לאחר הפיאסקו ב-WeWork: אדם נוימן מצטרף למסע במיזם הרכב השיתופי המפסיד קאר2גו

נוימן ישקיע 10 מיליון דולר תמורת שליש ממניות חברת GoTo Global, לפי שווי של 30 מיליון דולר "אחרי הכסף" • החברה האם שגריר תדולל ל-54% מהמניות • מנכ"ל גוטו גלובל: "נוימן עם הגאונות שלו הצליח לעשות משהו גדול. וויוורק שינתה את העולם"

אדם נוימן  / צילום: Eduardo Munoz, רויטרס
אדם נוימן / צילום: Eduardo Munoz, רויטרס

מייסד חברת חללי העבודה WeWork, אדם נוימן, אחד היזמים הדומיננטיים בתחום הכלכלה השיתופית, מבצע מהלך מפתיע ומשקיע 10 מיליון דולר בחברת הרכב השיתופי  הישראלית Car2Go, שנקראת כיום GoTo Global Mobility. במסגרת זו יקבל נוימן תמורת השקעתו שליש ממניות החברה, לפי שווי של 30 מיליון דולר "אחרי הכסף". 

גוטו גלובל מוביליטי היא חברה בת של חברת שירותי הדרך הבורסאית שגריר, שתחזיק לאחר הקצאת המניות לנוימן ב-54% ממניותיה. שגריר ובעלי מניות קיימים בחברה אף המירו הלוואה של 9 מיליון דולר למניות, כך שקאר2גו מגדירה את הגיוס הנוכחי כסבב של 19 מיליון דולר. נציג מטעמו של נוימן יישב בדירקטוריון החברה.

מניית שגריר זינקה במהלך המסחר בשעות הבוקר בבורסת תל אביב בכ-40% בעקבות הדיווח על ההשקעה החדשה. קודם לכן רשמה המניה תשואה שלילית של כ-22% מתחילת השנה. שווי השוק של שגריר בנעילת המסחר אתמול היה 81 מיליון שקל.

גוטו גלובל היא החברה מאחורי שירותי השכרת הרכב קאר2גו ואוטותל, וכן שירותים בערים נוספות בישראל. החברה הוקמה ב-2008 ופועלת כיום ב-12 ערים בישראל ובאי מלטה.

מנכ"ל גוטו גלובל, גיל לייזר, אמר בשיחה עם "גלובס" כי הייחוד של החברה הוא הכוונה שלה לספק ללקוחות חמישה שירותים תחת אפליקציה אחת - השכרת רכב לטווח ארוך ולטווח קצר, וכן השכרת אופנועים, אופניים וקורקינטים חשמליים. כל השירותים מסופקים על ידי החברה עצמה - כלומר, היא תתחרה מול הרבה מאוד חברות. החברה מעסיקה כיום 160 עובדים, כ-25 מהם בתחום המחקר והפיתוח.

נוימן הודח לאחר ניסיון הנפקה כושל

נוימן הקים את חברת WeWork ב-2008, הוביל אותה לשווי שוק של 47 מיליארד דולר בשוק הפרטי, אבל בסופו של דבר, הודח מתפקיד המנכ"ל שלה בשנה שעברה לאחר ניסיון הנפקה כושל. החברה הצליחה לקבל מהמשקיעים הפוטנציאליים בהנפקה הערכת שווי של 10-15 מיליארד דולר בלבד, והחליטה להישאר חברה פרטית.

התשקיף שהגישה WeWork לקראת ההנפקה, חשף כמה עסקאות בעלי עניין של נוימן, ובהן מכירה של הזכויות על השם החדש לחברה תמורת 5 מיליון דולר (העסקה בוטלה לאחר הביקורת). התשקיף גם ספג ביקורת על כך ששולבו בו מסרים "רוחניים". בעמק הסיליקון ניתן דגש על צמיחה מהירה על חשבון השורה התחתונה, אבל WeWork והמשקיעה הגדולה שלה סופטבנק נהפכו להיות סמל לגרסה הקיצונית של המודל הזה. נוימן אמור לקבל חבילת פרישה נדיבה, שבמסגרתה מניותיו יירכשו בהיקף של קרוב למיליארד דולר, אבל סופטבנק נסוגה מההתחייבות הזאת - ומייסד WeWork הגיש נגדה באחרונה תביעה.

"קטונתי מלשפוט מה היה שם", אמר ל"גלובס" לייזר, מנכ"ל גוטו גלובל, בהתייחסות ל-WeWork. "נוימן הצליח לבנות חברה מטורפת ושינה את תחום חללי העבודה. צריך להוריד בפניו את הכובע. אדם עם הגאונות שלו הצליח לעשות משהו גדול מאוד, זאת חברה ששינתה את העולם. אנחנו גם צריכים לשנות את השוק שאנחנו חיים בו, כי אנשים עדיין חושבים שהם צריכים להיות בעלים של אוטו".

