חניה לאוטותל יש, רווחים אין: מה גורם לעלייה הניכרת בהפסדי מיזם הרכב השיתופי Car2Go?

בתוך פחות משנתיים מצטברים ההפסדים התפעוליים של קאר2גו, המוחזקת בשליטת חברת שגריר, לכ-20 מיליון שקל • ההפסדים נובעים, בין השאר, מירידה ברווחיות הפעלתו של מערך הרכב השיתופי אוטותל בת"א ומעלייה בהוצאות המיוחסות להרחבת הפעילות לערים חדשות

תוצאותיה של חברת הרכב השיתופי קאר2גו (Car2Go) ממשיכות להעיב על דוחותיה הכספיים של חברת שירותי הדרך שגריר  כבר תקופה ארוכה. גם דוחות הרבעון השלישי של שגריר לא הביאו עמם בשורה, וזאת כשהחברה מציגה סימני ירידה ברווחיות.

בסיכום רבעוני, הפסדיה התפעוליים של קאר2גו עלו ב-14% והתקרבו ל-4 מיליון שקל, ומתחילת השנה תמונת המצב אף עגומה יותר, עם הפסדים תפעוליים שגדלו בכ-60%, והגיעו לכ-9 מיליון שקל. כך, בתוך פחות משנתיים מצטברים ההפסדים התפעוליים של קאר2גו לכ-20 מיליון שקל, אחרי שאת 2018 סיכמה החברה בהפסד תפעולי של כ-11 מיליון שקל.

בעוד שבשנים קודמות צמיחת פעילותה של קאר2גו לוותה גם בשיפור רווחיה, בשנתיים האחרונות המגמה התהפכה, ולצד הגידול בהכנסות גדלים גם הפסדי החברה הבת של שגריר, המצטברים מאז 2014 לכ-13 מיליון שקל.

קאר2גו מספקת "שירותי השכרת רכבים פרטיים ומסחריים ללקוחות מהציבור הרחב לפרקי זמן קצרים (Car Sharing), של דקות עד כמה שעות, באמצעות רכבים הפרוסים בעיקר במרכזי ערים גדולות", כדברי החברה. נכון לסוף הרבעון השלישי של 2019, החברה פעלה ב-10 ערים ברחבי ישראל, כשמלבד חיפה וירושלים, כולן באזור גוש דן - וכן פעלה בחו"ל, באיי מלטה.

תוצאות קאר2גו בשנים האחרונות
 תוצאות קאר2גו בשנים האחרונות

שגריר הפסידה 2 מיליון שקל ברבעון

בדוחות הכספיים מייחסת קאר2גו את הגדלת ההפסד התפעולי ברבעון השלישי ומתחילת השנה לכמה גורמים, ובין השאר, היא מדווחת על ירידה ברווחיות הפעלת מערך הרכב השיתופי שלה בתל אביב, "בעקבות המעבר לשלב התפעולי והגידול בעלויות ניהול ותפעול המערך". זאת, לצד עלייה בהיקפי פעילות החברה בתל אביב.

במסגרת פעילותה בתל אביב חתמה קאר2גו על הסכם מול העירייה להקמה, תפעול ותחזוקה של מערך שיתוף כלי רכב, במסגרת מיזם "אוטותל" של העירייה. פעילות זו מנוהלת בקאר2גו "כפעילות נפרדת לחלוטין משאר הפעילויות", וכלי הרכב המשתתפים במיזם, "מותגו באופן ייחודי, ונבדלים מהאופן שבו ממותגים רכבי מערך שיתוף הרכבים הקיים של קאר2גו".

עוד נפגעה קאר2גו בפעילותה השנה מעלייה בהוצאות תפעוליות ומשחיקה ברווח הגולמי, המיוחסת בעיקרה להרחבת הפעילות לערים חדשות (חיפה, ראשון לציון, ירושלים ונתניה) ולחו"ל (מלטה). כמו כן, היא מדווחת על "גידול בעלויות שוטפות בגין התאמות עבור המערכת הטכנולוגית". מדובר במערכת שבה משתמשת החברה להפעלת מערך שיתוף והשכרת כלי הרכב שלה, שעבורו הוקמה החברה הבת, גו טו מוביליטי, הפועלת לביסוס פעילות פיתוח המערכת.

הגדלת הפסדיה של קאר2גו נרשמת לצד הרחבת הפעילות, כך שהכנסותיה לרבעון השלישי וגם מתחילת השנה טיפסו ביותר מ-20%, והגיעו בסיכום רבעוני לכ-12 מיליון שקל ומתחילת השנה לכ-35 מיליון שקל. כחלק מהתרחבות הפעילות, גם מצבת כוח האדם של החברה עולה בהיקפים משמעותיים, ובסוף 2018 מספר עובדיה הגיע לכ-150, לעומת כ-100 שנה קודם לכן.

כחלק ממהלך פיצולה של שגריר מחברת פוינטר, רכשה שגריר ביולי 2015 מפוינטר את כל מניותיה בקאר2גו, שהיוו אז כ-62% מההון, תמורת כ-17 מיליון שקל. כשנה לאחר מכן המירה שגריר הלוואה של כ-3.5 מיליון שקל שהוענקה לחברה הבת, כנגד הקצאת מניות שהגדילו את חלקה בקאר2גו לכ-72%. ביולי 2018 רכשה שגריר נתח נוסף ממניות קאר2גו משאר בעלי המניות, לפי שווי של כ-40 מיליון שקל לקאר2גו, כך שחלקה כיום בחברת הרכב השיתופי עומד על כ-82%.

פעילותה המסורתית של שגריר, המתרכזת באספקת שירותי רכב שונים לחברות ביטוח, מציגה מתחילת 2019 כיוון הפוך מזה של קאר3גו, ולצד יציבות בהכנסות, שהסתכמו ב-140 מיליון שקל, נהנתה החברה משיפור של 27% ברווחיה התפעוליים, שהגיעו ל-14 מיליון שקל, כששיפור ברווחיות נרשם גם בסיכום רבעוני.

מלבד השפעת תקן החשבונאות החדש הקשור לחכירות נכסים (IFRS 16), שתמך בשיפור רווחיה, פעילות אספקת שירותי הרכב של שגריר נהנתה גם מכניסה לשירותי גרירה לכלי רכב כבדים לפי קריאה, ובהכנסותיה נהנתה מעלייה בפעילות שירותי דרך וגרירה.

בהשפעות מנוגדות אלה, שגריר סיכמה את הרבעון השלישי של 2019 עם הפסד של כ-2 מיליון שקל - דומה להפסדיה ברבעון המקביל אשתקד - ומתחילת השנה אלה הצטברו לכ-3 מיליון שקל, אחרי שאת 2018 כולה סיכמה בהפסד של כ-2 מיליון שקל.

הדשדוש בתוצאותיה של שגריר בא לידי ביטוי גם בביצועי מנייתה, שלא רשמה שינויים מהותיים מתחילת השנה, אבל מאז הנפקתה בסוף יוני 2016 השלימה קפיצה של כ-130% ומשקפת לשגריר שווי נוכחי של כ-100 מיליון שקל.