תוצאות טובות לפייזר וביונטק בניסוי ראשוני בחיסון לקורונה

מדובר בחיסון הרביעי שצפוי להתקדם מעבר לשלב הראשון של הניסויים בבני אדם • בשעה זו עולה מניית פייזר ב-4%, ביונטק קופצת ב-12%

מטה פייזר במנהטן  / צילום: רויטרס
מטה פייזר במנהטן / צילום: רויטרס

החברות פייזר  ו-BioNTech העלו היום באתר Medrxiv, המיועד למאמרים מדעיים לפני ביקורת עמיתים, מאמר המתאר תוצאות ראשוניות מאוד, אך חיוביות, בניסוי בחיסון שלהן נגד נגיף הקורונה בבני אדם. בכך הפך חיסון זה לחיסון הרביעי שצפוי להתקדם מעבר לשלב הראשון של הניסויים בבני אדם.

בשעה זו עולה מניית פייזר 4% והחברה נסחרת לפי שווי של 189 מיליארד דולר. ביונטק עולה 12% ושוויה עומד על 15 מיליארד דולר, אחרי ששוויה עלה כמעט פי 3 בשנה האחרונה, בין היתר בזכות תוכנית החיסון לקורונה. ביונטק מיזגה לתוכה במאי את חברת ניאון, ואחת מבעלות המניות בניאון, כלל ביוטכנולוגיה הישראלית, היא היום בעלת מניות בביונטק.

הניסוי נערך בקרב 45 מתנדבים בריאים, ונמצאה עלייה בכמות הנוגדנים המנטרלים למחלה, כאשר ככל שמינון החיסון היה גבוה יותר, כך עלתה גם כמות הנוגדנים. בממוצע הגיעו המחוסנים לכמות נוגדנים מנטרלים ברמה של פי 1.8-2.8 מאלה של מחלימים מקורונה. לדברי החברות, התוצאות הללו מצדיקות ניסויי המשך.

לחיסון היו תופעות לוואי, חולפות ולא חמורות, וביניהם חום (כולל חום גבוה בכמה מן המקרים), כאב במקום הזריקה והפרעות שינה. התופעות הללו לא הופיעו בקבוצת הביקורת.

המוצר של פייזה וביונטק מבוסס על mRNA, כלומר על מולקולה העשויה מחומר גנטי, שמגרה את מערכת החיסון ליצור את הנוגדן. בכך דומה החיסון לזה של חברת מודרנה, שהראה גם הוא שיפור בנוגדנים בקרב המחוסנים, ושונה מהפתרונות שמציעים חברת Sinovac וחברת אסטרהזנקה המשתפת פעולה עם אוניברסיטת אוקספורד. חברה נוספת בשם clover המשתפת פעולה עם ענקית התרופות GSK , נמצאת במהלך שלב I של הניסויים.

השלב הבא עבור החברות הללו יהיה חיסון של מתנדבים בריאים ומעקב אחריהם לראות האם הם נדבקים במחלה יותר מאשר חולים מקבוצת הביקורת שחוסנו בחיסון דמה. ה- FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, הוציאה אתמול הנחיות למפתחי החיסונים לקורונה, במסגרתם קבעה כי תחייב הוכחה ברורה כי החיסון יעיל לפחות ביותר מ-50% מחיסון דמה בטרם תאשר אותו לשוק, וכן קבעה כי יידרש מעקב צמוד של שנה לפחות אחרי ההשקה, כדי לוודא כי אין תופעות לוואי חמורות שלא התגלו בניסוי.