"אלימות ברוטלית של המשטרה": דיון סוער בכנסת על אכיפת תקנות הקורונה

דיון סוער בוועדת החוקה בכנסת הסתיים בדרישה של יו"ר הוועדה ח"כ אשר מהמשטרה להקים מנהלת משטרה ייעודית לחרדים עם נציגים מהקהילה, כפי שמקובל באוכלוסיות אחרות • בתוך כך, סוכם על הקמת מלון ייעודי לחולים מביתר עילית בעקבות סגר שהוטל על העיר

יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

צוות של המטה לביטחון לאומי ומשרד הבריאות נפגש בצהריים עם בכירי עיריית ביתר עילית לתיאום הסיוע וצעדי הסגר שהוטל על העיר. הסגר נקבע לשבוע בשל קצב הידבקות מהיר במיוחד של תושבים בעיר. קודם לכן פנה חבר הכנסת יעקב אשר מיהדות התורה אל ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת בדרישה להקים חפ"ק משותף עם עיריית ביתר עילית לטיפול מיידי שימנע את הימשכות הסגר על העיר. אשר קבל כי ראש העיר וצוותו שמעו על הסגר בתקשורת ואחר כך קיבלו פקס על כך, "לא יתכן שישאירו את העיר להתמודד לבד".

נציגי המל״ל, פיקוד העורף ומשרד הבריאות הגיעו לישיבת חירום בעיריית ביתר ובה סוכם על הקמת מלון ייעודי לחולים מביתר עילית, מלון ׳כינר׳, והוחלט על מאמץ פינוי מסיבי של חולים מהעיר ב-48 שעות הקרובות.

בתוך כך, דיון סוער בוועדת החוקה בכנסת על התנהלות המשטרה בסוגיית אכיפת תקנות הקורונה, הסתיים בדרישה של יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר מהמשטרה להקים מנהלת משטרה ייעודית לחרדים עם נציגים מהקהילה, כפי שמקובל באוכלוסיות אחרות.

בדיון השתתף יהושוע גטר, אביה של הילדה שתועדה בוכה בעת ששוטרים מגישים לה דוח: "ילדה בת 13 צריכה ככה לפחד? היא צריכה לדעת שהשוטרים שומרים עלינו ולא לפחד מהם. כולם מדברים על הילדה בת ה-13 ומה עם אחותה בת ה-6 שהייתה לצידה? היא לא מדברת אז אני לא יכול לדעת מה עברה".

ח"כ אשר אמר כי "ברמת השטח של המשטרה, פעם אחר פעם נעשים דברים בלתי נסבלים ובלתי הגיוניים, אין בהם אפילו חוכמה. האם יש מישהו שירתיע את אותם שוטרים כדי שיירתעו גם אחרים. צריך להפעיל לב ושכל, הרי אותו שוטר הוא גם אבא ואי אפשר לגרום לילדה קטנה לבכות ככה. אי אפשר להציל חיים ולהרוס חיים בו זמנית".

חברת הכנסת אוסנת מארק מהליכוד הייתה בוטה יותר: "אנחנו נחשפים בימים האחרונים לאלימות ברוטלית של המשטרה כלפי אזרחים. התפקיד שלכם הוא לשמור עלינו ולא לתקוף אותנו. זו לא בושה להגיש שהתלבשו על החברה החרדית. בשכונת רמות התקשרו ואמרו שיש אכיפה מוגברת כאילו מסתובבים שם עם חגורות נפץ. הם לא שומרים על מסכה, אז מורידים אותם על 4 ומפנים אותם אח"כ לבתי חולים בגלל שהוכו. ילד בן 13 מוגבל, אף אחד לא נותן את הדעת על-כך? יש חוסר אמון בציבור, בגלל השוטרים הללו. הם מכתימים את המשטרה כולה".

חברי הכנסת אלי אבידר מישראל ביתנו וקארין אלהרר מיש עתיד הגנו על המשטרה, אבידר דרש כי יו"ר הועדה אשר יחזור בו מהביטוי "שוטרים סורחים" והוסיף: "אני רוצה להתנצל בפני אנשי המשטרה שמרגישים היום מותקפים. הייתה לי ביקורת על המשטרה בחודשים האחרונים אבל לעשות מה שעושים פה לא עושים. על מי אתם מלינים? תלינו על עצמכם, אנחנו אמרנו לכם שמי שיסבול זה אנשי המגזר החרדי ועיירות הפיתוח". אלהרר אמרה כי היא לא מפחדת לבקר אותה אך כן מפחדת להתנגח במוסד אכיפת החוק היחיד במדינה.

