חברת החשמל | בלעדי

מכה לתחרות בגז: יופסק יבוא גז נוזלי לתעשייה

בעקבות לחצים מצד בעלי הזכויות במאגר לוויתן, חברת החשמל מתכוונת לצמצם את היקף רכישתו • חברת החשמל בעקבות הפרסום: נמשיך לרכוש גז

מיכלית להבאת גז נוזלי / צילום: מאיה עציוני
מיכלית להבאת גז נוזלי / צילום: מאיה עציוני

ערוץ יבוא הגז הנוזלי עבור מפעלי התעשייה בישראל עומד להיחסם. ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל מתכוונת לצמצם את היקף רכישות הגז הנוזלי כך שלא יישארו עודפי גז נוזלי לשימוש התעשייה המקומית. ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל החליטה שלא לרכוש מטעני גז נוזלי נוספים מעבר למטענים שכבר רכשה, ובכך ייחסם ערוץ שאפשר לתעשייה המקומית לרכוש גז במחיר נמוך משמעותית מזה שהציעו מפיקי הגז המקומיים. ל"גלובס" נודע כי ברקע ההחלטה לחצים מצד בעלי הזכויות במאגר לוויתן שטענו כי חברת החשמל מפירה התחייבות משפטית כשהיא מרחיבה את יבוא הגז הנוזלי לישראל מעבר לשני מטענים בשנה.

מדובר בפתרון חדש שהופעל בעקבות ירידה חדה במחירי הגז הנוזלי בעולם, על רקע משבר הקורונה, שגרם לצניחה בביקוש העולמי לגז נוזלי. בתחילת השנה החלה חברת החשמל לרכוש מטעני גז נוזלי במחירים נמוכים משמעותית מהמחיר שהיא משלמת עבור הגז מ"תמר" ומ"לוויתן".

בחמש עסקאות שביצעה השיגה חברת החשמל מחיר ממוצע של פחות מ-3 דולר ליחידת חום (mmbtu) לעומת מחיר של כ-6.5 דולר שהחברה משלמת עבור הגז מ"תמר" ו-4.79 דולר שהיא משלמת עבור גז מ"לוויתן".

משרדי האוצר והאנרגיה רצו הוזלה

במשרדי האוצר והאנרגיה ביקשו לנצל את האפשרות לייבא גז מוזל כדי להוזיל את הגז לתעשייה המקומית ולקדם את התחרות על מחירי אספקת הגז. הרעיון היה למכור למפעלי התעשייה כמויות עודפות של גז נוזלי במחירים הנמוכים ששילמה חברת החשמל. ביוני בחרה רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה, בחברת דור אלון כגוף אשר ירכוש את עודפי הגז הטבעי הנוזלי מחברת החשמל, לצורך שיווקו ומכירתו לצרכני התעשייה ולצרכנים המחוברים לרשת החלוקה בהיקף מצטבר של עד 40 מיליון שקל. המחיר הסופי למפעלים, לפי הודעת משרד האנרגיה, עמד על 3.5 דולר, מחיר המבטא הנחה של 30% לעומת מחירי השוק של ספקי הגז המקומי. ל"גלובס" נודע כי דור אלון כבר מכרה את מלוא כמויות הגז העודפות במשלוחים שהוזמנו.

אולם מפיקי הגז לא אהבו את המהלך של משרדי האוצר והאנרגיה. באיגוד תעשיות חיפושי הגז והנפט בישראל טענו כי מדובר בסבסוד של התעשייה המקומית על חשבון הכנסות המדינה ממסים (משום שהמדינה אינה גובה מס על גז מיובא). בנוסף נטען כי המחיר האמיתי של הגז הנוזלי עומד על יותר מ-5 דולר ליחידת חום, משום שיש להביא בחשבון את עלויות ההקמה והתפעול של תשתיות קליטת הגז הנוזלי בישראל. מעבר לכך מתברר כי חברת החשמל התחייבה במכרז לרכישת גז שבו זכה מאגר לוויתן, כי תרכוש מהמאגר כל כמות גז מעבר לכמות שהיא רוכשת ממאגר תמר ומעבר לכמות הבסיסית שהיא מייבאת.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "על פי ההסכם עם לוויתן, חברת החשמל רוכשת מהם כל כמות שנבחר לא לקנות מתמר או כמות שרכשנו על פי הוראות מנהל המערכת. במקרה הגז הנוזלי, מנהל המערכת הורה לנו לרכוש את המטענים האמורים. 

"בניגוד לפרסום, חברת החשמל תמשיך את רכש הגז הנוזלי לצרכים התפעוליים הנדרשים למשק. נמשיך ונפעל על מנת להוריד את מחירי הגז הטבעי, בתאום ובהתאם להנחיות הגופים המוסמכים לכך במשרד האנרגיה".