אל על בדרך להלאמה, משפחת בורוביץ' צפויה לאבד את השליטה בחברה

חברת התעופה בחרה במתווה של משרד האוצר, שלפיו היא תקבל 250 מיליון דולר בערבות של 75% מהמדינה יחד עם הנפקה של 150 מיליון דולר בבורסה

אל על בחרה במתווה ההלאמה: החברה תלך על מתווה שלפיו היא תקבל 250 מיליון דולר בערבות של 75% מהמדינה יחד עם הנפקה של 150 מיליון דולר בבורסה. 

המניות שלא יירכשו על ידי הציבור יירכשו על ידי המדינה ובכך תדולל הבעלות של משפחת מוזס-בורוביץ', שמחזיקה ב-38% ממניות החברה. אם לא ירכשו המניות על ידי הציבור המדינה מתכוונת למנות נאמן שינהל את החברה לפרק זמן קצוב של כ-3 שנים. בדיווח לבורסה, ציינה אל על כי המדינה תתחייב לרכוש את המניות שלא יירכשו על ידי הציבור לפי השער הממוצע בחודש מאי 2020.

אל על בעצם מוותרת על האופציה השנייה: הלוואה של 400 מיליון דולר בערבות מדינה של 82.5%, מתווה שבו על הבעלים היה להזרים 150 מיליון שקל.

כעת אל על, שכל 45 מטוסיה מושבתים מפעילות, צריכה להגיע להסכם עם ועדי העובדים. ההסכם צריך לשקף את ההתייעלות שאליה נדרשת החברה: קיצוצים בכשליש מפעילותה, כולל בכוח האדם המונה 6,300 עובדים - 95% מהם בחל"ת כיום. טייסי החברה, המשוכה הגבוהה ביותר עבור ההנהלה, הצהירו זה מכבר על השאיפה שלהם להחליף את בעלי החברה והביעו תמיכה במתווה של משרד האוצר. 

"יישום המתווה שנבחר, טעון התקשרות בהסכם מימון, יישום הסדרים בין המדינה והגורם המממן וכן תנאים נוספים, הכוללים, בין השאר, חתימה על הסכמים קיבוציים עם העובדים אשר ישקפו התייעלות נדרשת וכן אישור הממשלה ועדת הכספים של הכנסת", כתבה אל על בדיווח לבורסה. "כמו כן, לצורך ביצוע ההנפקה האמורה נדרש אישור אסיפת בעלי המניות של החברה להגדלת הון המניות הרשום שלה וכן פרסום תשקיף הנפקה על ידי החברה (אשר החברה מעריכה כי יהיה מבוסס על הדוחות הכספיים של החברה לרבעון השני לשנת 2020). ההחלטה התקבלה לאחר בחינה של מכלול השיקולים והנסיבות הרלוונטיים ביחס לשני מתווי הסיוע שהיו על הפרק. יצוין, כי אין ודאות כי הפעולות והתנאים הנדרשים לצורך יישומו המלא של המתווה, אכן יושלמו" .

במכתב לעובדים לגבי מתווה הסיוע שנבחר, כתב מנכ"ל אל על אוסישקין  כי "המתווה הזה הוא הטוב ביותר עבור אל על מבין שני המתווים שהציעה המדינה. ההחלטה התקבלה בסיומו של תהליך מורכב ומעמיק אשר הסתיים היום, לאחר בחינה של מכלול השיקולים והנסיבות הרלוונטיים ביחס לשני מתווי הסיוע שהיו על הפרק. כפי שכתבתי לכם בעבר, העמדת הסיוע גם במתווה שנבחר מחייבת לחתום על הסכם התייעלות עם נציגי ארבעת הוועדים באל על. ללא חתימה על הסכם ההתייעלות, לא נוכל להבטיח את עתידנו. עלינו לסכם את הפרטים בנוגע להלוואה ולערבות מול הבנק והמדינה, לקבל את אישור מוסדות המדינה ולגבש את תהליך ההנפקה לציבור. בהמשך נוכל להיערך ליום בו תחודש, גם אם באופן הדרגתי, תנועת הנוסעים בין המדינות בהתאם בתקווה להשתלטות מהירה על מגפת הקורונה".

