VICE: עובד לשעבר של NSO טוען שממשלת ספרד הייתה לקוחה של החברה

לפי העובד החברה, שהואשמה בעבר כי תוכנת הריגול שלה עוזרת לממשלות לפגוע לכאורה בזכויות אדם, NSO הייתה גאה בלקוחה האירופאית הראשונה שלה • השבוע פורסם כי תוכנת הריגול של החברה שימשה לכאורה לריגול אחרי חברי פרלמנט קטלונים

בניין קבוצת NSO / צילום: AP Photo, AP
בניין קבוצת NSO / צילום: AP Photo, AP

חקירה של הגרדיאן ושל El Paris הצרפתי שפורסמה השבוע, חשפה כי תוכנת הריגול של החברת הסייבר ההתקפי הישראלית, NSO, שימשה לכאורה לריגול אחרי המכשירים הניידים של מספר חברי פרלמנט קטלונים. לפי הפרסומים, הריגול שאותר התבצע נגד יו"ר הפרלמנט הקטלוני רוג'ר טורנט, ולפחות שני חברי פרלמנט נוספים שתומכים בעצמאות קטלוניה מספרד.

החשיפה עוררה סערה בספרד ובדיון שנערך בפרלמנט, חברי הפרלמנט הקטלונים הפנו אצבע מאשימה לממשלה הספרדית, וטענו כי מדובר בפרשת ריגול פנים-מדינית חמורה. כעת, לפי פרסום של VICE, מסתבר שממשלת ספרד הייתה לקוחה של NSO מאז 2015. הפרסום מבוסס על דבריו של מקור שהזדהה כעובד לשעבר של NSO. הדיווח מתבסס על עדותו בלבד ולא על ראיות מוצקות.

NSO הגיבה לפרסום ב-VICE בהצהרה לפיה "בשל אילוצי סודיות איננו יכולים לאשר או להכחיש אילו רשויות משתמשות בטכנולוגיה שלנו. אנו מעריכים את העובדה שעניין הובא לתשומת ליבנו. בהתאם למדיניות זכויות האדם שלנו, אנו לוקחים את האחריות שלנו ברצינות, ואם הדבר מוצדק, ניזום חקירה. אנו נשתף פעולה עם כל חקירה של רשות מוסמכת ככל שתפתח כזו, במקביל להליכים הפנימיים שלנו". ממשלת ספרד אמרה שלא נמצאו ראיות לכך שהתבצע ריגול כזה, וכי כל מעקב אחרי טלפונים מתבצע "בתיאום עם הרשויות הרלוונטיות".

קטלוניה, שבירתה ברצלונה, הייתה חבל עצמאי בתוך ספרד עד שהפרלמנט הקטלוני הצביע בעד עצמאות מספרד ב-2017. זאת, לאחר שבמשאל עם שנערך באותה השנה 90% מהנשאלים הצביעו בעד עצמאות קטלוניה. מאז, ממשלת ספרד ביטלה את האוטונומיה של החבל, ומתקיימים עימותים תכופים ואלימים בין העם הקטלוני וממשלת ספרד.

NSO נוסדה ב-2010 והיא מייצרת מוצרי סייבר התקפי שהידוע בהם הוא תוכנת פגסוס- תוכנה המסווגת ככלי ביטחוני, המאפשרת לפרוץ לטלפונים ניידים ולמחשבים ולהאזין להם בלא ידיעת בעליהם. לאורך השנים, שמה של NSO נקשר בשורה של פרשיות, במסגרתן נחשף כי התוכנה שימשה לכאורה לריגול אחרי עיתונאים, פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר במשטרים אפלים בעולם בהם מקסיקו וסעודיה.

לאורך השנים, NSO הכחישה את מעורבותה בפרשיות השונות ואף טענה כי אינה אחראית על הפרות של זכויות אדם הנעשות באמצעות התוכנה שלה, בטענה כי היא מספקת רישיון בלבד ואינה מעורבת בשימוש.

ספרד היא המדינה האירופית הראשונה ששמה נקשר לשימוש במוצרי NSO, לכאורה. העובד של NSO התייחס לכך ואמר ל-VICE: "היינו מאוד גאים בהם כלקוח. סוף סוף מדינה אירופית".

לפי הדיווח, השימוש של ממשלת ספרד בכלי הריגול של NSO לא הוגבל לריגול פנים-מדינתי. בפרסום של VICE נאמר ש-NSO סיפקה לממשלת ספרד גישה להפעלת פגסוס גם בטריטוריות מחוץ למדינה, בהן צרפת, מלטה ומקסיקו - לקוחה נוספת של NSO, לכאורה. בנוסף, לפי העובד, ממשלת ספרד רכשה גם מוצר ריגול סייבר מחברת Circles Technologies, חברת סייבר התקפי ישראלית נוספת הקשורה ל-NSO לפי דיווחים.

NSO מסרה בתגובה לפרסום ב"גלובס": "רק השבוע דחה בית הדין המחוזי בתל אביב את עתירתם של פעילי זכויות אדם שהוגשה בחסות אמנסטי וקבע כי לא הוצגו כל ראיות להאשמת השווא של שימוש לא ראוי שנעשה בטכנולוגיה של חברת NSO. גם במקרה הזה, מדובר בהכפשות חוזרות ונשנות שמעלה סיטיזן לאב פעם אחר פעם שאינן מבוססות על כל תשתית ראייתית ומונעת ממניעים זרים. יחד עם זאת, כחברה המובילה בתחומה, NSO פעלה באופן תקדימי וייחודי לאימוץ העקרונות המנחים של האו״ם לעסקים וזכויות אדם ואנו פועלים על פיהם כדי לוודא שימוש ראוי במוצרינו. חברת NSO תמשיך לפעול לפיתוח טכנולוגיה שביכולתה לסייע למדינות להציל חיים, להלחם בטרור ובפשיעה חמורה".