עסק ביום | פיצ'ר

"כשהסגר התחיל הוצאנו את רוב העובדים לחל"ת"

יואב מנדלסון הוא בעלים של חברה לקידום אתרים • את השלכות מגפת הקורונה והמשבר שהיא מזמנת הוא זיהה בשלב מאוד מוקדם • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

יואב מנדלסון, בעלים של חברה לקידום אתרים     / צילום: תומר שלום, סטודיו תומאס
יואב מנדלסון, בעלים של חברה לקידום אתרים / צילום: תומר שלום, סטודיו תומאס

יואב מנדלסון, בן 45, הקים את אינקה מדיה, חברה לקידום אתרים, לפני כ-13 שנה. הוא החל לבד בקידום אורגני בגוגל, שהיה אז בתחילת הדרך. העסק הקטן החל לפעול מחדר השינה מביתו ועם השנים התרחב, נוספו לו עוד לקוחות ועימם הגיעו עוד עובדים. הקורונה פגשה אותו עם חברה קטנה בבעלותו, שמעסיקה שבעה עובדים. "הלקוחות שלנו נעים בין ארגונים מאוד גדולים מהשמות הכי גדולים שאת מכירה בארץ, ועד משרדים קטנים כמו מרפאות או משרדי עורכי דין, שלפעמים כוללים אדם אחד בלבד".

את השלכות מגפת הקורונה והמשבר שהיא מזמנת, הוא זיהה בשלב מאוד מוקדם. "כבר כשזה התחיל בסין, בתחילת חודש פברואר, הבנתי שהולך להיות פה משבר. כבר אז מתוך מחשבה קדימה, קיצצתי את מצבת כוח האדם ונפרדתי מאחד העובדים. ידעתי שזה לא משהו שיעבור ללא השפעה. כשהבלגן הגיע לישראל והתחיל הסגר הוצאנו את רוב העובדים לחל"ת. הייתה ירידה משמעותית, הרבה לקוחות, ובצדק, הקפיאו את הפעילות. הם נכנסו להלם. אני קיצצתי עובד חודש וחצי מראש? הם ניסו להגן על עצמם. הייתה לנו ירידה של כ-40% במחזור, שזה מאוד משמעותי לעסק קטן כמו שלי".

לדברי מנדלסון, ההתאוששות הייתה נוחה יחסית: "בגלל שהייתה הרבה פעילות אונליין כי אנשים היו בבית, במהלך אפריל התחלנו לחזור. ביוני ראינו שעסקים כבר מבינים שהכול יכול לחזור שוב, ושאם הם לא יהיו פעילים בדיגיטל, הם שוב יהיו בסכנה".

מצבך השתפר?
"כן, אבל יש הרבה לקוחות שאני עדיין עוזר להם לצוף עד כמה שאני יכול. למשל לבוא לקראתם בתשלומים. יותר מזה: עכשיו אני גם מגייס עובדים".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il