משרד הכלכלה והתעשייה: 60 מיליון שקל יוקצו למיזמים שיסייעו לעסקים קטנים

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה תחלק מענקים בגובה של עד 15 מיליון שקל לעסקים ומיזמים שישפרו את מצבם העסקי של עסקים קטנים ובינוניים שנפגעו ממשבר הקורונה

ח"כ עמיר פרץ בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ח"כ עמיר פרץ בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

על רקע ההגבלות החדשות והחשש מסגר נוסף, פרסמה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה קול קורא למיזמים או גופים עסקיים שיסייעו לבעלי עסקים שהעסק שלהם נפגע בעקבות משבר הקורונה.

עלות התוכנית מוערכת בכ-60 מיליון שקל, שיחולקו במענקים חד פעמיים או השקעות לגורמים עסקיים שפיתחו או יציעו לפתח יוזמות שיסייעו לעסקים במצוקתם, בין אם על ידי פתרונות מימוניים, או מיזמים עסקיים פורצי דרך.

בחודשים האחרונים, עם הטלת מגבלות התנועה ומגבלות על פעילותם של עסקים, נולדו יוזמות פרטיות שניסו לסייע לעסקים לעבור את התקופה הקשה. המשותף ליוזמות אלו שהן פנו לציבור הצרכנים, כדי לסייע לעסקים לגשר על הפער התזרימי שנוצר בעקבות הסגירה שלהם.

השאיפה הייתה להבטיח לעסקים תנועת לקוחות והכנסה גם בתקופה שבה הם לא יכלו לפעול. הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים החליטה לחזק את המיזמים הללו, ויצאה בתוכנית שמטרתה לתמוך ביוזמות עסקיות מסוג זה, וכן יוזמות חדשות שיוכלו לשפר את מצבם של העסקים בעת הזאת.

בראשית השבוע פנה משרד הכלכלה בקריאה לגופים עסקיים להגיש הצעות לפיתוח והפעלת מיזמים לסיוע לעסקים. מטרת הסיוע היא לחזק את הכלכלה בשני מישורים - חיזוק הפעילות העסקית של מבקש המענק והמוציא לפועל של היוזמה, לצד קידום וחיזוק העסקים הקטנים והבינוניים על ידי המגזר העסקי בישראל.

סיוע של עד 15 מיליון שקל

במסגרת התוכנית, יוצע מימון לשני סוגי מיזמים: האחד, מיזמים מימונים, שיספקו פתרונת תזרימיים ומימוניים לבעלי העסקים, כשהמודל העסקי של המיזם יצטרך לשקף סיכוי סביר של החזר הכסף המושקע, תוך השתתפות הממשלה במרכיב הסיכון של היוזמה. גובה הסיוע במיזם מימוני כזה יהיה בשיעור של עד 50% מתקציב המיזם ועד לסך של 15 מיליון שקל.

הסוג השני הנו מיזמים עסקיים, שיספקו פתרונות להתמודדות עם השפעות הקורונה, בין אם באמצעות התפתחות עסקית, או באמצעות הגדלת המכירות וכיוצא בזה. גובה הסיוע במיזם עסקי יהיה בשיעור של עד 50% מתקציב המיזם ועד לסך של חמישה מיליון שקל.

עסקים או מיזמים המבקשים לקבל מענק, יוכלו להגיש תוכנית עסקית מפורטת דרך אתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, והבקשות ייבחנו ויאושרו בהתאם לניסיון המבקש, ישימות התוכנית העסקית ואיכותה, הפוטנציאל העסקי כלכלי, שיעור השתתפות המדינה ביחס להיקף ההשקעה הכולל ורמת המינוף, הצורך במיזם והפתרון המוצע לקשיים שנוצרו לעסקים בשל משבר הקורונה. מיזמים מימוניים בהם השתתפות הסוכנות תבוצע כהשקעה הצפויה לחזור למדינה יקבלו תוספת בניקוד.

לדברי שר הכלכלה והתעשייה, ח"כ עמיר פרץ, "עקב התפשטות נגיף הקורונה בשנית, הנחיתי את משרדי להמשיך ולמצוא פתרונות מידיים ויצירתיים, לטובתם של העסקים הקטנים. מענק זה, שיוצא היום לדרך, בא לתת מענה מיידי לעסקים קטנים שכבר פתחו את עסקיהם, אך נקלעו שוב לבעיות תזרימיות או לעצירת פעילותם להגדלת הפריון. בימים הקרובים אנו נציג לממשלה תכנית מקיפה וגדולה שתיתן מענה לבעלי העסקים".

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים הוסיף כי "התפשטות נגיף הקורונה הביאה לכך שאף לאחר הפחתת ההגבלות על הפעילות במשק, עסקים רבים חזרו לפעול במציאות חדשה שלא הכירו עד כה. נדרש מענה לקושי הרב של העסקים בהשגת אשראי כמו גם אתגרים חדשים בהגדלת מאגר הלקוחות ומקסום פוטנציאל הרווח. אנו סומכים על המגזר העסקי שיידע להציע פתרונות מקוריים וחדשניים."