הכנסת דנה כעת בחוק שיאפשר לממשלה להעביר החלטות ללא חקיקה

הצעת החוק תאפשר לממשלה לשנות את תקנות הקורונה ללא הליך חקיקה • ועדת הכנסת תוכל לדון בצווי הממשלה ולהחליט אם לאשרם תוך 7 ימים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Abir Sultan, AP
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Abir Sultan, AP

יומיים אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו התלונן בשידור חי שהליכי החקיקה בכנסת מעכבים אותו - הונח היום במליאה חוק שיאפשר לממשלה להעביר החלטות, ללא הליך חקיקה, אלא רק בדיעבד.

הצעת החוק הקרויה "חוק לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום - נגיף הקורונה החדש - הגבלת פעילות" תאפשר לממשלה לשנות את תקנות הקורונה באמצעות צווים, לקבוע הגבלות על פתיחת מקומות שונים במשק, לרבות תנאים לפתיחתם, לאסור שהייה בפארקים, בגני שעשועים, מתקני ספורט, במרחב הציבורי. בנוסף התקנות החדשות יאפשרו לממשלה להחליט על הגבלות תפילה בתוך מבנה, אך לא יאסרו על אדם להתפלל בביתו.

ועדת הכנסת או ועדה רלוונטית שתיקבע תוכל לדון בצווי הממשלה, ולהחליט אם לאשרם תוך 7 ימים מהמועד שהונח הצו על שולחן הכנסת. אם ועדת הכנסת לא קיבלה החלטה בנושא תוך 7 ימים, יביא יו"ר הכנסת את אישור הצו להצבעה במליאה. אם ועדת הכנסת תחליט שלא לאשר את הצו, יפקע תוקפו. ההסדר יחול גם על אישור עבירות פליליות וקנסות כתוצאה מצווי הקורונה.

בממשלה לוחצים להעביר את החקיקה עוד הלילה. יותר מוקדם היום כינס יו"ר הכנסת יריב לוין את ראשי הסיעות בכנסת ה-23 והסביר להם את החשיבות של קידום החוק.