קניונים במיליארדים, מניות במיליונים: אחרי תשובה ופתאל הסערה מגיעה גם לחיים כצמן ולגזית גלוב

לאחר קריסה של 75% מתחילת השנה המניות של כצמן בגזית גלוב שוות "רק" 120 מיליון שקל • והוא לא לבד: שורה של חברות שנמנו עד לאחרונה עם אריות השוק בבורסה של תל אביב ספגו מכות קשות ונאלצות לבצע מהלכי הישרדות

הדרמה יוצאת הדופן שהחלה לטלטל את השווקים מוקדם יותר השנה, ואשר עדיין נמצאת בעיצומה, הייתה רוחבית, ופגעה בפעילות של מגוון רחב מהחברות הנסחרות בבורסה המקומית בסיכום המחצית הראשונה של 2020.

עם זאת, במוקד הפגיעה מהתפשטות וירוס הקורונה ניצבות כמה חברות בולטות, שחלקן נמנו עד לפני חודשים עם "אריות" השוק, אשר ספגו את הפגיעות הקשות ביותר, עם קריסת המניה ומחיקה של עיקר שוויין תוך חודשים ספורים.

הקריסות הבולטות במחצית הראשונה של 2020
 הקריסות הבולטות במחצית הראשונה של 2020

לנוכח צלילת מניותיהן והפגיעה האקוטית בשווי נכסיהן, חברות אלה, הפועלות בתחומים שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהמשבר - אנרגיה, תיירות, נדל"ן וגם פיננסים - מציגות התחייבויות אג"ח ואחרות בהיקפים עצומים, ועם הזמן מתגברים סימני השאלה בדבר היכולת, לפחות של הממונפות מביניהן, להתמודד עם ההחזרים כמתוכנן.

סימני שאלה אלה באים לידי ביטוי בתשואות האג"ח של אותן חברות, שכמעט כולן נסחרות בתשואות "זבל", המתחילות ברמות דו-ספרתיות.

אלה הן המניות הבולטות שרשמו את צניחות הערך הגדולות ביותר מתחילת השנה, ואשר ירצו לשכוח במהרה את המחצית הראשונה של שנת 2020, ולקוות לשינוי כיוון חד ומהיר במגמת השווקים.

קבוצת דלק: המניה צללה ב-85% מתחילת השנה

בתום כמה שבועות מורטי עצבים, מוקדם יותר החודש אישרו מחזיקי האג"ח של קבוצת דלק את ההסכם שהעניק לחברה מרווח נשימה מסוים בניסיון להתמודד עם התחייבויות של קרוב ל-6 מיליארד שקל כלפי המחזיקים.

חברת ההשקעות שבשליטת יצחק תשובה, שעיקר החזקותיה הן בפעילויות קידוחי גז ונפט בישראל ובחו"ל, נפגעה באופן קשה מקריסת מחירי הנפט בעולם מוקדם יותר השנה, ורמות המינוף הגבוהות יחסית שבהן פעלה טרם המשבר הובילו אותה תוך זמן קצר לטלטלה אדירה ולאיום ממשי על עתיד עסקיה.

למרות ההסדר שאותו גיבשה מול מחזיקי האג"ח, שהגיע לצד הסדרים שגיבשה מול הבנקים המלווים, דלק עדיין רחוקה מחוף מבטחים, ובמקרה שלא תעמוד באבני הדרך שעליהן התחייבה, בטווח של כמה חודשים יוכלו המחזיקים להעמיד את מלוא החוב כלפיהם לפירעון מיידי.

מניית דלק צנחה מתחילת השנה בלא פחות מ-85%, והיא משקפת לחברה שווי של 1 מיליארד שקל בלבד. סימני השאלה לגבי עתיד עסקיה של דלק באים לידי ביטוי גם בסדרות האג"ח שלה, שחלקן נסחרות בתשואות תלת-ספרתיות המשקפות חשש מתספורת עתידית.

