בלי לבקר, בלי לראות: הרכישה מרחוק בכותרות

חברות התיווך הגדולות בארה"ב קונות מבעלי נכסים בתים ודירות באמצעות אלגוריתמים • ועכשיו הן מתרחבות לעוד ועוד שווקים

אילוסטרציה / צילום: שאטרסטוק
אילוסטרציה / צילום: שאטרסטוק

מודל ה-iBuying, רכישה מיידית על ידי חברה באמצעות אלגוריתם שבוחר את הנכסים, תופס כותרות בשבועות האחרונים.

במודל הזה, בעלי הנכס מכניסים את הנכס שלהם למערכת באופן דיגיטלי, ואז האלגוריתמים של החברה משקללים את השווי של הנכס ובתוך פחות מיממה יכולים להציע הצעת רכש מיידית על הנכס.

אז מה בכותרות? RedfinNow, זרוע המכירה המיידית של הענקית Redfin, הכריזה שהיא מתרחבת לעוד ארבעה שווקים בארצות הברית לאחר שבתקופת סגר הקורונה השהתה את השירות. קווין הוקינס, מנהל הפעילות, כתב בהודעה כי "הביקוש לשירות RedfinNow נמצא במגמת עלייה מאז אמצע אפריל, וכעת הוא גבוה ב-30% לעומת הרמות טרום המגפה".

מסקירה ש-Redfin פרסמו לאחרונה על שוק ה-iBuying בשווקים שונים בארצות הברית, ניתן לראות כי בממוצע של 31 שווקים, 3.3% מהנכסים נמכרו ב-2019 בשיטת iBuying, לעומת 1.8% ב-2018.

שיאניות המכירות ל-iBuyers
 שיאניות המכירות ל-iBuyers

קלר וויליאמס, אחת מחברות התיווך הגדולות בארצות הברית, אשר בניגוד לשאר מתחרותיה המשיכה להפעיל את שירות ה-iBuying לכל אורך תקופת המגפה, מסיימת את שיתוף הפעולה שלה לאחר פחות משנה עם Offerpad (סטארט-אפ מוביל בתחום הרכישות המיידיות שגייס עד כה למעלה מ-150 מיליון דולר), אשר הפעילה עבורה את שירות ה-iBuying - והחליטה לפעול עצמאית בתחום. קלר וויליאמס לא הצהירה באופן רשמי על הסיבה לניתוק זה, אך לדברי גאל זיגלר, סמנכ"לית הכספים, "המטרה היא לחבור לשותפים נוספים על מנת לאפשר מתן יותר מהצעת רכש אחת עבור כל נכס ולהגביר את התחרותיות".

Zillow offer מבית Zillow, אתר הנדל"ן הגדול ביותר בארצות הברית, מדווחת על פתיחת שישה שווקים חדשים, תוך עלייה של 51% בנכסים המוצעים למכירה לעומת השנה הקודמת. ב-Zillow offer מציינים כי הם מתאימים את עצמם לתקופה ומקפידים על ניקיון וטיהור הבתים הנרכשים, ועל חבישת מסכות וכפפות של כל אנשי המקצוע שנכנסים לנכסים. הם טרם חידשו את הסיורים הפיזיים בבתים פתוחים ובמקום זאת מציעים סיורי תלת-ממד בנכסים.

לצד RedfinNow, קלר וויליאמס ו-Zillow פועלות בתחום גם Offerpad ו-Opendoor. החברות הללו, המכונות iBuyers, פועלות בדרך כלל באזורים שבהם חלק גדול מהיצע הדיור דומה בגודל ובגיל, חדש יחסית ובמחיר סביר יחסית. כך ניתן להעריך שווי בצורה נוחה יותר, המאפשר ל-iBuyers לייצר הצעות מהירות שעדיין מבטיחות רווח לאחר מכירה חוזרת.

אבל מבחינת בעל הנכס, לשיטה יש גם חסרונות: גובה העמלה דומה בדרך כלל לעמלה שמשלמים למתווך פיזי, וכמובן שהמחיר שמקבלים עבור הנכס נמוך משווי השוק שבעלי הנכס היו מקבלים בשוק החופשי, שכן חברות ה-iBuyer, בסופו של דבר הן חברות נדל"ן (מתווך וירטואלי), שכוונתן היא למכור מחדש את הבית ברווח. 

הכותבת עובדת עם חברות נדל"ן על אסטרטגיות מבוססות חדשנות, עוסקת בהשקעות נדל"ן, מרצה ומנטורית בטכניון, במכללה למנהל ובמרכז הבינתחומי הרצליה