יריב לוין: "ריבונות העם הוחלפה בהכרעה של קומץ שופטים"

יו"ר הכנסת יריב לוין תקף את מערכת המשפט בדיון הראשון של ועדת הבחירות המרכזית • ראש הוועדה השופט עוזי פוגלמן: "אני רוצה להבטיח שגם אני וגם שופטי העליון ימשיכו לעשות את עבודתם נאמנה, ללא חשש, ללא מורא וללא משוא פנים"

לוין ופוגלמן בישיבת הפתיחה של ועדת הבחירות המרכזית / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
לוין ופוגלמן בישיבת הפתיחה של ועדת הבחירות המרכזית / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת יריב לוין שב ומאשים את שופטי בית המשפט העליון כי הם מתנהלים כבעלי הריבונות במקום הכנסת. בדיון ראשון של ועדת הבחירות המרכזית אמר לוין: "ריבונות העם נלקחה ממנו זה מכבר והוחלפה בהכרעה של קומץ שופטים. העיקרון שהגיונו ברור לפיו שופט הוא שעומד בראש ועדת הבחירות המרכזית, מקבל גוון שונה לחלוטין כאשר השופטים הופכים את עצמם לשחקנים במגרש הפוליטי. הבחירות לכנסת הולכות והופכות לאירוע טקסי. מן טקס משונה שכזה, שבו אנו, אזרחי ישראל, בוחרים את נציגינו לכנסת, רק כדי שאחרים יחליטו במקומם. אנו חיים במציאות של היפוך יוצרות, בשעה שריבונות העם נלקחה ממנו זה מכבר והוחלפה בהכרעה של קומץ שופטים. מצב שבו ביד אחת בית המשפט העליון רומס את החלטות הכנסת ואת החוקים הנחקקים על ידה, וביד השנייה שופטיו מנהלים את הליכי הבחירות לכנסת כאילו היינו דמוקרטיה מתוקנת, הוא כסות, או בלשון השגורה בימים אלה - מסכה, שראוי, להבדיל מן המסכות הדרושות להגנה מפני הקורונה, להסיר.

הנזק הנגרם לכלל מערכות השלטון, ובראשן בית המשפט עצמו הוא כבד מאוד. לא בלב קל אני אומר דברים אלה, אך כיושב ראש הכנסת אני חש שמחובתי לומר את הדברים כפי שהם. אני תקווה כי דבריי אלו ייפלו על אוזניים קשובות ונימנע מהמשך הפגיעה בכנסת ובסמכויותיה ומן ההתנגשות הקשה והמיותרת שאני משוכנע שאיש אינו רוצה בה בין רשויות השלטון".

במהלך דברי לוין ניכר היה שיושב ראש הוועדה שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן היה נבוך, הוא לא ציפה כי כבר בישיבה הראשונה הטקסית, תבוא המתקפה, ולכן השיב בקצרה: "להשקפתי הדיאלוג בין רשויות השלטון השונות, הרשות המחוקקת והרשות השופטת, צריך להתנהל בנימוס ובכבוד הדדי. אני לא בטוח שהישיבה הראשונה של הוועדה היא המקום הנכון לנהל אותו. אני מזכיר שהקביעה ששופט מכהן יכהן כיו"ר ועדת הבחירות היא של הכנסת, בדגש על שופט מכהן. כך שהכדור הוא בידי הכנסת ואנחנו פעלים במסגרת החוק. אני רוצה להבטיח שגם אני וגם שופטי העליון ימשיכו לעשות את עבודתם נאמנה, ללא חשש, ללא מורא וללא משוא פנים. הכל כמובן תוך כבוד הדדי עם רשויות השלטון האחרות".

לוין, יושב ראש כנסת שבכחול לבן העדיפו על פני יולי אדלשטיין - בגלל סירוב אדלשטיין ליישם את פסיקת בגץ, הוא נץ חריף בהרבה מכל חבריו בליכוד ובימין בכלל בכל הקשור למערכת המשפט. היום בוועדה הוא הראה זאת. הנאום היום מסמן כי בתפקידו הנוכחי יוביל את הכנסת לעימותים מול בג"ץ ויעודד חוקים דוגמת פסקת ההתגברות. כחול לבן ובעיקר שר המשפטים אבי ניסנקורן יעמדו בדרכו.

ובלי קשר לוויכוח הזה, שר הפנים אריה דרעי קרא לנתניהו ולגנץ להימנע מהגעה לעוד סבב בחירות: "אסור לנו ללכת לבחירות רביעות, אני אומר את זה לעצמי ולשותפים, לראש הממשלה, לראש הממשלה החליפי ולכל השותפים. ההיסטוריה לא תסלח לנו. לא הילדים שלנו, לא הנכדים שלנו לא החברה ולא הציבור המוחלש. ההיסטוריה לא תסלח לנו אם אנחנו נגרור את ישראל לבחירות רביעות. אנחנו צריכים עכשיו להתמקד בנושאים הבריאותיים כלכלים, ולשים בצד את הנושאים שבמחלוקת".