בליכוד החליטו: ח"כ שאשא ביטון לא תודח מתפקיד יו"ר ועדת הקורונה

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר הודיע לח"כ שאשא ביטון כי הוא מדיח אותה מראשות הוועדה, לאחר שתמכה בפתיחת חדרי הכושר והבריכות • בתום שיחה בהשתתפות ראש הממשלה, יו"ר הכנסת ויו"ר הקואליציה, הוחלט כי שאשא ביטון לא תודח אלא ינקטו נגדה "צעדים משמעתיים"

ועדת הקורונה בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ועדת הקורונה בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הקורונה אישרה גם בהצבעה חוזרת את הצו הממשלתי להגבלות החדשות בשל הקורונה, בהחרגת בריכות השחייה וחדרי הכושר. משמע, חדרי הכושר והבריכות יכולים לפתוח מחדש. ח"כ מיקי זוהר, יושב ראש הקואליציה, אמר כי הממשלה תגיש צו חדש, ותביא אותו להצבעה חוזרת בוועדה זו או אחרת.

בעקבות החלטת יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, להצביע בעד פתיחת חדרי הכושר, יו"ר הקואליציה מיקי זוהר פעל להדחתה מהתפקיד. עם זאת, בהמשך הערב הנהגת הליכוד חזרה מהכוונה להדיח את ח"כ שאשא ביטון מראשות ועדת הקורונה. בתום שיחה, בהשתתפות ראש הממשלה נתניהו, יו"ר הכנסת יריב לוין ויו"ר הקואליציה מיקי זוהר, הוחלט כי ינקטו נגדה רק מה שהוגדר "צעדים משמעתיים", שלא פורטו וכן הוסכם לא להעביר בינתיים לוועדת הקורונה הצעות חוק לאישורה. גורם בליכוד אומר כי חבר הכנסת לוין עמד לצידה של שאשה ביטון ועמדתו התקבלה.  

שאשא ביטון התעקשה להחריג את חדרי הכושר

ההחלטה בוועדה התקבלה לאחר נסיונות לחץ כבדים על יושבת ראש הוועדה ח"כ יפעת שאשא ביטון מהליכוד, ובהם גם פגישה שהתקיימה בינה לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו בצהריים.

לשכת ראש הממשלה פרסמה בתום הפגישה הודעה ולפיה ראש הממשלה ושר הבריאות החליטו לגבש תו סגול מחמיר מיוחד לצמצום ההתקהלויות סביב הבריכות, ובכך לאפשר את פתיחת בריכות השחייה הלא מקורות תוך תגבור האכיפה במקומות אלה, אך חדרי הכושר יישארו סגורים ויפוצו כלכלית בהתאם.

אלא ששאשא ביטון לא קיבלה את העמדה הזו. בפתח ישיבת הוועדה אמרה: "יש לנו שתי משימות משמעויות על השולחן - הראשונה לשמור על בריאות הציבור. אנחנו יודעים פחות לגבי הבריכות שאין מקרי הדבקה, אין שום עדויות. אנו יודעים שבחדרי הכושר המציאות קצת יותר מורכבת אבל אנחנו יכולים לפתור את זה בהנחיות ברורות, שמירת רווח בין האנשים והמתעמלים וכו'. ולכן אני חוזרת להצעה שלי אתמול להצביע על כל הצו בהחרגה של חדרי הכושר והבריכות".

סגן שר הבריאות ח"כ יואב קיש זעם על כך ואמר כי התמונה שהיא מציגה לא נכונה. "אף שהנתונים חלקיים בלבד בנושא הבריכות, הבעיה היא שזה אומר מאות אנשים במקום אחד", טען. "מדוע נתנו למלונות לפתוח בריכות? משרד הפנים והתיירות אמרו שסגירת הבריכות זה סוף של ענף המלונות. אני לא רוצה שנהיה פה עוד שבוע ונסגור ונאמר למה לא עשינו את זה אז. יהיה פיצוי למי שנשאר סגור. יש מחיר עקרוני שמשלמים אותו עכשיו, עד שלא נראה שינוי לא נוכל לזוז. אתם לוקחים פה החלטה סופר רצינית, זו טעות קשה. אם אתם משאירים את ההחלטה ולא מצביעים, תביאו את זה למליאה. אתם לוקחים את הסמכות ואת האחריות וזה יהיה על הראש שלכם".

ח"כ מיקי לוי מיש עתיד אמר כי "אני מצביע למרות שאני לא שלם עם עצמי בגלל האנשים האלה. כדי לא לסגור את מקורות הפרנסה". יואב קיש הזהיר אותו: "על הראש שלך מיקי זה יהיה", ובתגובה אמר לוי: "בסדר, על הראש שלי".

שאשא ביטון העלתה את החרגת הבריכות חדרי הכושר להצבעה, ובפועל ביטלה את ההגבלות עליהן. ח"כ מיקי זוהר דרש רוויזיה - הצבעה חוזרת. זו כאמור התרחשה, וגם בה הוחלט להחריג את חדרי הכושר והבריכות. 

