145 ק"מ פסי רכבת בגוש דן, ואתם לא שמעתם על זה

לפני למעלה מחודש הופקדו התוכניות של שניים מתוך שלושת קווי הרכבת התחתית (המטרו) בגוש דן • פרויקט התשתית הענק, בדגש על המימון שלו, כלול בתזכיר חוק ההסדרים • אך אנחנו יודעים ממש מעט על הפרויקט שעומד לשנות לנו את החיים, ואת מחיר הדירה • הצטרפו ללייב

דסק הנדל"ן / צילום: שאטרסטוק
דסק הנדל"ן / צילום: שאטרסטוק

ישיבת דסק הנדל"ן של גלובס: 150 מיליארד שקל, 145 ק"מ, 24 רשויות, 109 תחנות - פרויקט הרכבת התחתית (המטרו) הוא פרויקט התשתית הגדול בישראל. אז איך זה שכמעט לא שמעתם עליו? הצטרפו לשידור החי

יש לכם נכס ליד אחד מקווי המטרו, כמו דירה או חנות ישנה? מוטב שתפקחו עין. לפי המתווה של חוק "מס המטרו" שכלול כעת בחוק ההסדרים, נכסים שיהיו כלולים במה שמכונה "רדיוס השפעה" של המטרו, צפויים להיכנס למערבולת שבצידה החיובי תכלול זכויות בנייה בהיקפים גבוהים במיוחד, ובצידה השלילי - מערכת של הפקעות, מסים והיטלים. נכון לעכשיו אין תשובה אם תרוויחו בענק, או שתסתפקו ברווח צנוע. מה שבטוח הוא שסימני השאלה מרובים.

ברוכים הבאים למטרו - מערכת הסעת ההמונים העתידית של גוש דן. בשונה מפרויקט הרכבת הקלה (הקו הראשון שמחבר בין פתח תקווה לבת ים צפוי להיפתח בעוד כשנה וחצי. ג"ל), שמרביתו עילי, כאן מדובר ברכבת תחתית מסועפת, כשהפרויקט נחשב למיזם התשתית הגדול ביותר שתוכנן אי פעם בישראל. הוא כולל שלושה קווים תת קרקעיים באורך כולל של 145 ק"מ, שיעברו ב-24 רשויות מקומיות ויכללו למעלה 109 תחנות. הקו הראשון יתחיל בערים רעננה וכפר סבא ויגיע עד לראשון לציון, לוד ורחובות, דרך תל אביב; השני יתחיל בראש העין, ודרך פתח תקווה ורמת גן יגיע לתל אביב; השלישי יתחיל בהרצליה, יעקוף את תל אביב ממזרח, דרך פתח תקווה ובקעת אונו ויגיע לבת ים.

לפני מספר שבועות הופקדו התוכניות של שניים מתוך שלושת הקווים (הפקדה של קו M1 היא רק של כמחצית מאורך המסילה. ג"ל), אלא שרבים כלל לא מכירים את התוכנית ואת משמעויותיה הנרחבות על חייבנו, כמו גם על מחירי הנכסים שלנו. הצטרפו ללייב של "גלובס", ומוזמנים לשאול שאלות דרך עמוד הפייסבוק שלנו.