על רקע הודעת דירקטוריון אל על, משרד התחבורה מפרסם כי שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב נועדה אמש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ודנה עמו בתסריט לפיו חברת אל על תגיע לשליטת המדינה. ראש הממשלה נתניהו הנחה את השרה רגב להיערך גם לאפשרות של קריסת החברה בתיאום עם שר האוצר ישראל כ"ץ. כעת צפויה המדינה להחזיק בחברת התעופה הלאומית לתקופה קצרה ולאתר משקיעים שירכשו את החברה.

לפי הודעת משרד התחבורה השרה רגב "ניסתה בכל כוחה לקדם מתווה שיאפשר את המשך פעילות החברה בשליטתה של בורוביץ' אלא שבימים האחרונים הלכה האופציה לאחזקת אל על על ידי המדינה למוחשית מה שהביא כאמור לביצוע ההיערכות על ידי משרד התחבורה למהלך".

לפי רגב המטרה היא לשמור על עצמאותה של אל על. "השקענו מאמצים רבים לשמור אותה בתצורתה הנוכחית אך משלא מסתייע הדבר, נפעל עכשיו כדי למצוא לה ניהול אחראי ובטוח, שיעזור לה לצלוח את האתגרים חסרי התקדים, העוברים על ענף התעופה כולו".

ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.

מוועד הטייסים נמסר: "אנו מברכים על ההחלטה האמיצה שקיבל הדירקטוריון הערב, אשר קיבל את ההחלטה המצופה ממנו. כפי שאמרנו עם תחילת המשבר, הפתרון להצלת החברה חייב להיות מבוסס על התחייבות של בעלי מניות אשר יזרימו את ההון הדרוש להפעלת החברה זאת מתוך הבנה כי הפתרון נועד למנוע זריקה של כסף טוב אחרי כסף רע".

איש עסקים ישראלי מעוניין לרכוש את אל על

בתוך כך, חברת כנפיים קיבלה הצעה לרכישת חלקה באל על. הקונה, שלא מעוניין להיחשף, הוא איש עסקים ותורם ישראלי, המתגורר בארץ ומניעיו, לפי גורמים, הם ציוניים בשילוב עם אהבת המותג אל על הנושא את דגל ישראל.

נשמע נאיבי למדי, אבל אותם גורמים מתעקשים שזה מה שמושך את האיש לחברת התעופה הגדולה בישראל דווקא בשעה קשה זו. יתרה מכך אומרים, שאותו איש מרבה לתרום לחברות ישראליות, ודרך רכישת החברה הוא יכול לתרום דרך עשייה: "הוא בא ממקום של לעשות טוב לחברה שדגל ישראל מתנוסס על זנב מטוסיה ולעובדים שלה, ולא ממקום של עסקה שתניב לו רווחים, לפחות לא בשלב זה". הסכום שמציע אותו קונה לא נחשף, אבל המתווה המוצע הוא ללא מצגים, כלומר AS IS. הצעת הרוכש תקפה גם אחרי שאל על בחרה במתווה של הלאמה.

אותו אדם פנה לתא"ל במיל ראם עמינח בכדי שיסגור עבורו את העסקה. עמינח מעורה בחברות שבהן המדינה מחזיקה מניית זהב, ויש שלוש כאלה, אל על, כי"ל וצים - בשתי האחרונות עמינח אף משמש כדירקטור. המשמעות של מניית הזהב היא שבמקרה של העברת בעלים, נדרש אישור של המדינה. מניית הזהב גם קובעת כי הרוכש של החברה שמוגדרת כנס אסטרטגי יהיה תושב ישראל.

לשאלה האם לרוכש יש כיס עמוק דיו כדי לממן את החברה במצבה אומר הגורם כי "מי שרוצה להיכנס למגרש הזה, יודע שהוא צריך לשים לפחות 100 מיליון דולר, כולל הקנייה והסכום שיידרש להפעיל את החברה בשלב ראשון. חלק גדול מהמספרים נובע מההתנהלות של החברה, ניהול אחר יכול להביא את החברה למקום אחר. גם אם כרגע אין היענות למכור את החברה, הקונה רוצה להיות מוכן גם אם וכאשר יהיה שלב שהחברה תועמד למכירה".