כללים חדשים ימנעו השתתפות של עברייני בטיחות במכרזים ממשלתיים

המדינה עומדת להכניס קריטריונים חדשים בנושאי בטיחות למכרזי בנייה ממשלתיים • מטרת המהלך היא הרתעתית, ומבקשת לסמן לקבלנים שבאתריהם נמצאו עבירות בנייה מרובות, כי הם לא יוכלו להשתתף במכרזי ביצוע ממשלתיים

פועלים באתר בניה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
פועלים באתר בניה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

אולי הפעם תושג הרתעה? המדינה עומדת להכניס קריטריונים חדשים בנושאי בטיחות למכרזי בנייה ממשלתיים. מטרת המהלך היא הרתעתית, ומבקשת לסמן לקבלנים שבאתריהם נמצאו עבירות בנייה מרובות, כי הם לא יוכלו להשתתף במכרזי ביצוע ממשלתיים. מי שאמון על המהלך הוא אגף החשב הכללי באוצר. מדובר בצעד חדש שממשיך את המגמה שעלתה בעקבות המאבק המשמעותי שהתנהל בתחום זה לפני כשנתיים.

ממידע שהגיע ל"גלובס" מסתמן כי בכדי להצליח במהלך שלושה גורמים עומדים לשתף פעולה - אגף החשב הכללי באוצר שאמון על הוצאת המכרזים. מינהל הבטיחות שבמשרד העבודה והרווחה שמקיים בדיקות בנושאי בטיחות באתרי בנייה, ובהתאם מוציא דוחות וצווי בטיחות. ורשם הקבלנים שנמצא תחת משרד הבינוי והשיכון. שני האחרונים צפויים לעבוד במשותף כדי לעבד את המידע ולהעבירו לאגף החשב הכללי. לפי הקריטריונים החדשים שעומדים להתפרסם, מספרם של צווי הבטיחות או פרמטר אחר שיקבע במינהל הבטיחות, יגרום במקביל לכניסתו של אותו הקבלן לרשימה של מסורבי השתתפות במכרזים ממשלתיים שמפרסם החשב הכללי.

זו לא הפעם הראשונה שסוגיה זו עולה על הפרק. נושא שלילת האפשרות להשתתפות במכרזים ממשלתיים עלה בנובמבר 2018 עת איימה ההסתדרות בשביתה כללית במשק, לאור ריבוי הנפגעים באתרי בנייה. פועל יוצא של המאבק היו שורה של מהלכים שהממשלה התחייבה לקדם בהם גם סעיף מגביל במכרזי החשב הכללי. בתחילת 2019 אכן הוכנסו סעיפים וקריטריונים למכרזי החשב הכללי המתייחסים לעבירות בטיחות של מגיש ההצעה למכרז. אז נקבע שקבלן שקיבל שני צווי בטיחות תוך שנה היה מנוע מלהשתתף במכרז. אולם בהמשך, המהלך נתקל בקשיים, נעצר ועבר לבחינה מחודשת.

במשרד האוצר אישרו כי הם נמצאים לקראת גיבושם של כללים חדשים ומסרו: "לאחר ביצוע הפקת לקחים, גובשו כללים חדשים אשר ייעודם מעל הכל הוא להבטיח שמירה על כללי הבטיחות באתרי הבנייה. כללים אלה יפורסמו בימים הקרובים. עיקר השינוי הוא טיב הצווים אשר ניתנים לקבלן, ובחינה של גורם מקצועי ומוסמך במינהל הבטיחות בזרוע העבודה, כך ששלילת זכאותו של קבלן מהשתתפות במכרזים ממשלתיים תהיה מבוססת ותוכל ליצור הרתעה אמיתית מביצוע חריגות מכללי הבטיחות".