חבר הכנסת מיקי זוהר, יו"ר הקואליציה, אמר לשאשא ביטון עם סיומו של הדיון: ״אני מדיח אותך מהתפקיד", ושאשא  הגיבה בחריפות ואמרה "אתם תלמדו להתנהל". זוהר קרא לה לבוא ללשכתו.

בתום פגישתם הודיע זוהר לח"כ שאשא ביטון כי הוא מדיח אותה מראשות ועדת הקורונה. הוא שלח מכתב אל יו"ר ועדת הכנסת ובו הוא מודיע על החלפתה. זוהר היה זקוק לאישור ועדת הכנסת למהלך, במידה והליכוד לא היו כאמור מוותרים עליו. נזכיר כי יושב הראש הוא ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן שתמך בהחלטה להחריג את חדרי הכושר והבריכות.

יפעת שאשא ביטון  מסרה בתגובה לזוהר כי "בחרתי במה שנכון לעשות מבחינה מקצועית. אם אצטרך לשלם את המחיר אני שלמה עם זה. אני הולכת עם האמת שלי".

ממיקי זוהר נמסר לאחר שליחת המכתב כי "‏צר לי שחברת כנסת מהקואליציה בחרה בדרך פופוליסטית וחסרת אחריות על גבם של הרשויות הנלחמות למניעת מגפת הקורונה והחליטה לפעול כנגד עמדת הקואליציה. במקום להיכנס מתחת לאלונקה ולסייע לממשלה לנהל את המשבר הזה באופן אחראי, היא בחרה לתקוע מקלות בגלגלי הקואליציה. לא נוכל לסבול התנהגות כזו".

עוד שלב בהורדת הידיים בין הממשלה לכנסת

המהלך של ח"כ שאשא ביטון הוא עוד שלב במאבק הורדת הידיים בין הממשלה לכנסת. נציגי הממשלה נתקלים יותר ויותר בהתנגדות של חברי כנסת מהקואליציה למהלכים שהם מנסים לקדם, ובביקורת חריפה בישיבות. לעימות המתמיד הזה תורם העימות הפנימי בממשלה בין המפלגות המרכיבות אותה ובראשו העימות בין הליכוד לכחול לבן, אך גם הסיעות החרדיות מציגות עמדות לעומתיות לאלה של הממשלה ונתניהו.

בינתיים, זוכה שאשא כהן זכתה לסיוע מיתר הסיעות. מסיעת כחול לבן נמסר כי "נוכח חשיבות תפקודה של הכנסת כגוף מפקח, אין זה ראוי להדיח את יו״ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון. אם הליכוד יקדם הצבעה בנושא - לא נקח בה חלק". כך, אם בליכוד היו מחליטים להמשיך עם תהליך ההדחה, הסיכוי שלהם לבצע אותו ללא כחול לבן היה נמוך מאוד. 

יו״ר סיעת מרצ, ח״כ תמר זנדברג, התייחסה בפתח ישיבת הסיעה לניסיון הדחתה של שאשא ביטון: ״הפרדת הרשויות במדינת ישראל בוטלה היום בהחלטת הליכוד לבטל את הכנסת ולהלך איימים על חברי כנסת. בזמן שהם דורסים בברוטאליות את סמכויות הכנסת לא נשמע את יו"ר הכנסת ולא את ראש הממשלה. היום ראינו שדווקא הממשלה היא חותמת גומי לגחמות נתניהו וקיבלנו הוכחה כמה חשובה כנסת חזקה״.

גם אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, סיפק ציוץ תמיכה: "שאפו לח"כ יפעת שאשא ביטון על העמדה האמיצה, על זכותם של חברי הכנסת להצביע בהתאם להיגיון ולשכל הישר ולא בהתאם לאינטרס פוליטי צר של הקואליציה".

הדיון בוועדת הקורונה התפוצץ - לפני ההחלטה על גורל חדרי הכושר והבריכות

ועדת הקורונה דנה אתמול בצו ההגבלות שקבעה הממשלה בשבוע שעבר, אך דקות לפני ביטול סגירתם של בריכות השחייה וחדרי הכושר - התפוצץ הדיון. חבר הכנסת מיקי לוי דרש להצביע על כל סעיף בנפרד, ולא על כל הצו - למרות שביטול סגירתם של חדרי הכושר והבריכות היה מוסכם על כל הצדדים. יושבת ראש הוועדה יפעת שאשא ביטון סירבה, ורצתה להחריג רק את בריכות השחייה וחדרי הכושר, ובשל אי ההסכמה נדחתה ההצבעה למחר.

לדברי חברי כנסת מהקואליציה, על שאשא ביטון הופעל לחץ כבד מלשכת ראש הממשלה ולשכת שר הבריאות שלא לבטל את ההגבלות על חדרי הכושר והבריכות, ויתכן כי זו הייתה סיבה נוספת לדחייה.

