, ברעננה ובתל אביב, והיא מעסיקה 100 עובדים, 50 מתוכם בקיבוץ. בעקבות הגיוס, הנהלת החברה מתכוונת להכפיל את צוות העובדים ב-12 החודשים הקרובים. לשם כך, החברה שכרה משרדים חדשים בנווה צדק בתל אביב ובמקביל היא מרחיבה את המטה שלה באפיקים, במתחם חדש הממוקם בחדר האוכל של הקיבוץ.

"אני במקצועי צלם ועורך וידאו, וזה סיפור קלאסי של אדם שרצה מוצר יותר טוב לעצמו והחליט ליצור אותו: יש כיום פער מאוד גדול בין מוזיקה איכותית אבל מאוד יקרה ומסובכת לרישוי, ומוזיקה גרועה אבל מאוד זולה וקלה לרישוי. החלטנו לגשר על הפער הזה עם מנוי אחד לחומרים באיכות מאוד גבוהה, כשהמטרה היא לספק חופש יצירתי ללקוחות שלנו", מספר בלסקי ל"גלובס".

"המוזיקה, הווידאו והסאונד אפקטס מגיעים אלינו בשתי דרכים: הפקות מקור שלנו, שאנחנו עובדים יחד עם יוצרים עצמאיים על הפקתם, והדרך השנייה היא אמנים חיצוניים ששולחים לנו תוכן ואנחנו שולחים להם תמלוגים תמורת שימוש", הוא אומר. בין האמנים שמפרסמים בפלטפורמה ניתן למצוא את אמני האינדי הישראלים גבע אלון, מאיה איזיקוביץ' ורוסו וויינברג. "הלקוחות שלנו הם יוצרי וידאו מכל הסוגים כמו צלמי חתונות, משרדי פרסום וגם המותגים הגדולים בעולם. החברה התחילה עם פוקוס על יוצרי סרטים פרילאנסרים ובתי הפקה, והיום אנחנו עובדים תנועה חזקה לכיוון היוטיוב ועובדים עם הרבה מאוד אנשים שמגדירים את עצמם כ'יוטיוברים'".

"אנחנו עושים הרבה ביג דאטה ומשין לרנין כדי לעשות פרסונליזציה ולהנגיש לכל יוזר את התכנים שהכי מתאימים לו. כ-30% מהחברה הם ממש אנשי פיתוח". עוד אומר בליסקי, כי רק היום, יותר מ-4 שנים לאחר היווסדה, החברה מקימה לראשונה צוות שירות לקוחות ומכירות שמיועד לשרת לקוחות ארגוניים גדולים. עד היום, לחברה לא היה קשר ישיר מול לקוחותיה והאתר עבד במודל שירות עצמי. "אנחנו בעצם B2B שמתנהל לגמרי כמו B2C בהקשר הזה", בלסקי מוסיף.

את הסבב הנוכחי החברה סגרה בשבועות האחרונים, ומרבית המשא ומתן התקיים לפני משבר הקורונה. "הקורונה לא השפיעה על הגיוס", אומר בליסקי. "העסקים שלנו חוו צמיחה בתקופה הזו. אנשים לא יכלו לצאת מהבית לצלם בתקופה הזו ולכן האתר שלנו של צילומי סטוק חווה צמיחה של 100 אחוזים ויותר. אנשים היו צריכים את הצילומים שלנו כדי להמשיך ליצור, לספר את הסיפור שלהם, ולשמור על הפרנסה שלהם".

KKR היא קרן השקעות אמריקאית גדולה, שמשקיעה במגוון גדול של אפיקי השקעה, כולל פרייבט אקוויטי, אנרגיה, תשתיות, נדל"ן ואשראי. השקעתה בארטליסט בוצעה בעיקר מתוך קרן Next Generation Technology Growth Fund II. החברה מנהלת נכסים בשווי כולל של יותר מ-200 מיליון דולר, ונסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של 25 מיליארד דולר. הקרן השקיעה בחברות ישראליות מתחום ההייטק כמו Clicktale שנמכרה לחברה צרפתית בשנה שעברה; ואופטימל פלוס, שנמכרה החודש ל-NI תמורת 365 מיליון דולר.