נורסטאר: חיים כצמן "שווה" רק 130 מיליון שקל

חברת ההחזקות שבאמצעותה שולט חיים כצמן בענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב סובלת מאז פרוץ המשבר מירידות חדות ביחס למתחרותיה בענף, בדומה לחברה הבת, שהשלימה מתחילת השנה צניחה של כ-55%. מניית נורסטאר נפלה מתחילת השנה ב-75% לשווי חברה של פחות מחצי מיליארד שקל.

הסימנים השליליים סביב נורסטאר התגברו בימים האחרונים, עם החלטת חברת מידרוג להציב תחת בחינה עם השלכות שליליות את דירוג האג"ח שלה, "בעקבות שחיקה משמעותית בשווי המוחזקת גזית גלוב, אשר גורמת עלייה משמעותית במינוף החברה". מינוף זה נמדד "כיחס בין היקף החוב לשווי שוק גזית גלוב (LTV)".

אומנם במידרוג ציינו כי "לחברה יתרות נזילות מספקות ביחס לפירעון האג"ח" הקרוב, בהיקף של כ-130 מיליון שקל, בסוף חודש יוני, אולם נראה כי בשלב הנוכחי המשקיעים רחוקים מלהיות רגועים, אחרי ששלחו בתחילת השבוע את מניית נורסטאר לצניחה של 10%.

צניחה זו השלימה לנורסטאר קריסה של יותר מ-40% בערכה מתחילת החודש, ומשקפת להחזקותיו של בעל השליטה כצמן שווי נוכחי מצומק של כ-120 מיליון שקל בלבד. תשואות האג"ח של החברה המריאו לתשואת זבל של יותר מ-20%.

כך תזרים גזית גלוב 200 מיליון שקל לחברה האם נורסטאר

לאחר נפילה של יותר מ-50% במחירה של המניה מתחילת השנה, הודיעה היום חברת גזית גלוב על כוונתה להגיש הצעת רכש עצמית לעד 20 מיליון מניות החברה בתמורה לסכום של 346 מיליון שקל. הצעת הרכש תוגש במחיר של 17.29 שקל למניה, המשקף את שער סיום המסחר אתמול, והיא כוללת רכישה של עד 11.67% ממניותיה של גזית גלוב.

מרוויחה עיקרית מהמהלך היא בעלת השליטה בגזית גלוב, חברת ההחזקות נורסטאר, שמחזיקה ב-58.33% ממניותיה. בהודעה לבורסה ציינה גזית גלוב כי בכוונתה של נורסטאר, שבה שולט חיים כצמן, להיענות להצעת הרכש, בכמות שתיקבע על-ידי דירקטוריון נורסטאר ובהתאם לתנאי השוק, וזאת מתוך כוונה לשמר את שיעור החזקתה בגזית גלוב.

המהלך של גזית גלוב, אם יושלם במלואו, יניב לחברה האם הצמאה מזומנים בהיקף של כ-202 מיליון שקל. לנורסטאר התחייבויות של כ-1.3 מיליארד שקל לנושיה הפיננסיים (בעיקר מחזיקי אג"ח), ושווי החזקתה בגזית גלוב צנח כאמור בחודשים האחרונים לכ-1.7 מיליארד שקל בלבד. האג"ח נסחרות בתשואה דו-ספרתית של עד 18% בשל הירידה בשווי נכס הבסיס.

בעקבות השחיקה המשמעותית בשווי מניות גזית גלוב והעלייה במינוף של נורסטאר, הודיעה לאחרונה חברת מידרוג כי היא מציבה תחת בחינה עם השלכות שליליות את דירוג האג"ח של נורסטאר, שעומד על A1. מניית נורסטאר נפלה מתחילת השנה ב-75% לשווי חברה של פחות מחצי מיליארד שקל.  

בשתי החברות הדגישו כי ההודעה אינה מחייבת את נורסטאר להיענות להצעת הרכש בכמות כלשהי. בתגובה להודעה נפלו מחירי האג"ח של גזית גלוב ב-2.5%-4.5%, עקב העלאת המינוף וצמצום יתרות המזומנים שתיצור הצעת הרכש העצמית.

