ארגונים אזרחיים: הוציאו את הרפורמה בהתחדשות עירונית מחוק ההסדרים

הרקע למכתב שנשלח על ידי ארגוני חברה ונציגי אקדמיה לעו"ד ארז קמיניץ ולממונה נדל"ן באגף תקציבים הוא פרסום טיוטת חוק ההסדרים הכוללת שורת סעיפים עם משמעות גדולה לתחום ההתחדשות העירונית

אתר בנייה בראשל"צ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
אתר בנייה בראשל"צ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שורה של ארגוני חברה ונציגי אקדמיה יוצאים נגד הכוונה להכליל את הרפורמה בתחום ההתחדשות העירונית בחוק ההסדרים. זאת לדבריהם, בשל חשיבותו הגדולה והיבטיו החוקתיים. כך עולה ממכתב שהגיע לידי "גלובס". המכתב נשלח למשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי) עו"ד ארז קמיניץ, ולממונה נדל"ן באגף תקציבים אריאל יוצר. הרקע למכתב הוא פרסום טיוטה מלאה של חוק ההסדרים הכוללת שורה ארוכה של סעיפים עם משמעות גדולה לתחום ההתחדשות העירונית, בדגש על תחום הפינוי בינוי. בין היתר כולל המתווה המוצע את הורדת הרוב הדרוש להסכמה מקרב הדיירים מ-80% ל-66%, שינוי בכללי איחוד וחלוקה, שינויים בהיטלי השבחה ועוד.

על המכתב חתומים מרכז הגר למחקר ופיתוח דיור חברתי' באוניברסיטת תל אביב, 'הקליניקה לזכויות דיור ופיתוח עירוני' במרכז הבינתחומי הרצליה, 'רבנים למען זכויות אדם', 'במקום' - מתכננים למען זכויות תכנון, הארגון הסביבתי 'מגמה ירוקה', הקליניקה האורבנית' באוניברסיטה העברית בירושלים ואיגוד המתכננים בישראל.

"לאור מהות התיקון שיש לו היבטים חוקתיים מובהקים, עליו להיות מחוקק במסגרת חקיקה ייעודית לנושא... חוק ההסדרים אינו אכסניה ראויה לחקיקת תיקון זה", נכתב.

"חוק ההסדרים נועד במהותו עבור תיקוני חקיקה הנדרשים לשם התאמת החקיקה הקיימת לחוק התקציב. הוא נועד לסייע בהקטנת ההוצאה הלאומית ולעסוק בסוגיות כלכליות בלבד. בנוסף, מדובר

במנגנון מזורז שמובטחת משמעת קואליציונית בהעברתו. אמנם, אין חולק לגבי חשיבותה של ההתחדשות העירונית והצורך בהסרת חסמים למימושה. אולם,

הכללת התיקון בחוק הסדרים משמעה שזו תיעשה ללא עריכת איזונים הולמים אל מול החלשת הזכות הקניינית. אותה זכות, שאמורה לספק הגנה חוקתית של בעלי דירות, לרבות מיעוט שלהם, מפני פגיעה על ידי הרשות הציבורית או צדדים שלישיים. איזון שכזה יכול להיעשות על ידי מתן דגש רב יותר על ההיבטים החברתיים של תהליכי פינוי בינוי, ובעיקר על הצורך בהגנה על אוכלוסיות פגיעות המתגוררות במתחמים המיועדים להתחדשות. התחדשות עירונית הנה מענה אשר מיועדת להביט שנים רבות קדימה וליתן פתרונות הוליסטיים לסוגיות רבות של עירוניות לרבות היבטים חברתיים, תחבורתיים, סביבתיים וכו'. מורכבות הסוגיה ותכליתו ארוכת הטווח מעידים כי אין מקומו בדיון מהיר של חוק ההסדרים", נכתב.

את המכתב חותמים הארגונים בדרישה כי, "תיקוני חקיקה הנוגעים לרפורמה בתחום ההתחדשות העירונית יוצאו מטיוטת חוק ההסדרים לשנת 2020 וידונו במסגרת הצעת חוק נפרדת בוועדות הכנסת שהנושא נמצא תחת אחריותן".

יצוין כי בשלב זה הרשות להתחדשות עירונית כמו גם מינהל התכנון וגורמים ממשלתיים נוספים, תומכים בהעברת הסעיפים השונים הנוגעים בהתחדשות עירונית דווקא בחוק ההסדרים וזאת בשל ההליך הקצר והמהיר. אומנם דיון בוועדות הכנסת עדיין מתקיים גם במסגרת חוק ההסדרים, אך הוא מהיר הרבה יותר וכפועל יוצא מעמיק פחות.

במסגרת המכתב מזכירים הפונים את התיקון שקודם לפני מספר שנים בתחום הפינוי בינוי, תיקון 6 לחוק דייר סרבן, שקבע זכויות משמעותיות לקשישים בפרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38. תיקון זה נדון תקופה ארוכה בוועדה ייעודית לנושא שהוקמה בכנסת, ובמסגרת הדיון הוכנסו שינויים רבים שנכון להיום מהווים סעיפים חברתיים המגנים על אוכלוסיית הקשישים בהתחדשות עירונית. בעוד הארגונים החברתיים בדרך כלל יכולים להביע את דעתם ואף להשפיע במסגרת דיונים ארוכים וממושכים, חקיקה מהירה של חוק ההסדרים אינה מאפשרת כזו מעורבות והעמקה, ומכך בדיוק חוששים החתומים על המכתב.

מהרשות להתחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה כי: "מרבית הנושאים שהועלו על סדר היום תחת חוק ההסדרים נידונו ומחכים לאישור מזה מספר שנים, כדוגמת הקרן להתחדשות עירונית. נושאים אחרים נידונו ארוכות במסגרת צוות הסרת החסמים שהקימו הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, משרד המשפטים ומשרד האוצר, ואלה אף פורסמו להערות הציבור, כך שהדברים נשקלו לעומק. ההתחדשות העירונית היא תחום מורכב, רווי בחסמים הדורש שינויים רבים ונכון שאלה ייעשו מוקדם ככל האפשר, למען הציבור כולו".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה כי "הפנייה התקבלה אמש ותיענה כמקובל. טרם התייחסות מלאה לגופה של פנייה, חשוב להדגיש כי כהשלמה להמלצה להפחתת הרוב, ביקש משרד המשפטים להכליל בהסדרים המלצות נוספות שבדוח, ובכלל זה ההסדר המוצע לעניין 'החתמה פוגענית'. הסדר זה נועד למנוע ניצול של אוכלוסיות מתקשות".

ממשרד האוצר נמסר כי: "קידום והאצת פרוייקטי התחדשות עירונית הינו צעד מרכזי במסגרת התכנית הכלכלית. ההתחדשות העירונית, לצד תרומתה ההכרחית להגדלת מלאי הדירות במרכזי הערים, מהווה מנוע צמיחה למשק תוך תרומה לפריון ושיפור איכות החיים של התושבים, בייחוד בתקופה זו.

לצד צעדים להסרת חסמים וצמצום רגולציה, התכנית כוללת צעדים מאזנים המגנים על הדיירים מפני החתמה פוגענית . יודגש, כי התכנית הינה תוצר של עבודת מטה ארוכה ומאמצת את עיקרי ההמלצות של צוות בין משרדי, בהובלת משרד המשפטים ובהשתתפות הרשות להתחדשות עירונית ומשרד האוצר. במסגרת דיוני הצוות נשמעו עמדותיהם של גורמים שונים וכן הערות הציבור".