האמריקאים מציעים לפלסטינים אותו מעמד שהם מעניקים לפוארטו ריקו?

האם הפלסטינים יקבלו שלטון עצמי בנוסח פוארטו ריקו? השר אלי כהן קיבל מודיעין לקוי • "המשרוקית של גלובס"

אלי כהן, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס
אלי כהן, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס

איך ייראה השלטון העצמי שממשלת ישראל מייעדת לרשות הפלסטינית? שר המודיעין אלי כהן, בראיון לרדיו צפון, מצא אנלוגיה מקורית: ארץ טרופית יפה במרכז אמריקה.

לדבריו, התהליך המדיני מוביל לפתרון האוטונומיה של בגין, שבו "לפלסטינים יש זכויות דמוקרטיות יותר": הם בוחרים נשיא וראשי ערים, אם כי לא שולטים במעברים. "זה קיים בקוסטה ריקה", כהן הרגיע את המאזינים. "השיטה היא אוטונומיה. גם בקוסטה ריקה הם יכולים לבחור את הממשל הפנימי שלהם".

האם הדמוקרטיה שהפלסטינים יקבלו בעסקת המאה דומה במשהו לזו של קוסטה ריקה?

לפני הכול ננקה את השולחן מעניין מביך: קוסטה ריקה היא דמוקרטיה ריבונית לגמרי במרכז אמריקה. כהן התכוון לפוארטו ריקו - אי בים הקאריבי ששייך לארה"ב, אבל מקיים מידה של ממשל עצמי. שר המודיעין הודה ש"נפלה טעות סופר". לא נורא, קורה לכולם.

לא קוסטה ריקה
 לא קוסטה ריקה

בואו נדבר על הזכויות של שלושה מיליון הפורטוריקנים. פוארטו ריקו היא דוגמה ל"טריטוריה" אמריקאית - חבל ארץ ששייך לארצות הברית אבל אינו חלק מ-50 המדינות שמרכיבות אותה. יש עוד טריטוריות כאלה, כמו סמואה ואיי הבתולה, אבל פוארטו ריקו, שארצות הברית כבשה מהספרדים ב-1898, היא הגדולה ביותר. פוארטו ריקו זכתה במוסדות דמוקרטיים בשלב מוקדם: מאז 1900 יש לה פרלמנט נבחר; ואף שמושל האי היה בעשורים הראשונים מינוי של הבית הלבן, מאז 1947 התושבים בוחרים גם אותו.

ביחס לארה"ב, הפורטוריקנים נמצאים במצב ביניים: הם כפופים לחוקי הקונגרס, משלמים מסים פדרליים וכבר 103 שנים נחשבים לאזרחים אמריקאים. אבל מאחר שפוארטו ריקו אינה אחת ממדינות ארה"ב, אין לה נציגים בקונגרס. ומאחר שהצבעה בבחירות הכלליות בארה"ב תלויה במדינה שהאזרח רשום בה, פורטוריקנים שמתגוררים באי לא יכולים להצביע בבחירות.

מזכיר את הזכויות שיוצעו לפלסטינים בתוכנית טראמפ? רחוק מזה. כאזרחים אמריקאים, פורטוריקנים רשאים לעבור לכל מדינה בארה"ב, להירשם כתושבים וליהנות שם מזכות הצבעה. יותר ממיליון היגרו לארה"ב מאמצע שנות ה-60. הם גם בוחרים בפריימריס של הדמוקרטים והרפובליקאים. אולי זה דומה לאוטונומיה נוסח בגין, שהייתה מאפשרת לתושבי עזה והגדה לבחור בין אזרחות ירדנית לישראלית. אבל תוכנית טראמפ לא תאפשר לתושבי הגדה להגר או להתאזרח בישראל.

בשורה התחתונה: דברי כהן מטעים. האי פוארטו ריקו (ולא קוסטה ריקה) הוא טריטוריה של ארה"ב עם שלטון עצמי. תושביו לא מצביעים לנשיאות ולקונגרס, אך בניגוד למה שמוצע לפלסטינים, הם אזרחי ארה"ב שרשאים להשתקע בשטחה וליהנות שם מזכות הצבעה.

תחקיר: אוריה בר-מאיר