נשמע שהדנ"א של WeWork שונה מהדנ"א שלכם.
לייזר: "אדם השקיע בנו בגלל שהוא אהב את הדנ"א, את שיטות העבודה, את ההבנה שלנו. יש פה דנ"א של 12 שנה, ויש פה אנשים מאוד מקצועיים. אני מביא את הניסיון שלי, ויש לנו יו"ר שבנה חברות גדולות. אם מוסיפים על כך את האנרגיות והידע של נוימן, נוכל להגיע להישגים. זה כסף חכם - העדפנו אותו על כסף מקרנות הון סיכון".

הפסדי קאר2גו גדלו ברבעון הראשון

בתוצאות הרבעון הראשון של 2020, שרק בסיומו הגיעו השפעות משבר הקורונה, דיווחה שגריר כי הכנסותיה משיתוף והשכרת רכב עלו מעט ביחס לרבעון המקביל והסתכמו ב-11 מיליון שקל. עם זאת, ההפסד התפעולי של פעילות זאת גדל ברבעון בכ-50% ל-4.5 מיליון שקל.

החברה הסבירה זאת בשחיקה ברווח הגולמי ועלייה בהוצאות התפעוליות, כאשר "עיקר השחיקה ברווח הגולמי מקורה בהיערכות החברה המאוחדת לגידול בפעילות העסקית, שלא התממשה כתוצאה ממצב הכלכלה הגלובלית".

תוצאות אלה ממשיכות את המגמה של שנת 2019, שבה ייצרה פעילות גוטו גלובל  הפסד תפעולי שנתי של יותר מ-9 מיליון שקל, למרות עלייה של כ-21% בהכנסות ל-47 מיליון שקל.

בדוחות הרבעון הראשון ציינה שגריר כי התפרצות נגיף הקורונה הובילה לסגירת עסקים וצמצום מספר העובדים במקומות העבודה - דבר שהוביל לקיטון בהיקף הנסועה בישראל, ועקב כך לשינוי בתמהיל השירותים שניתנו על ידי שגריר. "עם הרחבת המגבלות על התנועה וההתכנסות (לקראת תום הרבעון הראשון של 2020), חלה ירידה מהותית בהכנסות תחום שיתוף והשכרת רכבים, שמרבית ההכנסות ממנו מושפעות מהיקף צריכת השירותים השונים", נכתב בדוח. הירידה קוזזה חלקית בזכות קיטון בהוצאות ויישום תוכנית התייעלות.

איך הקורונה השפיעה על גוטו גלובל?
לייזר: "יש כמובן השפעה, בטח בתקופה של סגר. לא סגרנו את העסק ולו ליום אחד, כדי לתת ללקוחות ביטחון תחבורתי. אנחנו ממשיכים לעבוד תמיד, גם אם יש מגפה או מלחמה. אבל כמו שחזינו ואמרנו, נחזור מהר יותר מכל שירות אחר - וככה קרה. נוסע בוחר בנסיעה לפי העלות ורמת הסכנה - הוא לא רוצה להיות ברכבת או באוטובוס. מאי ויוני היו החודשים הכי טובים שלנו בהרשמות. נרשמו הרבה אנשים שלא רוצים להיות במונית שירות או אנשים שהחזירו את רכב הליסינג למקום העבודה".

ההשקעה של הקרן הזרה לא יצאה לפועל

ההשקעה הנוכחית היא לא הראשונה שעליה דיווחה שגריר בגוטו גלובל בחודשים האחרונים: במרץ היא הודיעה על מזכר הבנות לא מחייב שנחתם עם קרן זרה, להשקעה של 15 מיליון דולר לפי שווי של 50 מיליון דולר "לפני הכסף" לגוטו גלובל. השקעה זו כללה אפשרות לחברה או לקרן לצרף משקיעים נוספים בהיקף של עד 35 מיליון דולר בתנאים זהים. בתגובה זינקה מניית שגריר באותו יום בכ-32%.

השלמת העסקה היתה כפופה להשלמת בדיקת נאותות ותנאים נוספים, ובסופו של דבר, היא לא יצאה אל הפועל: בסוף יוני שגריר עדכנה כי מזכר ההבנות לא הוביל לעסקה מחייבת, וכי היא במגעים לעסקה חדשה. העסקה הנוכחית, עם נוימן, משקפת לגוטו גלובל שווי נמוך יותר, וגם היקף ההון שמוזרם במסגרתה לחברה נמוך יותר.

ההשקעה הנוכחית מורידה את שיעור ההחזקה של שגריר בגוטו גלובל מוביליטי מכ-82% ל-54%, וזאת לאחר שההלוואות שהעמידה שגריר לגוטו הומרו לפני ההשקעה למניות בכורה של גוטו לפי שווי נמוך מזה שבו השקיע נוימן. 

(חניה לאוטותל יש, רווחים אין: מה גורם לעלייה הניכרת בהפסדי מיזם הרכב השיתופי Car2Go? - לכתבה המלאה)