באטם פיתחה בדיקות שצפויות לזהות חולי קורונה מוקדם יותר

הבדיקה לא תהיה זמינה בישראל • צבי מרום: "בארץ לא רוצים א הבדיקות שלנו למרות שהן יותר מדוייקות"

צבי מרום  / צילום: איל יצהר, גלובס
צבי מרום / צילום: איל יצהר, גלובס

חברת הטכנולוגיה והמכשור הרפואי באטמ המפתחת ומשווקת בדיקות לקורונה מכמה סוגים וכן מכשירי הנשמה, הודיעה כי על השקתן של מספר בדיקות חדשות למחלה. בדיקה אחת היא בדיקה סרולוגית שתאתר לא רק האם יש למטופל נוגדנים נגד קורונה אלא את כמות הנוגדנים, וזאת על רקע החשש כי המחלימים מאבדים נוגדנים בהדרגה והופכים תוך זמן מה ללא מחוסנים.

בדיקה שניה משופרת כך היא יכולה לזהות חולים עם כמות נמוכה יותר של עומס ויראלי. בדיקה זו אמורה להיות מדוייקת יותר מהבדיקות הקיימות, בעיקר בחולים קלים או בשלב מוקדם של המחלה, ולכן לאפשר את קיצור הבידוד למי שנמצא שלילי. בדיקה שלישית נועדה לזהות סיבות אחרות למחלות נשימתיות אחרות, כך שעם בוא הקיץ ניתן יהיה לבדל בקלות רבה יותר בין קורונה, שפעת וזיהום חיידקי, וכן לזהות זיהומים משניים אצל חולי הקורונה.

מניית באטמ  עולה כעת בכ-4% והחברה נסחרת לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל. בכך היא משלימה עליה של 220% מתחילת השנה.

מנכ"ל ומייסד באטמ צבי מרום, מדוע לא ניתן להשיג את הבדיקות שלכם בארץ?

"למה? למה?! כי עושים פה בדיקות שלא מקובלות בשום מקום באירופה, בדיקות סיניות של גן יחיד שהדיוק שלהם מחריד. זה מה שהמדינה בחרה. לא, אני לא יודע למה. אני כבר מתחילת הדרך הצעתי ליצר את הבדיקות שלנו בארץ, אפילו בזול יותר. אני לא יודע מדוע זה לא קרה. מכונות ההנשמה שהביאו מסין גם הן בעייתיות. אני עדיין חושב שכדאי להביא לארץ את חומרי הגלם, כדי שיהיו כאן כשיגיע החורף ושוב יהיה מחסור. אנחנו לא צריכים כל פעם את אותה הצגה".

המוצרים של החברה משווקים באירופה ובאמריקה הלטינית ושלוש הבדיקות החדשות צפויות להיות זמינות בכמויות מסחריות בשווקים אלה בספטמבר. בנוסף מפתחת באטם בדיקת קורונה ביתית מהירה. "יכול להיות שאנחנו נכנסים עכשיו לשנים שבהן כל פעילות תהיה מותנת בבדיקה", אומר מרום. "היום כשיודעים שהנוגדנים בדמם של המחלימים לא בהכרח מחזיקים זמן רב, אנחנו לא יכולים לחכות רק לחיסוניות עדר או לחיסון, אלא אנחנו תלויים רק בדבר אחד - בדיקות".

מרום, שהינו חבר ותיק ומעסיק לשעבר של רוה"מ בנימין נתניהו, התייחס גם לחוסר האמון של הציבור במערכת הבריאות ובהנהגה. "כאשר הממשלה מבקשת מהציבור משהו היא חייבת לעשות אותו. אחרת אנשים לא יאמינו בזה. הנכס של אמון הציבור הוא נכס שהממשלה חייבת להשיב. המגזר הציבורי שלנו התנהג בצורה לא ראויה. בישראל יש הרבה כוחות וצריך לאמץ את כולם כי אף אחד לא יעזור לנו. אנחנו אי בודד אנחנו לא חלק מגוש. אנחנו חייבים לעזר לעצמנו בכל הכוח".

בתגובה לטענתו של מרום כי הבדיקות המיובאות מסין פחות איכותיות נמסר מחברת AID המייבאת את בדיקות הקורונה של חברת BIG הסינית: "לצערנו, מתחרים הפועלים בתחום מטיחים רפש ופועלים על מנת לפגוע במוכנות של מדינת ישראל להתמודדות עם נגיף הקורונה וביחסים האסטרטגים מול היצרן הסיני BGI . הטענה לאי דיוק מגוכחת. BGI מהווה ספק מרכזי לבדיקות לנגיף בכל העולם וכחלק מכך נערכו מיליוני בדיקות שהתבצעו וממשיכות להתבצע במדינות ברחבי העולם ומציגות תוצאות מהימנות ומדויקות. ערכות הבדיקה המסופקות לישראל זהות לערכות הבדיקה המסופקות למדינות השונות. BGI סיפקה למדינת ישראל עד כה מיליוני בדיקות. AID Genomics ו- BGI ימשיכו לסייע למשרד הבריאות ולאפשר את ההיערכות והתמודדות עם נגיף הקורונה".