משרד הבריאות מחמיר את מדיניות בדיקות הקורונה

משרד הבריאות מורה לקופות החולים שלא לבדוק אנשים ללא תסמינים המזוהים עם המחלה, אלא אם שהו בבית עם חולה מאומת או שהם מוגדרים כאוכלוסייה בסיכון (דוגמת המתגוררים בבתי האבות)

בדיקת קורונה בירושלים  / צילום: Ammar Awad, רויטרס
בדיקת קורונה בירושלים / צילום: Ammar Awad, רויטרס

משרד הבריאות משנה את מדיניות בדיקות הקורונה, ומורה היום (ד') לקופות החולים שלא לבדוק אנשים ללא תסמינים המזוהים עם המחלה, אלא אם שהו בבית עם חולה מאומת או שהם מוגדרים כאוכלוסייה בסיכון (דוגמת המתגוררים בבתי האבות). אנשים אשר שוהים בבידוד ואינם מפתחים תסמינים לא יהיו זכאים לבדיקה, אלא אם הם משתייכים לקבוצות הספציפיות שיקבלו תעדוף. מאז כניסתו של השר אדלשטיין לתפקיד, השינוי בקריטריונים לביצוע הבדיקות איפשר לבדוק אוכלוסיות רחבות ובהן אנשים רבים ללא סימפטומים, כשמספר הבדיקות באופן כמעט קבוע עומד על יותר מ-20 אלף בדיקות ליום.

כעת, השינוי מקשיח מאוד את הקריטריונים לבדיקה, ומצמצם את מספר האנשים שיוכלו לעבור בדיקה, עד כדי הקצאה מוגבלת של בדיקות לשיקול דעתם של רופאי המשפחה - עליהם הופעלו באחרונה לחצים על ידי פציינטים שביקשו להיבדק גם ללא תסמינים, מה שיצר עומס כבד על המערכת. כעת, הזכאות לבדיקה תנתן לכלל בעלי התסמינים הקליניים: חום 38 ומעלה או שיעול או קושי בנשימה או תסמין נשימתי חד אחר או שינוי/אובדן חוש טעם או ריח. חסרי תסמינים קליניים, ייבדקו רק באם מדובר בבני בית של חולה מאומת, עובר למוסד/ מסגרת טיפולית עם שיעור גבוה של אוכלוסייה בסיכון, כגון בית אבות או מוסד סיעודי. אם חוזר למוסד ממנו יצא, ייבדק רק אם אושפז במוסד רפואי טרם חזרתו, אנשים המיועדים לפרוצדורות אלקטיביות ובהן ניתוחים וטיפולים שונים, בדיקות מיוחדות באישור משרד הבריאות באוכלוסיות בעלות נגישות נמוכה לשירותי רפואה שיש חשד שנמצאים בסיכון לתחלואה למשל עקב תנאי צפיפות, מקרים מיוחדים לשיקול דעתו של הרופא המטפל ו/או הקופה המבטחת על פי הקצאה יומית של 5,000 בדיקות.