הרוב הכריע: פוטין יוכל לכהן כנשיא עד 2036 ולא יאושרו חתונות להט"ב ברוסיה

במשאל עם שנמשך כשבוע ימים ובו השתתפו כ־65% מבעלי זכות ההצבעה, הכריעו 78% מהם לאשר את חבילת השינויים לחוקה הרוסית • השינויים כוללים גם הגדלת סמכויות ההתערבות של הנשיא בפעילות בית המשפט, שכר מינימום מובטח, אמונה באל ועוד

נשיא רוסיה פוטין/ צילום: רויטרס
נשיא רוסיה פוטין/ צילום: רויטרס

אזרחי רוסיה הצביעו ברוב מכריע בעד השינויים בחוקת ארצם, ואפשרו בכך לנשיא פוטין להישאר בשלטון ולקבוע את גורל רוסיה עוד שנים רבות.

אחרי ספירת 99% מהקלפיות, התוצאות הראו ש-77.9% מהמצביעים אישרו את החבילה של כ-200 תיקונים לחוקה שכוללים את מחיקת כהונותיו הקודמות של פוטין כנשיא, מה שיאפשר לו לכהן עוד שתי כהונות אחרי 2024, עד 2036.

הספירה הסופית של הקולות, בהצבעה שנמשכה שבעה ימים מ־25 ביוני, צפויה ביום שני הבא, כך לפי ועדת הבחירות המרכזית. שיעור ההשתתפות היה 65%.

בהתחשב בשליטת פוטין בפוליטיקה במשך יותר מ-20 שנה, אנליסטים אמרו שאין ספק לגבי התוצאות, שהדגישו את אחיזת פוטין בכל מנופי הכוח ברוסיה ואת ההשפעה שיש לו על העם.

"זה אומר שיש התנגדות חברתית חלשה מאד לשלטונו של פוטין", אמר לב גודקוב, מנהל מכון הסקרים העצמאי לבאדה במוסקבה. רבים אמנם לא מבינים את הניואנסים המשפטיים של התיקונים בחוקה, "אבל המשמעות הכללית ברורה מספיק - זו הארכה של נשיאות פוטין לכל ימי חייו".

פוטין לא הגיב על התוצאות

התיקונים החדשים מעניקים לפוטין השפעה גדולה יותר על בתי המשפט והתביעה, ומרחיבים את תפקידה של מועצת המדינה - גוף מייעץ שפוטין כבר עומד בראשו - שלפי החוקה החדשה היא נדבך הזרוע המבצעת של המדינה. כראש הגוף הזה, פוטין יכול להישאר בשליטה ולהנחות מדיניות גם אחרי שיפרוש מהקרמלין בעוד שתי תקופות כהונה של שש שנים כל אחת.

עוד תיקונים שמשקפים את השמרנות והלאומנות של פוטין הם איסור על נישואים חד־מיניים והצהרת "אמונה באל" של רוסיה.

פוטין לא הגיב על התוצאות, אך בימים האחרונים הוא אמר ש"הוא לא מוציא מכלל חשבון" התמודדות על עוד כהונה אם הבוחרים יאשרו את התיקונים לחוקה. שלשום הוא קרא לרוסים להצביע בעד המדינה ש"בה הם רוצים לחיות ולהעביר אותה לבניהם ולנכדיהם".

"יציבות, ביטחון, רווחה וחיים הוגנים לעם שלנו יכולים להיות מובטחים בהתפתחות שלנו, ורק אנחנו נוכל לעשות זאת על ידי פעולה ביחד", הוא אמר בנאום לאומה בטלוויזיה.

חבילת התיקונים כוללת כמה אמצעים להקלת כלכליות להתמודדות עם משבר הקורונה, שהיה חזק במיוחד ברוסיה, עם מעל 655,000 מקרים ברחבי המדינה.

ועדיין, שלטונו של פוטין לא מובטח. הפופולריות והשפעה שלו תלויות בין היתר בבריאות הכלכלית של רוסיה, ברווחתם תושביה וביכולתו של הקרמלין לבסס את השפעתו בחו"ל, אומרים משקיפים פוליטיים רוסים.

העוני עולה והכלכלה לא צומחת

רוסיה סובלת מכמה שנים של ירידה בהכנסה הפנויה הריאלית ושחיקת רמת החיים כאשר תפקדי המדינה בכלכלה התרחב תחת פוטין, ורוסיה ניצבה בפני גל של עיצומים בינלאומיים בתגובה לסיפוח חצי האי קרים מאוקראינה, וירידה במחירי הנפט והגז שהיא מייצאת.

בימי שלטונו של פוטין, המדינה הרחיבה את שליטתה במגזרים כמו בנקאות, תחבורה ואנרגיה, ופגעה בכך ביעילותם ובפיתוחם, אומרים אנליסטים. הרוסי הממוצע לא נהנה מכך: רמת העוני הרשמית עלתה ב-2019 ל-12.3% מ-10.8% ב-2013.

לפי קרן המטבע הבינלאומית, כלכלת רוסיה לא צמחה במונחים ריאליים בעשר השנים האחרונות. כאשר מחירי הנפט נשארים נמוכים ומגפת הקורונה מטלטלת את הכלכלה העולמית, קרן המטבע מעריכה שהתמ"ג הרוסי יתכווץ השנה ב-6.6%.

"יש הרבה מתח שקשור לירידה החדה בהכנסות", אמר גודקוב. הסקרים של החברה שלו, לבאדה, מצביעים על ירידה בתמיכה בפוטין - ל-59% באפריל מ-82% באפריל 2018.

רשויות בכמה מחוזות נאלצו לצאת מגדרן כדי לפתות אנשים להצביע. הם הציעו הגרלות ופרסים לאלו שיגיעו לקלפיות. כמה תחנות הצבעה קושטו בבלונים ופוסטרים, שיצרו אווירת פסטיבל, וכמה מצביעים קיבלו כרטיסים להגרלה אחרי ההצבעה.

חבילת התיקונים לחוקה כלל גם אמצעים כלכליים כמו שכר מינימום מובטח ועדכונים שנתיים בקצבאות הפניסה.

בקלפי בבית ספר בצפון רוסיה, עובדים של העיריירה חילקו ארוחות עם בשר בקר וגריסים למצביעים. אלכסנדר קונופוטצב, מהנדס תוכנה בן 42, אמר שהוא הצביע בעד התיקונים כי היציבות היא העדיפות מספר אחת של רוסיה.