מספר המשרות במשק התכווץ ביותר מרבע באפריל

השכר הממוצע באפריל (במחירים שוטפים) עמד על 12,494 שקל, 14% יותר מאשר במרץ. בלמ"ס מסבירים שהפער נובע "ככל הנראה מכך שרוב העובדים שהוצאו לחל"ת או פוטרו מעבודתם וקיבלו דמי אבטלה, הם עובדים ששכרם נמוך מהממוצע"

לשכת התעסוקה תל אביב  / צילום: שירות התעסוקה
לשכת התעסוקה תל אביב / צילום: שירות התעסוקה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה נתוני שכר לחודש אפריל. נתונים אלה משקפים את תמונת המצב העגומה של שוק התעסוקה בישראל, כשהנתון הבולט ביותר הוא מספר המשרות בחודש אפריל - 2.64 מיליון. מדובר בירידה של כ-27% לעומת חודש מרץ. הירידה הייתה בכל ענפי המשק, ובענף שירותי אירוח ואוכל הייתה הירידה הגבוהה ביותר - 75.7% לעומת חודש מרץ 2020.

השכר הממוצע באפריל (במחירים שוטפים) עמד על 12,494 שקל, 14% יותר מאשר במרץ. בלמ"ס מסבירים שהפער נובע "ככל הנראה מכך שרוב העובדים שהוצאו לחל"ת או פוטרו מעבודתם וקיבלו דמי אבטלה, הם עובדים ששכרם נמוך מהממוצע". עם זאת, בתחום ההייטק נרשמה ירידה. השכר הממוצע למשרת שכיר של העובדים בתחום היה 25,111 שקל, ירידה של 6.0% לעומת מרץ.

הנתונים של מדדי שכר ותעסוקה מבוססים על דיווחים חודשיים של המעסיקים למוסד לביטוח לאומי. דיווחים על עובדים שנמצאים בחל"ת ועל עובדים שמקבלים דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי לא נכללים במדדי שכר ותעסוקה.

ובכל זאת מספקים בלמ"ס סיבה קטנה לאופטימיות. הם מסרו כי עד למועד פרסום ההודעה התקבלו קרוב ל-70% מהדיווחים החודשיים של המעסיקים למוסד לביטוח לאומי. דיווחים אלה מעידים על כך שסך המשרות בכלל המשק בחודש מאי (על פי הנתונים החלקיים) צפוי לעלות בכ-20% לעומת חודש אפריל 2020. בענף שירותי אירוח ואוכל אוכל ובענף אמנות, בידור ופנאי שבהם רוב העובדים הוצאו לחל"ת בחודש אפריל, צפויה בחודש מאי, עלייה של כ-80% לעומת חודש אפריל.