בעקבות חוק הביטחון הלאומי בהונג קונג: ספרים פרו־דמוקרטים הוסרו מהמדפים בספריות

לפי החוק החדש ישנן ארבע קטגוריות של פעילות בהונג קונג שמעתה תיחשב לפלילית: בדלנות מסין, חתרנות, טרור וקשירת קשר עם כוחות זרים "שמאיימים על הביטחון הלאומי" • דוברות הממשלה: "אוסף הספרים חייב להתאים לחוק של הונג קונג"

תושבי הונג קונג מפגינים נגד חוק הביטחון הלאומי, החודש / צילום: Vincent Yu, Associated Press
תושבי הונג קונג מפגינים נגד חוק הביטחון הלאומי, החודש / צילום: Vincent Yu, Associated Press

ספריות ציבוריות בהונג קונג הסירו מהקטלוגים כמה ספרים של מחברים תומכי האופוזיציה הפרו-דמוקרטית, והגבירו בכך את החששות שחוק הביטחון הלאומי המקיף החדש ישמש לדיכוי שיח פוליטי בעיר. דוברת של הממשלה אישרה שכמה ספרים הוצאו מהמחזור לצורך בדיקה של התאמה לחוק הביטחון הלאומי החדש.

"אוסף הספרים חייב להתאים לחוק של הונג קונג", מסרה הדוברת, בלי למסור כמה ספרים הוצאו מהשאלה. "כאשר יינתן הייעוץ המשפטי בתהליך הבדיקה הזה, הספרים לא יהיו זמינים להשאלה ולהתייחסות של הספרייה".

לפי החוק החדש, שעבר בפרלמנט הסיני בבייג'ינג ביום שלישי שעבר, ישנן ארבע קטגוריות של פעילות בהונג קונג שמעתה תיחשב לפלילית: בדלנות מסין, חתרנות, טרור וקשירת קשר עם כוחות זרים "שמאיימים על הביטחון הלאומי".

חברת הפרלמנט המקומי צ'אן אמרה שהפעולה של הספרייה מנוגדת להבטחות של הפקידים שהחוק ישפיע רק על קבוצה קטנה של אנשים. "זה משפיע על הגישה של אנשים לספרים. החוק הזה משפיע על כל היבט של החיים הרגילים של בני אדם", היא אמרה.

ממשלת הונג קונג, שזוכה לתמיכת המפלגה הקומוניסטית הסינית, כבר הודיעה שאחת הסיסמאות הפופולריות בהפגנות בזמן האחרון היא "לשחרר את הונג קונג, המהפכה של ימינו" - אולי תהווה הפרה של החוק החדש. המשטרה כבר עצרה כמה מפגינים שנשאו שלטים כאלו.

ההשפעה של החוק כבר ניכרת היטב ברחובות. עסקים שתמכו בתנועה למען הדמוקרטיה הסירו פוסטרים וסימני תמיכה אחרים בתנועה, מחשש שהצגתם תיחשב לבלתי חוקית והם ייאסרו או ייפגעו בצורה אחרת על ידי הממשלה.