לאומי: בנק ישראל צפוי לעדכן מחר למטה את תחזיות הצמיחה

כלכלני לאומי: "התשואות השקליות הקצרות ממשיכות להיסחר מתחת לרמת ריבית בנק ישראל הנוכחית" •  בלאומי ממליצים על השקעה באג"ח ממשלתי במח"מ החזקות של 6 – 8 שנים, ועל החזקה מאוזנת בין שקלים לא צמודים לצמודי מדד • "הסיכון בהשקעה בשוק האג"ח הקונצרני עדיין גבוה ולא מומלצת הגדלת החשיפה לאפיק"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ

"המשך העלייה במספר הנדבקים בווירוס הקורונה והחשש כי המשק ימשיך לצאת באיטיות מהמשבר צפויים להביא מחר לעדכון כלפי מטה של תחזיות הצמיחה של בנק ישראל ולצד זה צפויה עלייה בתחזית לגבי רמת האבטלה במשק". כך מעריכים ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ואסטרטג הריביות דודי רזניק, בסקירת הריביות והמאקרו השבועית שלהם. 

ככלל, הם כותבים, "נראה כי ההודעה צפויה להיות פסימית יותר וייתכן ותכלול GUIDANCE יוני יותר לגבי המשך הפעילות המוניטארית של בנק ישראל בתקופה הקרובה כולל כאמור האפשרות להורדת ריבית נוספת. נראה כי ההאטה צפויה להתארך יותר מהצפוי, בעיקר גם על רקע ההרחבה הפיסקאלית הבלתי מספקת עד כה . גם עוצמת ההתאוששות הצפויה של המשק, בעיקר בשנת 2021, נראית כרגע בסימן שאלה גדול. בתרחיש זה, ההולך ועולה מבחינת הסתברות, נראה כי בנק ישראל עשוי להוריד את הריבית לאפס באחת מההחלטות הקרובות, אם כי, ככל הנראה, לא בהחלטה הקרובה מחר . נראה כי ההרחבות המוניטאריות הקיימות יימשכו, ובעיקר דרך ההתערבות בשוק המט"ח, זאת, לצד המשך תוכנית רכישות איגרות החוב הממשלתיות. ייתכן ובנק ישראל יכוון בהודעת הריבית השבוע לעלייה בכמות ההרחבות שהוא מבצע דרך רכישות אג"ח ממשלתי ומט"ח" .

ביחס לשוק האג"ח הם מציינים כי "התשואות השקליות הקצרות ממשיכות להיסחר מתחת לרמת ריבית בנק ישראל הנוכחית. התשואות בטווח של עד שנה נסחרות בסמוך לרמת האפס, ככל הנראה, מתוך הערכה כי לאור ההתפתחויות האחרונות של חזרה לעלייה חדה במספר הנדבקים בווירוס הקורונה, וההתאוששות האיטית של המשק עשוי בנק ישראל להוריד את הריבית פעם נוספת לרמת האפס באחת מההחלטות הקרובות".

"בתנאים אלו נראה כי הסיכון של עליית תשואות בישראל כמעט ולא קיים כרגע . בכל הקשור לחלק הבינוני-ארוך בעקום, בתרחיש של ריבית אפס נראה כי תיתכן עוד ירידת בתשואות והשתטחות נוספת, בעיקר בטווח של 2-10 שנים. עליית התשואות הצמודות הקצרות החזירו את האטרקטיביות היחסית של השקעה באיגרות חוב צמודות מדד לטווח של 1-4 שנים ".

עם זאת, "הסנטימנט כרגע שלילי על רקע ההאטה הנמשכת וחוסר היכולת של המשק לחזור לתפקוד הקרוב לתפקוד טרום המשבר. ביחס סיכוי-סיכון נראה שציפיות האינפלציה הגלומות בטווחי של עד 4 שנים מהוות נקודת כניסה נוחה יחסית להשקעה בצמודי מדד . זאת בין היתר גם על רקע המשך העלייה במחירי הנפט בעולם".

לאור כל זאת, בלאומי ממליצים על השקעה במח"מ החזקות של 6 - 8 שנים, ועל החזקה מאוזנת בין שקלים לא צמודים לצמודי מדד, כאשר צמודי המדד מומלצים להשקעה בעיקר בטווח הקצר של 1-4 שנים, בשילוב אחזקה בצמודי המדד הארוכים, ואילו החשיפה לשקלים הלא צמודים מומלצת לטווח של 6 שנים ומעלה.

