מטראמפ ועד יאיר נתניהו: הכירו את הרשת החברתית האנונימית של הימין השמרן

אחרי שטוויטר חסמה לשיתוף ציוץ מעורר מחלוקת של טראמפ, אחת החלופות ששוקלים אנשיו היא רשת Parler, ששמה דגש על חופש ביטוי • אמנם מספר המשתמשים בה זינק לאחרונה, אבל המייסד חושש מקושי בגיוס הון מעמק הסיליקון בשל תדמיתה ומנסה לגייס לשורותיה גם משתמשים ליברלים

הנשיא טראמפ עומד ברקע פסלי ראשי הנשיאים של ארה"ב, של הר ראשמור המפורסם / צילום: Alex Brandon, Associated Press
הנשיא טראמפ עומד ברקע פסלי ראשי הנשיאים של ארה"ב, של הר ראשמור המפורסם / צילום: Alex Brandon, Associated Press

בחודש שעבר הגיעו היחסים בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר לרתיחה סביב פוסטים שפרסם. טראמפ הוא אחד המפרסמים הגדולים ברשתות החברתיות ואולי הפוליטיקאי שנהנה מהן יותר מכולם, אך לאחר שברשתות סימנו את המודעות שלו כמטעות וכמסיתות לאלימות, בקמפיין הרשמי שלו החלו לחשוב על אלטרנטיבות נוספות להפיץ את המסרים שלו.

לפי כתבה ב"וול סטריט ג’ורנל" מסוף החודש שעבר, אחת האלטרנטיבות שנשקלת היא הרשת החברתית פרלר (Parler), רשת קטנה ואנונימית שנחשבת כ"טוויטר לשמרנים", ומתהדרת במדיניות חופש ביטוי ואי התערבות בתכנים המתפרסמים בה. זאת אחת הסיבות לכך שהרשת הצליחה בתוך כמה שבועות להכפיל את גודלה; להגיע לראש טבלת ההורדות לאפליקציות חדשותיות באייפון; להשיג תמיכה פומבית מחבר הסנאט הרפובליקן טד קרוז ולמשוך אליה גם את יאיר נתניהו. כעת היא מנסה לקרוץ גם לליברלים כדי להפוך לרשת המיינסטרים החדשה.

פרלר הוקמה ב-2018 על ידי ג’ון מטזה (27) המשמש מנכ"ל וג’ארד תומפסון, סמנכ"ל הטכנולוגיות, והיא מעסיקה 30 עובדים. שני המייסדים הם מפתחי תוכנה בעלי תואר ראשון במחשבים מאוניברסיטת דנוור. מטזה כיהן בעבר כמהנדס תוכנה בשירותי הענן של אמזון, AWS. החברה גייסה הון ראשוני ממשקיעי אנג’ל פרטיים בתחילת דרכה, ולפי ה-CNBC הם שוקלים כעת גיוס הון נוסף.

פרלר פועלת באופן שמזכיר מאוד את טוויטר, רק שבמקום "ציוצים" מפרסמים בה "Parleys" ובמקום "לרטווט", או "לצייץ מחדש", המשתמשים "מהדהדים" את התכנים שהם רוצים לשתף, ובדומה לנהוג ברדיט, ניתן "להצביע" עבור פוסט שאוהבים. מההתחלה, הרשת מיתגה את עצמה כאלטרנטיבה לטוויטר שמכבדת את חופש הביטוי, והתמקדה בשיווק לשמרנים מהימין בארה"ב.

לאורך השנים, המדיניות הזו של הרשתות החברתיות הגדולות הובילה משתמשים המזוהים עם הימין השמרני ברחבי העולם לחפש חלופות לרשתות הגדולות, בהן רשתות כמו 4chan, Gab ודיסקורד. גם פרלר נהנתה מכך, וכבר ב-2019 משכה אליה כ-200 אלף משתמשים סעודיים שהפעילו חשבונות תומכי טראמפ, אך נחסמו מהטוויטר בסביבות חודש יוני. במאי של אותה השנה היו לפרלר, לפי מטזה, 100 אלף משתמשים בלבד.

