כמה מתוך המגזר הציבורי באמת מתקיים משכר מינימום?

האם שני שלישים מעובדי מדינה מתקיימים מ-5,300 שקל בחודש? יו"ר ההסתדרות מטעה • המשרוקית של "גלובס" 

ארנון בר–דוד, יו”ר ההסתדרות / צילום: דוברות ההסתדרות
ארנון בר–דוד, יו”ר ההסתדרות / צילום: דוברות ההסתדרות

גם מי שכועס על השכר הדל שהמדינה משלמת לעובדות הסוציאליות, למשל, יופתע מהטענה הבאה של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד. בראיון לגלי צה"ל, בר-דוד הסתייג מהקריאה לקצץ בשכר הבכירים בשירות הציבורי. "המגזר הציבורי איך הוא מורכב?" הוא שאל וענה: "מ-70% שמקבלים שכר מינימום או באיזור שלו, ו-90% שמקבלים בין שכר המינימום לשכר הממוצע במשק. יש 10% שמרוויחים משכורות גבוהות, ומה אתה רוצה, שלא יהיו?"

שכר המינימום עומד היום על 5,300 שקל. במגזר הציבורי הרחב, כולל רשויות מקומיות וחברות ממשלתיות, מועסקים היום כמעט 700 אלף עובדות ועובדים - ממורים ואחים ועד מנכ"ליות של משרדי ממשלה. האם שני שלישים מהם מקבלים בסוף החודש פחות מ-6,000 שקל?

התשובה הקצרה היא לא. לפי דוחות הממונה על השכר באוצר, 68% מהעובדים במגזר הציבורי מגיעים לכל הפחות לשכר הממוצע במשק - שהוא כפול משכר המינימום. אמנם, המספר האמיתי נמוך יותר, כי בדוחות מצוין השכר למשרה מלאה גם למי שעובד בעצם במשרה חלקית, כמו רוב עובדי מערכת החינוך. ועדיין אין שחר לקביעה שבתלוש של 70% מעובדי המדינה מופיע סכום קרוב ל-5,300 שקל.

דובר ההסתדרות הסביר ל"משרוקית" שבר-דוד התכוון כנראה לדבר אחר: 70% מהעובדים מקבלים השלמה למינימום. "השלמה לשכר המינימום" היא תוספת שעובדי השירות הציבורי זכאים לקבל אם שכר היסוד שלהם נשאר נמוך מהמינימום אפילו אחרי שקיבלו תוספת יוקר. לכאורה, אם עובד תלוי בהשלמה כזאת, משמע שבשורה התחתונה הוא מקבל מינימום. לא ככה?

גם כאן התשובה היא לא. מנגנון ההשלמה למינימום פועל באופן הבא: בודקים אם שכר היסוד של העובד, פלוס רכיבים כמו הוצאות נסיעה, מגיע ל-4,650 שקל (שהיה שכר המינימום כשההסדר נכנס לתוקף). אם לא, משלימים את ההפרש. אבל אחר כך יכולים לבוא רכיבים נוספים - למשל משמרות - שלא נכנסו לחשבון הקודם. הממונה על השכר מציג דוגמה: עובד עם שכר יסוד ותוספות בגובה 3,702 שקל מקבל 954 שקל כשהשלמה למינימום. אבל אחרי גמול על משמרות, החזרי הוצאות ועוד, שמסתכמים ב-5,166 שקל, הברוטו שלו מגיע ל-9,822 שקל.

שיעור מקבלי ההשלמה למינימום לא מעיד בהכרח על רמת השכר. 62% מעובדי מערכת הבריאות, שבה השכר הממוצע הוא הגבוה בשירות המדינה, זכאים להשלמה, לעומת 3% מהמורים נמוכי ההכנסה בשירות המדינה. כך או כך, לא מצאנו מגזר שבו 70% מהעובדים מקבלים השלמה למינימום.

בשורה התחתונה: דברי בר-דוד לא נכונים ברובם. בכמה מענפי המגזר הציבורי כ-60% מהעובדות והעובדים זכאים ל"השלמה למינימום", אבל בזכות רכיבים נוספים, שכרם הסופי לעתים גבוה בהרבה.

 תחקיר: ארן רונדל