ביחס לשוק האג"ח הקונצרני, מעריכים בפמן ורזניק כי "הסיכון בהשקעה בשוק האג"ח הקונצרני עדיין גבוה ולא מומלצת הגדלת החשיפה לאפיק. בעת משבר, ביצועי חסר משמעותיים של חברות מעיבים על מדדים בהם נכללות איגרות אלו ולכן מומלצת מאוד השקעה ישירה בחברות ולא השקעה באינדקסים". הם ממשיכים להמליץ על השקעה בעיקר בחברות בדירוג A+ ומעלה, בסקטורים דפנסיביים כגון חברות ממשלתיות, חברות מזון וכדומה, ולהימנע מהשקעה בחברות נדל"ן זרות וחברות נדל"ן מסחרי לסוגיו (RETAIL בפרט וגם משרדים).

בפמן ורזניק מתייחסים גם לשוק האמריקאי ואומרים כי "התאוששות שוק העבודה בארה"ב נמשכה בחודש יוני והייתה מהירה מהצפוי. עם זאת העלייה המחודשת במספר החולים וחזרה להגבלות מסוימות צפוי להביא לכך שקצב עליית התעסוקה עלול להיות חלש בהרבה בחודשים הקרובים ואף להתהפך זמנית".

עוד הם מציינים כי "שוק הנדל"ן בארה"ב מתאפיין בעלייה במכירות בתים חדשים לעומת ירידה במכירות בתים קיימים. ביחס לשוק האירופי אומרים בפמן ורזניק כי "אינדיקטור ה- ESI תומך בהערכה שההתאוששות המהירה שהחלה במאי נמשכה גם ביוני וזה בא לידי ביטוי באינדיקטורים נוספים. זה מצביע על כך שהירידה ברביע השני בתוצר עשויה להיות קטנה ממה שחששו בתחילה. עם זאת, עוצמתה של ההתאוששות מעבר לרביע השני של 2020 נותרה מאוד לא וודאית".

הפועלים: ייתכן ונראה בקרוב את הבנק המרכזי נוקט בצעדים נוספים

אוריאל מדר, סוחר אג"ח בחדר המסחר של בנק הפועלים, מציין לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל מחר: "בנק ישראל יפרסם את החלטתו על גובה הריבית במשק מחר בשעה 16:00. הקונצנזוס בשוק עומד על הותרת הריבית על כנה לרמה של 0.1% לחודש הקרוב, אולם מוקד העניין העיקרי יהיה הטון שבנק ישראל ישתמש בו בהודעת הריבית כדי לנתח את האירועים האחרונים ולתת הכוונה קדימה של המדיניות המוניטרית שהוא צופה לחודשים הקרובים. מאז פרסום פרוטוקול דיוני הוועדה המוניטרית שפורסם בתחילת יוני, שבהם רק חבר ועדה אחד מתוך שישה הצביע בעד הורדת הריבית, משבר הקורונה בישראל החריף ונכנס לתוך גל שני עם עלייה ניכרת של נדבקים מידי יום ועם היקפי השבתה במשק שעשויים לעלות בהתאם. אפילו הפד האמריקאי הדגיש ביום רביעי האחרון בפרסום דיוני הריבית האחרונים שאופציית הטלת סגר נוסף מונחת יותר מתמיד על השולחן ברמה עולמית, וזה כמובן עשוי לכווץ עוד יותר את תחזיות הצמיחה".

בנק ישראל, הוא כותב, "קשוב לנתונים השליליים שצפים לאחרונה (ירידה במדד המחירים שנתי בשיעור של -1.6%, שיעור אבטלה גבוה, והעובדה שהשקל נמצא בשיא מול סל המטבעות), כך שגם אם הריבית לא תרד באופן מיידי לרמה של 0%, הוא עשוי לרמוז על אפשרות שהיא תרד בתקופה הקרובה. לראיה, בשוק המק"ם הסדרה ל-3 חודשים קדימה נסחרת כבר בתשואה שנעה בן 0.05% ל 0.00% כך שהציפיות בשוק מגלמות הסתברות של לא פחות מ-50% להורדת ריבית נוספת ברבעון הקרוב".

"מפרוץ המשבר, בנק ישראל פעל בנחישות עם הרחבה כמותית רבת היקף על ידי רכישות אג"ח בסך 50 מיליארד שקל, עסקאות החלף בדולר/שקל והורדת הריבית, ולכן לקראת האטה נוספת שעלולה להתרחש בפעילות המשק ייתכן ונראה בקרוב את הבנק המרכזי נוקט בצעדים נוספים על מנת לתמוך בשווקים", מציין מדר.