סלט כלכלי: ענקית הטכנולוגיה, חברת הרטבים ושלושת המתחזים

איך נפלה בפח ענקית הטכנולוגיה טנסנט, ואיך היא יצאה מזה בעזרת קצת הומור עצמי 

 

רוטב של לאו גאן מא. הטענות של טנסנט התגלו כמוטעות / צילום: China Stringer Network, רויטרס
רוטב של לאו גאן מא. הטענות של טנסנט התגלו כמוטעות / צילום: China Stringer Network, רויטרס

בסוף חודש יוני קיבל בית משפט בעיר שנג‘ן החלטה מפתיעה. לבקשת ענקית הטכנולוגיה טנסנט, הורה בית המשפט להקפיא נכסים בהיקף 2.3 מיליון דולר השייכים ללאו גאן מא (Lao Gan Ma), יצרנית רטבי הצ'ילי המצליחה והמפורסמת בסין. טנסנט טענה כי חברת הרטבים האייקונית לא שילמה על פרסום שהזמינה באחד ממשחקי הווידיאו שלה.

הידיעה צברה תאוצה במהירות ברשתות החברתיות בסין, כשהגולשים מתקשים להבין איך מותג מצליח כמו לאו גאן מא לא ישלם את חובותיו. אך בתוך שעות ספורות הגיעה תפנית בעלילה, כאשר לאו גאן מא פרסמה הודעת הכחשה רשמית, וטענה שמעולם לא חתמה על חוזה פרסום כלשהו עם טנסנט ולא הסמיכה אף אחד לחתום על הסכם כזה במקומה.

יום למחרת עצרה המשטרה הסינית שתי נשים וגבר בסוף שנות ה-30 לחייהם, החשודים כי התחזו לעובדים במחלקת השיווק של לאו גאן מא, זייפו את החותמת של החברה ורכשו פרסום מטנסנט. השלושה חמדו את השי שמקבל מי שרוכש פרסום, חבילת קודים שניתן להמיר למתנות וירטואליות בתוך המשחקים של טנסנט - ומכרו את הקודים באינטרנט.

פרטי התרמית שנחשפו הפכו במהרה את טנסנט, שנסחרת לפי שווי של יותר מ-600 מיליארד דולר, למושא ללעג ברשתות החברתיות הסיניות, כשהגולשים תוהים איך חברה כל כך גדולה וחזקה נופלת בפח. "האם עסקת פרסום כזו לא דורשת מהצדדים להיפגש?", תהה אחד הגולשים הסינים. "איך אף אחד לא שאל מדוע מותג צ‘ילי ירצה לפרסם בתוך משחק וידאו בכלל?", כתב גולש אחר.

אחרי אינספור ממים שלעגו לפינגווין, הסמל המסחרי של טנסנט, החברה החליטה כי מעט הומור עצמי יוכל אולי לשפר את תדמיתה. "אני הפינגווין הטיפש שאכל לאו גאן מא מזויף", כתבה טנסנט בפוסט שפורסם בחשבון הרשמי. בפוסט אחר היא הבטיחה 1,000 צנצנות רוטב לאו גאן מא בתמורה למסירת פרטים על הנוכלים שהפילו אותה בפח. רק לאחרונה הגיעה הסאגה המוזרה לסיומה, כאשר טנסנט פרסמה התנצלות פומבית בפני לאו גאן מא על אי ההבנה, ומחקה את התביעה נגד חברת הרטבים.