באפט משחרר את הניצרה: השקעת ענק לברקשייר בכ-9.7 מיליארד דולר

הניסיונות להרחיב את רשתות צינורות הנפט והגז בארה"ב נמשכים יותר מעשור, אבל רבים מהמיזמים האלה נתקלים בהתנגדות עזה של בעלי קרקעות, קבוצות ילידים ופעילי איכות סביבה • כל זה לא מרתיע את וורן באפט, שרוכש עכשיו את מתקני העברת הגז הטבעי והאחסון של דומיניון אנרג'י

באפט, באספה השנתית בשנה שעברה. אירוע שמשך אלפי בני אדם בימי שיגרה / צילום: Associated Press
באפט, באספה השנתית בשנה שעברה. אירוע שמשך אלפי בני אדם בימי שיגרה / צילום: Associated Press

האורקל מאומהה וורן באפט רושם השקעה משמעותית ראשונה בתקופת משבר הקורונה, באמצעות חברת ההחזקות שלו, ברקשייר האתאווי. החברה, שיושבת על הר מזומנים של 137 מיליארד דולר, חתמה על הסכם לרכישת חטיבת האחסון והובלת הגז הטבעי של דומיניון אנרג'י, חברת חשמל וגז טבעי הפועלת בדרום ארה"ב, תמורת 9.7 מיליארד דולר. סכום הרכישה כולל 4 מיליארד דולר במזומן, והיתרה בחוב. בנוסף, ברקשייר תרכוש מדומיניון כ-25% מחברת קוב פוינט LNG, העוסקת בהפקת גז טבעי מונזל במרילנד.

המהלך נובע על רקע החלטתה של דומיניון אנרג'י, יחד עם שותפתה, חברת דיוק אנרג'י, לבטל את פרויקט צינור הגז של החוף האטלנטי, בעקבות ההתנגדות הסביבתית הגוברת לצינור נוסף של אנרגיה פוסילית (נפט, פחם וגז). מדובר בפרויקט שהחל ב-2014, והיה אמור להוביל גז טבעי לאורך כ-1,000 ק"מ דרך מערב וירג'יניה, וירג'יניה וצפון קרוליינה. עד היום השקיעו בו השתיים, לפי הערכות, 3.4 מיליארד דולר, כאשר עלות ההשקעה הכוללת היא 8 מיליארד דולר.

בעשור האחרון מנסות חברות חשמל וצינורות הובלה להרחיב את רשתות צינורות הנפט והגז בארה"ב, כדי לנצל את שפע הנפט והגז הטבעי שיצרה מהפכת הפקת הפצלים. אלא שרבים מהמיזמים האלו נתקלים בהתנגדות עזה של בעלי קרקעות, קבוצות ילידים (אינדיאנים) ופעילי איכות סביבה, שחוששים משינויים האקלים ומעוניינים שהדלקים הפוסיליים יישארו מתחת לאדמה.

כך, למשל, הארכת צינור קיסטון XL על מנת שיוביל נפט מקנדה לחוף מפרץ מקסיקו, לא הושלמה יותר מעשור. במקרה אחר, חברת ההפעלה של צינור דקוטה אקסס השלימה את העבודה עליו רק ב-2017, אחרי שנים של מחאות ועיכובים. אמנם ממשל טראמפ ניסה להקל על חברות הנחה של צינורות אנרגיה ותשתיות נוספות, אך מאמציו לא הצליחו לזרז פרויקטים, על רקע ההסתייגויות המשפטיות והרגולטוריות של המתנגדים.

בחודש שעבר זכו דיוק ודומיניון בניצחון משפטי משמעותי, כאשר בית המשפט העליון פסק שהצינור שעליו הן עבדו יוכל לעבור מתחת לנתיב האפלצ'י ההיסטורי מג'ורג'יה למיין. בכך התבטלה פסיקה של בית משפט בערכאה נמוכה יותר, שסבר כי לשירות היערות האמריקני אין את הסמכות להעניק היתר מיוחד לפיתוח הקטע הזה של הצינור. עם זאת, בשתי החברות טוענים כי הפסיקה אינה מסירה "שכבה בלתי מתקבלת על הדעת של אי ודאות ועיכובי רגולציה" בפרויקט.

עם מכירת נכסיה לברקשייר האתאווי תצא דומיניון כמעט לחלוטין מעסקי הובלת הגז, ותתמקד בייצור אנרגיה נקייה מרוח, שמש וגז טבעי. החברה צופה כי לאחר המכירה 90% מהרווחים התפעוליים העתידיים יגיעו מחברות השירות שלה, המספקות אנרגיה ליותר מ-7 מיליון לקוחות ב-20 מדינות בארה"ב.

בלי חברות תעופה

באפט, 89, החל את פעילותו בברקשייר האתאווי כבר לפני כ-55 שנים. הוא משמש כיו"ר ומנכ"ל החברה, שיש לה החזקות בתחומים כמו ביטוח, תשתיות ואנרגיה. החברה מחזיקה בבעלות מלאה או בשליטה על מספר רב של חברות, בהן החברה הישראלית ישקר שנרכשה מידי משפחת ורטהיימר.