העמוד של יאיר נתניהו בפרלר / צילום: צילום מסך
 העמוד של יאיר נתניהו בפרלר / צילום: צילום מסך

פייסבוק וטוויטר הן "טכנו-פשיסטיות"


בחודשים האחרונים האווירה הפוליטית בארצות הברית הפכה לסוערת במיוחד, כאשר המדינה בערה בהפגנות המוניות בעקבות רצח אזרח ותושב מיניאפוליס, ג’ורג’ פלויד, בידי שוטר. זאת, לצד המכה הקשה שסובלים התושבים בשל משבר הקורונה, גורמת להקצנה בשיח הפוליטי ברשתות. באחד הפוסטים השנויים במחלוקת, התייחס הנשיא דונלד טראמפ למחאות והזהיר כי "ברגע שמתחילה הביזה, מתחיל הירי". טוויטר חסמה לשיתוף את הציוץ של טראמפ ובחרה לסמן אותו כמסית לאלימות.

פייסבוק, שתחילה לא נקטה פעולה כלשהי נגד הפוסט, משכה אליה אש ממחאות מצד עובדי החברה, דרך ביקורת כלפיה מארגוני חברה אזרחית, ועד לחרם רחב מצד שותפי תוכן ומפרסמים. בסופו של דבר, גם היא החלה להסיר תכנים דומים שנחשבים למסיתים לאלימות, ושתי הרשתות הגבירו את פעילות החסימה של משתמשים שפרסמו תכנים בעייתיים כמו פייק ניוז והסתה לאלימות.

ג'ון מטזה. מחפש משפיענים שמרנים  / צילום: מתוך יוטיוב
 ג'ון מטזה. מחפש משפיענים שמרנים / צילום: מתוך יוטיוב

זאת הייתה ההזדמנות של פרלר, שמשכה אליה חלק גדול מהנפגעים מהחסימות הללו, מרביתם אנשי ימין מארה"ב. לפי ה"וושינגטון פוסט", מטזה כינה את טוויטר ופייסבוק "טכנו-פשיסטיות", והבטיח להיות בית חדש לנחסמים. אליהם הצטרפו גם "עריקים פוליטיים" שבחרו לעזוב את הרשתות הגדולות לטובת הפלטפורמה האלטרנטיבית.
אבל מה שהטה את הכף לטובת פרלר הייתה הכתבה ב"וול סטריט ג’ורנל", שבה נכתב כי הקמפיין הרשמי של טראמפ שוקל את פרלר כפלטפורמה שבה יכול הנשיא האמריקאי לתקשר עם קהל הבוחרים שלו. הדיווח שהופיע בכתבה היה כבר אחראי לחלק ניכר מהצמיחה של הרשת.

באמצע יוני, לרשת היו מיליון משתמשים. לאחר הפרסום הזה, מספר המשתמשים של פרלר עלה למיליון וחצי, והיא הפכה גם לאפליקציה בדירוג הגבוה ביותר בהורדות למכשירי אייפון, בקטגוריה החדשותית. באותו השבוע, הרשת קרסה מהעומס על שרתיה, אך מאז חזרה לפעילות. נכון לשבוע שעבר, מטזה אומר שמספר המשתמשים שלה עמד כבר על 2.7 מיליון.

נוסף על קהל גדול של תומכי טראמפ, הצטרפו גם כמה אנשי ימין ממדינות נוספות בהם חברי פרלמנט שמרנים מבריטניה ואנשי ימין מישראל. יגאל מלכה, גיא בכור ויהונתן גוטליב כבר פתחו חשבונות בפלטפורמה, וגם יאיר נתניהו, שפרסם רק "Parley" אחד ובכל זאת כבר צבר כ-3.7 אלף עוקבים.

מנסים לקרוץ לליברלים

השאלה הגדולה כעת היא האם פרלר תדע לנצל את המומנטום שצברה ולהתחיל להרוויח ממשתמשיה. כיום, פרלר היא חינמית ועדיין לא כוללת פרסומות. בראיון ל"פורבס" שפורסם בחודש שעבר, מטזה הסביר את התוכנית העסקית העתידית של הרשת: משיכה של קהל שמרני ומעורב במיוחד לפרלר, וכן כמות גדולה של משפיענים שמרנים. את הקהל השמרני הוא רוצה לחבר למותגים ומפרסמים, תוך לקיחת נתח מהעסקאות שייווצרו.