שלמה קרעי מהליכוד בחר להפנות את הביקורת לכיוון פוליטי: "לא מדובר ב'יצאה תקלה' אלא יותר בשוגג שקרוב למזיד. לאותה אוכלוסייה בין אם מדובר בחרדים, ערבים, אתיופים או אוכלוסיות מיוחדות אין להם פה לומר את הדברים. יש סרטונים בכל רחבי הרשת כשעשרות מפגינים ללא מסכות ליד בית רה"מ לא מקבלים דוח כי יודעים שמיד יהיה רעש בתקשורת. נזהרים שבעתיים באוכלוסיות שיש להן פה. זו אולי לא מדיניות אפילו אלא אווירה כזו".

תנ"צ אילן פרץ, סגן ראש אגף מבצעים במשטרה, הגיב: "אנחנו מודעים לחוסר הוודאות בציבור ומגיבים מהר בניתוח ובהורדת ההנחיות מטה לשוטרים בצורה ברורה שתאפשר לקחת חלק במאמץ הציבורי מבלי לפגוע בערכים אחרים. אנחנו חיים בתוך עמנו והיה ברור שנדרשים למדיניות ברורה שתסייע לציבור עם המון רגישות סבלנות. לא נכנסו לכך כדי להעניש את הציבור אלא כדי לסייע. אנחנו נדרשים להפעלת שיקול דעת. אני גאה בכך שהמשטרה שקופה לגמרי ונמצאת במפגשים עם האזרחים עם מצלמות גוף. המקרה הזה לא הוצג כי מדובר בצנעת פרט של קטינה".

הוא גילה כי שוטרים חילקו לאזרחים מתחילת הקורונה 250,000 מסכות.

עוד אמר תנ"צ פרץ, "לגבי משפחות, בעקבות טענה שעלתה בדיון הוועדה על אכיפה של זוג הורים עם ילדים דייקנו הנחיות בתחום שאומרות- לקנוס את ההורים ולהימנע מלקנוס את כל הילדים. לשוטרים יש שיקול דעת. אם המשפחה נמצאת כקפסולה בנפרד ברחוב הפתוח סביר להניח שהשוטר לא ייתן דוח ויסביר אבל אם הם בחזית של סופרמרקט בו יש קהל נכנס ויוצא אני מצפה מהשוטר שיפעל אחרת".

הוא דחה את הדיווחים כי המשטרה מפעילה שוטרים סמויים: "אני לא מכיר שוטרים סמויים או ניידת שמתחבאת. זו לא המדיניות של משטרת ישראל. אנחנו לא מתחבאים מאחורי עצים כדי למצוא אדם עם מסכה. אני רוצה שתצא אמירה של גיבוי למשטרה שעושה עבודתה".

לקובלים נגד השוטרים הצטרפה עו"ד ורד ווינדמן מנכ"לית המועצה לשלום הילד: "זה לא מקרה בודד, אלא צבר אירועים שמי שעומד במרכזם הוא ילדים. התגובות לא מעוררות אמון בקרב הציבור ויש להפיק לקחים. למשטרה יש תפקיד קריטי בהסברה".

יונית אפרתי מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים הוסיפה: "מגיעות אלינו לא מעט פניות מאז הגל הראשון בהם המשטרה לא הכירה את ההוראות ופעלה מול אנשים עם מוגבלות נפשית שכלית או אוטיזם. הם חוו התנהלות ותגובות של המשטרה שבחלקן היו אלימות ויצרו טראומה. חשוב שהמשטרה תכיר את ההחרגה לאוכלוסיות אלו. אדם לא צריך להראות כרטיס נכה או תעודת רופא, מספיק שיאמר זאת".

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר סיכם: "הוועדה קוראת לשר לביטחון הפנים ולמשטרה להקים מנהלת משטרה ייעודית לחרדים עם נציגים מהקהילה כפי שמקובל באוכלוסיות אחרות. המנהלת צריכה לכלול צוות השלטון המקומי עם רגישות תרבותית, ונציג הקהילה, עו"ד שמייצגים מגזרים שונים, נציג הסנגוריה הציבורית, קצין משטרה בדימוס שיהווה גשר".