במקביל, ברקשייר האתאוויי גם מבצעת השקעות שבהן היא רוכשת מניות בחברות נסחרות. כך, למשל, בשנתיים האחרונות היא מחזיקה בכ-4% ממניות חברת התרופות הישראלית טבע (השקעה שעד כה הניבה לה תשואה שלילית).

חברת ההחזקות נסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי שוק של 434 מיליארד דולר, לאחר ירידה של 21% במחיר המניה מתחילת השנה. משבר הקורונה היכה גם בה, וברבעון הראשון של 2020 היא רשמה הפסד עצום של 49.7 מיליארד דולר, לעומת רווח נקי של 21.7 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2019. במהלך אפריל היא מכרה מניות תמורת כ-6.5 מיליארד דולר, רובן של חברות תעופה: יונייטד, אמריקן איירליינס, דלתא וסאות'ווסט. למעשה, היא מכרה את כל ההחזקות שלה בכל אחת מהן.

כנהוג, גם השנה באפט הופיע בחודש מאי באסיפה השנתית של בעלי מניות החברה באומהה, אך בניגוד לשנים קודמות ובצל מגפת הקורונה, משקיעים לא הורשו להיכנס לאולם והאירוע הועבר בשידור ישיר אונליין. בנאומו שידר באפט אופטימיות, ואמר כי "בעבר ניצבנו בפני בעיות קשות יותר, והנס האמריקאי תמיד יצא מנצח". עם זאת הוא הוסיף כי קשה להעריך את השפעת המגפה על השווקים, והדגיש את העיקרון שלו - לא ללוות כספים לצורך השקעות.

עוד אמר באפט באסיפה, כי לאחרונה "לא רכשנו שום דבר, כיוון שאנחנו לא רואים משהו אטרקטיבי. אם באמת היינו רואים משהו שאנחנו אוהבים, היינו עושים זאת, וזה יקרה ביום מן הימים". והנה, היום הזה הגיע, ובאפט זיהה הזדמנות בשוק האנרגיה.

החלטות לא נכונות

המהלך של באפט בשוק האנרגיה בא זמן קצר לאחר שהוכרז כלוזר הגדול בין המיליארדרים של 2020, בשל התכווצות הונו ב-19 מיליארד דולר (הוא עדיין במקום השישי בעולם, עם הון של כ-70 מיליארד דולר). הסיבות לכך הוגדרו כ"קבלת החלטות לא נכונות". אחת מהן קשורה לעסקה שביצע לפני שלוש שנים.

באפט רכש אז באמצעות ברקשייר האתאווי את "וילהלם שולץ", יצרנית צינורות פלדה באיכות גבוהה, תמורת 800 מיליון אירו. בחודש מאי האחרון התגלה כי המחיר היה מנופח לפחות פי ארבעה מהשווי האמיתי של החברה. המידע נחשף בהליך בוררות שהתנהל בניו יורק, ובו הואשמה החברה בכך שזייפה באופן שיטתי, ובעזרת פוטושופ, את צבר ההזמנות השוטף שלה, כדי להציג מחזור משמעותי הרבה יותר מזה שהיה לה באמת.

הכול התחיל אחרי שהמנהלים הבכירים של ברקשייר האתאווי התגאו ברכישה המוצלחת. אחד מהם, שהתראיין על הנושא בתחילת 2017, קיבל לאחר מכן אימייל אנונימי שבו נכתב כי "צוות קטן בחברה הזין הזמנות מזויפות לתוך המערכת שלנו, כדי להגדיל את מספר ההזמנות הכולל ולהציג תמונה טובה יותר לגבי החברה מאשר זו הקיימת במציאות".

בעקבות המייל ברקשייר האתאווי שכרה חברת רואי חשבון כדי לעבור על הנתונים. הממצאים היו עגומים: הכנסות החברה לאותה השנה נופחו בלפחות 90 מיליון אירו. בהליך הבוררות נקבעה אשמתה של החברה הגרמנית, אולם היא הכחישה כל אשמה והודיעה כי תערער על ההחלטה. 

השתתפה בהכנת הכתבה שירי חביב ולדהורן

עסקאות בולטות של ברקשייר האתאווי בשנים האחרונות

37 מיליארד דולר
Precision Castparts ספקית ציוד לתחומי התעופה, נרכשה ב-2015

34 מיליארד דולר
Burlington Northern Santa Fe, מפעילת רכבות, נרכשה ב-2009, כולל חוב של 10 מיליארד דולר

28 מיליארד דולר
Kraft Heinz, ענקית מזון אמריקאית, נרכשה ב-2013 בעסקת מניות

9.7 מיליארד דולר
Lubrizol, חברת כימיקלים, נרכשה ב-2011

800 מיליון אירו
וילהלם שולץ, יצרנית צינורות פלדה גרמנית, נרכשה ב-2017, תמורת שווי שהתגלה כמנופח פי ארבעה