שאשא-ביטון הבהירה בדיון כי "הנתונים שהציג משרד הבריאות אינם מצדיקים סגירת כל ענף חדרי הכושר והבריכות. נתוני התחלואה עולים, הן לגבי החולים, החולים-קשה, והנפטרים, אך במקביל נוצרה גם שעה קשה כלכלית. חובה עלינו לשמור על האיזון העדין בין שמירת בריאות הציבור - לבין מצבו הכלכלי. חובה להבהיר את ההיגיון של ההחלטות, כי ללא הבהרה זו, הציבור לא יתגייס לשמירת ההנחיות וההגבלות".

"מספרם של החולים הקשים יעלה על מספרם בגל הראשון"

לדברי ד"ר אמיליה אניס, מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, מגמת העלייה במספר החולים עדיין נמשכת, וכיום יש כ-19 אלף חולים-פעילים, מחציתם אמנם ללא-תסמינים - אך עדיין ישנה סכנה שידביקו אחרים. היא הזהירה כי אם מגמת העלייה במספר החולים הקשים תימשך, הרי שמספרם של אלו יעלה על מספרם בגל הראשון.

לפני יומיים התווספו 35 חולים קשים ביום, שזה יותר מאשר יום השיא בגל הראשון שעמד על 29 חולים קשים ביום. בנוסף, ברוב המקרים, קשה לזהות את מקור ההדבקה. בר או מסעדה הם מקומות שבהם קשה להכיר את הסובבים - ולחשוף את מקור ההדבקה. כדי לחשוף את מקורות ההדבקה פועלים לפי כללים אפידמיולוגיים.

אניס הזהירה מפני פתיחה מחדש של חדרי הכושר והסבירה כי התנאים בחדרי כושר מאופיינים בצפיפות, בחללים קטנים, חום ולחות, מערבולות אוויר, התנשפות, משטחים וציוד. לגבי הבריכות הציבוריות אמרה כי התנאים בבריכות מאופיינים באי עטיית מסכה, צפיפות, התקהלות וקושי בהקפדה על כללי הריחוק וההיגיינה.

לפי הנתונים שהציגה, בחודש האחרון בחתונות נדבקו 170 איש, בחדרי כושר 35, במסעדות 21 ובברים 6 אנשים. כל אלו, רק הנדבקים במעגל הראשון. היא הדגישה כי איננה רוצה לתת נתונים לגבי הנדבקים בבריכות, עד שלא תהיה הוכחה חד משמעית שההדבקה הייתה בבריכה, אך הבריכות נסגרו במדינות רבות.

היא הדגישה כי "תפקידנו לסגור מוקדי הדבקה לפני ההתפרצות. אחרי התפרצות, כבר יהיה קשה מאוד לעצור את ההתפשטות. ככל שההנחיות יתירו פעילות רבה יותר, עלול להיווצר רושם מוטעה בציבור שהקפדה על ההנחיות אינה תמיד הכרחית. בכל התקהלות קיים פוטנציאל הדבקה".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, חלק עליה ואמר כי אף שיש סכנה חמורה חלל סגור מסוכן יותר מפתוח, ואין סיכון בבריכה עצמה, אלא בהתקהלות במלתחות ועל שפת הבריכה. הוא העריך כי הבדיקות גילו רק 10% מאלו שנדבקו בפועל.

מיקי לוטי אמר בדיון כי "קורונה כלכלית קשה פי-כמה ותביא לתחלואה גבוהה יותר. מתוך 1.4 מיליון מנויים בחדרי כושר - רק 35 נדבקו!", גם ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) מתח ביקורת על ההגבלות, "ההנחיות סותרות את עצמן, לא-ברורות וחסרות הבחנה בין מקומות סגורים לפתוחים".

קרן שתווי, יו"ר פורום חדרי הכושר ומנכ"לית "הולמס פלייס", אמרה כי "בענף שומרים על כללי התו הסגול, הושקעו מאות-אלפי שקלים בהתאמה לכללים, ואם יימצא איש-צוות אחד ללא מסיכה - הוא ילך הביתה באותו היום. הענף מפרנס 130 אלף משפחות". ניר עוז, איגוד מנהלי בריכות-השחייה, הבהיר כי "בשונה מבתי מלון, בבריכות שחיה וקאנטרי-קלאב, אין התקהלות על שפת הבריכה".

חה"כ יוליה מלינובסקי, חברת ועדת הקורונה, פרסמה לפני זמן קצר בפייסבוק ביקורת קשה על חבר הכנסת מיקי לוי: "‏מיקי לוי פוצץ את הדיון ממקום פופוליסטי וזול, לא איפשר לנו לפתוח את הבריכות וחדרי הכושר ולסיים את הסאגה. אני בספק אם זה יעבור כי פספסנו הזדמנות פז להסכמה עם הממשלה. יו"ר הועדה יפעת שאשא ביטון הקריבה המון אבל במפלגת יש עתיד בחרו להיות 'צדיקים'. בזכותכם עשרות אלפי משפחות יישארו ללא פרנסה".