רכישה במחיר הזדמנותי לגזית גלוב

בסביבת גזית גלוב הסבירו היום, כי הצעת הרכש עולה בקנה אחד עם התוכנית לרכישה עצמית של מניות החברה שפורסמה בחודשים האחרונים, ולמעשה צפויה להחליף אותה, במידה כמובן שתזכה להיענות. גזית גלוב נסחרה בימים האחרונים סביב מכפיל הון נמוך במיוחד של פחות מ-0.5 (כלומר ששווי השוק נמוך ביותר מ-50% מההון העצמי), ולכן מדובר לכאורה ברכישה במחיר הזדמנותי לחברה, שגם יציף שווי לבעלי המניות שיעדיפו לשמור על השקעתם.

גזית גלוב פועלת בתחום הנכסים המסחריים בישראל, באירופה, בצפון אמריקה ובברזיל. בדירוג נורסטאר מציינת מידרוג כי גזית גלוב עוסקת בעיקר בתחום נדל"ן מניב למסחר, ופעילות זו נפגעה מהאיסורים שנלוו להתמודדות של המדינות השונות עם התפרצות נגיף הקורונה.

"השחיקה המשמעותית בשווי ההחזקה מובילה, בין היתר, לעלייה משמעותית במינוף נורסטאר, אשר נמדד כיחס בין היקף החוב לשווי שוק גזית גלוב (LTV). נציין כי בסמוך למועד הדוח, לחברה יתרות נזילות מספקות ביחס לפירעון האג"ח", כתבה מידרוג. 

פתאל החזקות: המשקיעים ב"הנפקת השנה" מופסדים 50%

מאז הצטרפותה לבורסה של חברות המלונאות פתאל החזקות, בפברואר 2018, במשך שנתיים הציגה מניית החברה כיוון ברור כלפי מעלה, שנתמך בצמיחה מהירה של פעילותה.

אלא שאז הפכה החברה, שבשליטת המייסד דוד פתאל, לקורבן מרכזי  של משבר הקורונה, שהקפיא לחלוטין את פעילותה, ותוך שבועות ספורים הרווחים שספרו המשקיעים מההנפקה הפכו להפסדים כבדים.

עם קריסה של כ-70% מערכה מתחילת השנה, משלימה מניית פתאל החזקות ירידה של כ-50% משווייה בהנפקה (שנחשבה בזמנו ל"הנפקת השנה" בבורסה בת"א), והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של 2.3 מיליארד שקל.

בשלב הנוכחי, התאוששות משמעותית בפעילותה של פתאל לא ניכרת באופק, מה שהוביל את החברה לפנות למחזיקי האג"ח בבקשה לוויתור זמני על עמידתה בחלק מההתניות הפיננסיות שעליהן התחייבה בעת הנפקת החוב, שאושר לה אחרי מו"מ קצר יחסית.

שתי סדרות האג"ח שלה, בהיקף של 1 מיליארד שקל, נסחרות בתשואות של 12%-15%, והתשואות על אג"ח חברת פתאל אירופה, בהיקף של 1 מיליארד שקל נוספים, אשר במניותיה מחזיקה פתאל החזקות במלואן, מגיעות עד 16%.

דלק קידוחים: גירעון של כ-2 מיליארד דולר בהון החוזר

דוחותיה הכספיים של דלק קידוחים שפורסמו בתחילת השבוע, לרבעון הראשון של השנה, חושפים את ההרעה הניכרת בעסקי השותפות שבשליטת קבוצת דלק, העוסקת בחיפושי גז ונפט ושותפה בקידוחי הגז "לווייתן" ו"תמר", ושנפגעה קשות מירידת מחירי הנפט והגז הטבעי בעולם.

רואי החשבון של דלק קידוחים מפנים את תשומת לב המשקיעים להתחייבויות בהיקף מצרפי של 2.4 מיליארד דולר שיש לשותפות כלפי בנקים ומחזיקי אג"ח בשנה הקרובה, ומציינים, כי "התמשכות משבר הקורונה והמשבר הכלכלי עשויים, בין היתר, לפגוע ביכולת השותפות לגייס כספים לצורך מימון מחדש של החוב".

עוד מציינים רואי החשבון, כי לדלק קידוחים גירעון של כ-2 מיליארד דולר בהונה החוזר "הנובע בעיקר מחלויות שוטפות של התחייבויות לתאגידים בנקאיים ואיגרות חוב תמר בונד בהיקף כולל של כ-2.3 מיליארד דולר".

