אדלשטיין: "אני לא יודע לבנות מחלקת קורונה על סיפון של טיטניק"

הדברים נאמרו בתדרוך לתקשורת לאחר סיור בבית החולים הדסה • "אני שומע בימים האחרונים, לצערי, שאלה שבעיניי מעלה גיחוך: 'מי הממונה, מי מנהל את האירוע'. אני רוצה לומר לכם בצורה פשוטה וברורה: אני אחראי על האירוע, אני בעל הסמכות, ואני לוקח על עצמי את כל האחריות"

שר הבריאות, יולי אדלשטיין / צילום: משרד הבריאות
שר הבריאות, יולי אדלשטיין / צילום: משרד הבריאות

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, עורך הערב תדרוך לתקשורת, לאחר שבימים האחרונים מנסה הממשלה להגיע להחלטות בנוגע לצעדים שיצמצמו את ההדבקה הרחבה בקהילה, ולאחר שהוגדרו מחדש הקריטריונים לזכאות לבדיקת קורונה וצומצמו מאוד.

"המספרים לא מעודדים, נצטרך לשקול את כל הצעדים האפשריים כדי לעצור את קצב העלייה. הנושא יבוא לישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון, אם לא לפני כן. אני אומר בצורה ברורה: מהיום הראשון שלי במשרד, עשיתי הכל כדי לא להגיע לסגר כללי", אמר אדלשטיין. "אנחנו מנסים כל דרך לא להכניס את מדינת ישראל לסגר כללי, על כל ההשלכות החברתיות והכלכליות. אבל במציאות שבה, כל פעם שמדובר בהגבלה כלשהי מתחיל מאבק ציבורי כנגד אותה הגבלה, אנחנו צריכים להבין שאם כל ארגז הכלים לא יעמוד לרשותנו - נגיע לסגר. אני מציע לחברי הכנסת ולתקשורת לזכור את הנוסחה הזאת. נשארו לנו שלושה-ארבעה ימים לראות האם אותם צעדים מינימליים שנקטנו הם בגדר נס רפואי, ואין צורך להגיע לסגר".

אדלשטיין מבהיר כי הוא זה המנהל את המשבר, ואומר כי "אני שומע בימים האחרונים, לצערי, שאלה שבעיניי מעלה גיחוך: 'מי הממונה, מי מנהל את האירוע'. אני רוצה לומר לכם בצורה פשוטה וברורה: אני אחראי על האירוע, אני בעל הסמכות, ואני לוקח על עצמי את כל האחריות. אני לא לבד בעניין הזה, לצד ראש הממשלה, המל"ל, פיקוד העורף ומשרדים נוספים. כולם נכנסים תחת האלונקה, אבל האחריות נותרת שלי, ושל המנכ"ל שלי וצוות משרד הבריאות".

שר הבריאות עורך את התדרוך לאחר סיור בבית החולים הדסה, שהעומד בראשו - פרופ'  זאב רוטשטיין, היה בזמן הגל הראשון אחד המתנגדים החריפים ביותר של משרד הבריאות ומנכ"ל המשרד הקודם, משה בר סימן טוב. "את הידע האמיתי על מה שאתה ממונה עליו, צריך לקבל בשטח", השביר אדלשטיין. "אני נמצא כאן בהדסה, כפי שביקרתי בהרבה בתי חולים. בכל ביקור כזה, אני משתדל להתייעץ עם מומחים מדיסיפלינות שונות של רפואה, גם אם הן שונות מעמדתי שלי ושל משרד הבריאות. כך זה עם הנגיף הזה. אין עדיין תיאוריה מדעית אחת שקובעת איך ומה צריך לעשות עם הנגיף".

באשר לטענות על המחסור בצוותים רפואיים, ההכרזה של האחיות על שביתה מתקרבת והמשבר הכלכלי הקשה שבו נמצאים בתי החולים הנדרשים לטפל בחולים, אומר השר כי "אני שמח מאוד שאתמול בשיחה עם ראש הממשלה ניתנה הנחייה לטפל בצרכים של מערכת הבריאות: ייצוב מצבם הפיננסי של בתי החולים. אני לא יודע לבנות מחלקת קורונה על סיפון של טיטניק. אנחנו צריכים רופאים בכירים שמשקיעים את המרץ והראש שלהם ברפואה, ולא איך משלמים משכורות לצוותים ולפועלי הניקיון בבתי החולים. העניין השני הוא מחסור ברופאים ובאחיות - אני מקווה שנוכל להביא עוד רופאים ואחיות, וכך גם תוספת כוח עזר. זה נחוץ אם אנחנו רוצים לטפל בתחלואה, והדבר האחרון שאנחנו צריכים כרגע זו שביתה של האחיות. אנחנו מנסים למנוע את השביתה ולתת לאחיות תחושה שיש קשב לטענות המוצדקות שלהן".