התוכנית הזו מבוססת על העובדה שקהל בעל נטיות שמרניות נחשב לפעיל במיוחד ברשתות החברתיות, וככל שקהל הוא פעיל יותר, כך הוא גם נוטה לבוא באינטראקציה רבה יותר עם פרסומות. כך, למשפיענים, הוא מציע פלטפורמה בה יוכלו להתבטא בחופשיות, ולמפרסמים - קהל פעיל במיוחד שיהפוך את הפרסומים שלהם למשתלמים ומניבים. למעשה, תחקיר של "וול סטריט ג’ורנל" שפורסם באחרונה העלה כי פייסבוק הבינה כי האלגוריתם שלה מעורר הקצנה של השיח, אך החליטה לא לשנות אותו כדי לא להרחיק את הקהל השמרני.

נראה שמטזה התחיל לזהות בעיות בתוכנית שלו, כיוון שכעת הוא מנסה למשוך גם קהל ליברלי לפלטפורמה. ראשית, לפי כתבה באתר CNBC, מטזה סבור שהקהל של תומכי טראמפ שעזר לבסס את הפלטפורמה שלו, מקשה עליו כעת לגייס הון מאנשי הון סיכון בכירים בעמק הסיליקון. אלה נוטים לעמדות ליברליות ובאופן כללי מרביתם הגדול מתנגד לטראמפ. שנית, חלק גדול מהקהל השמרני בפלטפורמה לא מוכן לעזוב באמת את הרשתות הגדולות ולעבור לפרלר באופן בלעדי. כאשר מרבית המשתמשים בה חושבים בדיוק כמוהם, אין להם את מי לשכנע בצדקתם.

כדי להתמודד עם זה, מטזה נוקט בצעד חריג, ומציע "פרס ליברלים" של 20 אלף דולר לבעל דעות ליברליות מובהקות שיצטרף לפלטפורמה, שיש לו לפחות 50 אלף עוקבים פעילים ברשת הטוויטר או בפייסבוק. לפי הכתבה ב-CNBC, הפרס הראשוני נקבע בגובה 10,000 דולר, אך זכה לתגובות כה מעטות שהחברה החליטה להכפיל את הסכום. אותו היא מבטיחה להעניק לחשבון הליברלי שיביא אליה הכי הרבה עוקבים פעילים יחד איתו.
כמו הרשתות הגדולות, מדיניות השימוש של פרלר כוללת איסור על הסתה וקריאה לאלימות, פרסום ושיתוף תכנים פורנוגרפיים, ביצוע מעשי סחיטה, שימוש בשפה אלימה, שיתוף מידע מטעה והפצת ספאם. היא גם כוללת אפשרויות דיווח על תוכן ואימות משתמשים כדי לעזור לה לאכוף את הכללים הללו.

למרות כל זה, פרלר נחשבת סבלנית יחסית להתבטאויות שעשויות להיתפס כ"בעייתיות", למשל תכנים שעלולים לפגוע בקבוצות אוכלוסייה אחרות, תכנים סקסיסטיים וגזעניים. זאת בניגוד לטוויטר ולפייסבוק, שלוקחות עמדה מעורבת, אך גם סופגות ביקורת כי אינן נוקטות מספיק צעדים כדי להיות מעורבות יותר. לאחרונה, עם הצמיחה במספר המשתמשים שלה, פרלר החלה להקפיד יותר על קיום החוקים שלה.

מספר אנשים שהצטרפו לפרלר לאחרונה דיווחו בטוויטר על כך שנחסמו מהרשת, רבים מהם בעלי נטיות פוליטיות ליברליות ושמאליות. כעת החברה נמצאת בפרשת דרכים שתהיה המבחן האמיתי עבורה: האם היא יכולה לגדול למעצמת פרסום ובית לדיון פוליטי מגוון, ועדיין לשמור על היומרות שלה לשיח פתוח וחופשי?