על רקע מצבה המאתגר, יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים צללו בכ-70% מתחילת השנה, והן משקפות לשותפות שווי נוכחי הנע סביב כ-3 מיליארד שקל.

רציו: שווי השותפות מתחת ל-1 מיליארד שקל

כמו יתר עמיתותיה בענף, גם שותפות רציו, שהנכס המרכזי שלה הוא שותפות בקידוח הגז הטבעי "לוויתן", נפגעה בצורה משמעותית מירידת מחירי הנפט והגז בעולם, בהשפעת משבר הקורונה.

במבט קדימה, בדוחותיה הכספיים מציינת רציו, כי במקרה שהשווקים יתקשו להתאושש, או לחלופין שוב תירשם החרפה במצב בעקבות התפשטות הווירוס, היא עלולה להתמודד עם "עלייה משמעותית בהוצאות הנדרשות, כדי לאפשר המשך פעולה רציפה של פרויקט לוויתן".

זאת לצד אפשרות של "קיטון בביקוש המקומי והאזורי לגז טבעי", וכן של "עיכוב בלוחות זמנים מתוכננים לביצוע פעולות שונות".

יחידות ההשתתפות של רציו, שבשותף הכללי שלה מחזיקות בעיקר המשפחות לנדאו ורוטלוי, צנחו בכ-70% מתחילת השנה, ושווי השותפות ירד מתחת ל-1 מיליארד שקל. זאת בעוד שצמד סדרות האג"ח של רציו מימון (חברה ייעודית להנפקת אג"ח), נסחרות בתשואות הנעות סביב 20%.

צור שמיר: פגיעה משמעותית בפעילות הפיננסית

חברת ההשקעות צור שמיר, השולטת בחברות ביטוח ישיר, מימון ישיר ובזרוע הנדל"ן אדגר השקעות, מתמודדת במשבר הנוכחי עם פגיעה משמעותית בכל זרועות הפעילות המרכזיות שלה.

החברה, שבשליטת בני הדודים מוקי ודורון שנידמן, נפגעה משחיקה בפעילות ובתוצאות במגזר הביטוח, בהשפעת הפסדי השקעות וכן מירידה בביקושים לחלק מהשירותים שהיא מציעה, ובמגזר הנדל"ן מירידת ערך נכסיה ומעלייה בהוצאות מימון.

נוסף על כך, בעקבות המשבר דחתה צור שמיר הנפקה מתוכננת של מימון ישיר - העוסקת במתן אשראי צרכני למגוון מטרות, ובראשן הלוואות לרכישת מכוניות - לפי שווי של יותר מ-1.5 מיליארד שקל, לאחר שפעילותה נפגעה מהמשבר. 

עם צניחה של יותר מ-60% בערכה מתחילת השנה, מניית צור שמיר משקפת לחברה שווי של קצת יותר מ-300 מיליון שקל.

בזן: הקלות מצד המערכת הבנקאית 

בניסיון לחזק את האיתנות הפיננסית שלה, חברת בזן השיגה לפני כשבוע את הסכמת המערכת הבנקאית להקלה בעמידה באמת מידה שעליה התחייבה בעת שלקחה מהבנקים הלוואות, כשבזן מצידה התחייבה להגדיל את יתרות המזומנים.

כמו מרבית יתר החברות בתחומי האנרגיה, גם חברת בתי הזיקוק שבשליטת החברה לישראל של עידן עופר נפגעה קשות ממשבר הקורונה, שבעקבותיו נרשמה ירידה חדה בביקושים לתזקיקי הנפט שהיא מייצרת, מה שהוביל אותה להציג הפסד כבד של 145 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה.

מניית בזן איבדה מתחילת השנה יותר מ-60% מערכה, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של קצת יותר מ-2 מיליארד שקל, וירידה דומה (כ-60%) מציגה מתחילת השנה מניית החברה לישראל, בעלת השליטה בבזן. תשואות האג"ח של בזן, בהיקף מצרפי המתקרב ל-4 מיליארד שקל, עומדות על 6%-10%.