"גלובס" ביקש: לפרסם גם את קשרי המשפחה בין שופטים לפרקליטים

לאחר פרסום רשימת ניגודי העניינים של שופטי העליון, "גלובס" פנה להנהלת בתי המשפט בבקשה גם את רשימת השופטים והרשמים שיש להם קירבת משפחה עם פרקליטים מפרקליטות המדינה

השופטת אסתר חיות / צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת
השופטת אסתר חיות / צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת

אחרי פרסום רשימת המניעויות (ניגודי העניינים) של שופטי בית המשפט העליון בתחילת השבוע, פנה "גלובס" להנהלת בתי המשפט בבקשה לפרסם גם את רשימת השופטים והרשמים שיש להם קירבת משפחה עם פרקליטים מפרקליטות המדינה. רשימה של הקשרים המשפחתיים בין שופטים מפורסמת באתר ביהמש העליון. 

אחת הביקורות החריפות שנמתחו לאורך השנים על מערכת המשפט בארץ היא שהיא נגועה בנפוטיזם (העדפת קרובי משפחה). הביקורת הזאת הייתה נכונה בעבר אבל היא הרבה פחות נכונה היום. בעבר, דוגמאות להעסקת קרובי משפחה במערכת המשפט לא היו חסרות, גם לא בתפקידים בכירים. למשל, אלישבע ברק, אשתו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, כיהנה כשופטת בבית הדין הארצי לעבודה; וב-2002 התחוללה סערה ציבורית בשל מינוי אילונה לינדנשטראוס-אריאלי לרשמת בית משפט השלום בצפון, בזמן שאביה, מיכה לינדנשטראוס (שאחר כך היה מבקר המדינה), כיהן כנשיא המחוזי בחיפה. (כיום לינדנשטראוס-אריאלי היא שופטת במחוזי בנצרת). כמו כן, הייתה קיימת תופעה ילדים שבה שופטים התמחו אצל שופטים אחרים או בפרקליטות המדינה.

בדצמבר 2015 החליטה הוועדה לבחירת שופטים לשנות את המצב הזה. הוועדה בראשות שרת המשפטים דאז, איילת שקד, קבעה נוהל, שלפיו, ככלל, הוועדה לבחירת שופטים לא תמליץ על מינוי מועמד שהוא בן משפחה של שופט. כמו כן, הוחלט כי ילדיהם של שופטי בית המשפט העליון לא יוכלו להיבחר לשפיטה כל עוד הוריהם מכהנים בבית המשפט העליון. עוד לפי הנוהל שהשתרש מאז, רק במקרים חריגים ובתנאים מסוימים ניתן למנות לשפיטה מועמדים שקרובי משפחתם מועסקים במערכת המשפט. בנוסף לפי הנוהל, עו"ד המבקש להציע את מועמדותו לתפקיד שפיטה, נדרש למלא טופס הצהרה לגבי קרובי משפחה העובדים במערכת המשפט ויצרף אותו לטופסי המועמדות.

ביולי 2016, בעקבות עתירה שהגיש עו"ד חיים שטנגר, נחשפה לראשונה רשימת קשרי המשפחה בין עובדים בפרקליטות ובמשרד המשפטים לבין שופטים. הרשימה כללה לפחות 61 פרקליטים ועובדי משרד המשפטים שיש להם קרובי משפחה שהם שופטים.

בבקשה שנשלחה השבוע להנהלת בתי המשפט, ביקש "גלובס" לקבל רשימה מעודכנת של קשרי המשפחה הקרובים בין שופטים ורשמים לבין עצמם, ובין פרקליטים ועובדי משרד המשפטים לבין שופטים ורשמים.

השקיפות, כלומר, הנגישות של כל אחד מאיתנו למידע מלא ושלם על אודות ההחלטות שמקבלים גורמי השלטון במאבק בקורונה ומידע רלוונטי אודות מקבלי ההחלטות עצמם, היא זכות יסוד. "גלובס" מאמין שמימוש עקרון השקיפות מחייב חשיפה של קשרי המשפחה בתוך מערכת בתי המשפט ובין השופטים והרשמים לבין פרקליטים, והדבר גם יגביר את אמון הציבור במערכת.