ארה"ב: פחות רכישות על ידי זרים, יותר נכסים למקומיים

לרוכשים מחו"ל, שהם חלק קטן מכלל הרוכשים, היתה השפעה מוגזמת על שווקים מסוימים • השאלה כמה מהם יחזרו ומתי

אוניברסיטת אינדיאנה. "קונים דירות לילדים שלומדים"  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
אוניברסיטת אינדיאנה. "קונים דירות לילדים שלומדים" / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

רכישת בתים על ידי זרים הייתה פקטור משמעותי בשווקים שמקליפורניה ועד פלורידה, ודחפה את המחירים למעלה. כעת, מגפת הקורונה ומגבלות הנסיעות וההגירה לצידה - מחלישות עוד יותר את הביקוש הבינלאומי.

רכישות על ידי אזרחים זרים טיפסו בעקביות בשנים 2011 עד 2017, והגיעו להיקף שיא של 153 מיליארד דולר בשנה שהסתיימה במרץ 2017, לפי ההתאחדות הלאומית של המתווכים (NAR). בערך 60% מהקונים הזרים הם מהגרים שהיגרו לאחרונה או זרים שחיים בארה"ב, ואחרים קונים נדל"ן בארה"ב כהשקעה או כבתי נופש.

הזרים הם רק חלק קטן מכלל הרוכשים. אבל מכיוון שהם נוטים להתקבץ בערי חוף כמו ניו יורק, מיאמי ולוס אנג'לס, לעתים נוטים לייחס להם השפעה מוגזמת בשווקים האלה, בעיקר בטווח הנכסים הגבוה. זרים גם נוטים לשלם במזומן, מה שהופך את ההצעות שלהם לאטרקטיביות יותר למוכרים.

אבל התיאבון שלהם נפל בחדות ב-2018-2019, לפי NAR. רוב הקונים היו מסין. הרכישות שלהם הואטו ב-2019 אחרי שהממשלה הסינית הטילה מגבלות חדשות על רכישות בחו"ל ועל רקע מלחמת הסחר עם ארה"ב. דולר חזק יותר, שהופך את הבתים בארה"ב יקרים יותר במטבעות זרים, והדאגות בנוגע לצמיחה הכלכלית - האטו עוד יותר את הרכישות מצד קונים מעבר לים.

השנה, אומרים סוכני נדל"ן, הביקוש יהיה אפילו דליל יותר.

ההגבלות על נסיעות לארה"ב ולמדינות אחרות, בגלל החשש מהתפשטות המגפה, לצד ההגבלות החדשות על הגירה, עלולות להאט עוד יותר את רכישות הבתים בארה"ב השנה. ב-22 ביוני חתם הנשיא דונלד טראמפ על צו שאוסר על מהגרים חדשים להיכנס לארה"ב עם ויזת עבודה עד סוף השנה.

"תוריד את המחירים כלפי מטה"

הירידה בביקוש מצד קונים מחו"ל אולי מאכזבת את בעלי הנכסים בערי חוף מרכזיות שריכזו את הביקוש - אבל היא מהווה חדשות טובות לקונים מקומיים שהפסידו לפני כן בהתמחרויות לקונים מחו"ל, בעלי כיסים עמוקים.

"ירידה מסוימת בפעילות הקונים הבינלאומיים לא בהכרח תפגע בשוק האמריקאי", אומר לורנס יון, הכלכלן הראשי של NAR. "אם בכלל, היא תוריד את הלחץ של המחירים כלפי מעלה".

הרבה קונים זרים רוכשים בתים לילדיהם, שיתגוררו בהם בזמן לימודים בארה"ב. וכרגע הרכישות האלה עומדות בסימן שאלה אם האוניברסיטאות בכלל ייפתחו בסתיו הקרוב, אומרת ויקי סילבנו, מתווכת בסוכנות Baird & Warner בשיקגו.

"בגלל המגפה, אנשים שאני עובדת איתם אומרים בואו נחכה ונראה מה קורה", אומרת סילבנו. "אני חושבת שנראה יותר מכירות של בתים אם הילדים לא יחזרו לאוניברסיטאות השנה".

"אני כבר מקבלת טלפונים"

אוניברסיטת אינדיאנה משכה הרבה קונים זרים לעיר בלומינגטון בעשור האחרון, אומר טרייסי לוטס, מתווך ברי/מקס בעיר.

"אני חושב שיהיו הרבה פחות משקיעים מחו"ל השנה, נוכח חוסר הוודאות לגבי התוכניות של האוניברסיטה בגלל המגפה. ואני חושבת שנראה יותר אנשים מקומיים שינצלו את האפשרות לקנות".

בחודש מאי הודיעה האוניברסיטה כי תחזור בסתיו לתוכנית לימודים שתשלב לימודים מקוונים ולימודים בקמפוס.

ובכל זאת, חלק מהקונים הזרים יחזרו כשהגבלות הטיסה יוסרו. בניו ג'רזי ובניו יורק, גרייס טאן מסותביס ריאליטי אומרת שהקונים שלה מחו"ל, ממדינות כמו סין, בהחלט מתכננים לחזור לקנות נדל"ן בארה"ב. "הם לא מרגישים בנוח לקנות נכס בעזרת סיור וירטואלי", היא אומרת. "הם יחזרו. אני כבר מקבלת טלפונים".