גזר דין בתיק רפאלי: ב-8 בספטמבר

במסגרת הסדר הטיעון סוכם כי הדוגמנית תשלם קנס ומס בהיקף מיליוני שקלים, ויוטלו עליה 9 חודשי עבודות שירות, בעוד אמה ציפי רפאלי תרצה 16 חודשי מאסר בפועל וכן תשלם קנס • עם ההודאה וההרשעה מסתיימת פרשת העלמות המס של רפאלי

ציפי רפאלי בבית המשפט. בר רפאלי אביה מאחוריהם. / צילום: כדיה לוי, גלובס
ציפי רפאלי בבית המשפט. בר רפאלי אביה מאחוריהם. / צילום: כדיה לוי, גלובס

הדוגמנית הישראלית-הבינלאומית בר רפאלי ואמה, ציפי רפאלי הודו והורשעו בשורת עבירות מס במסגרת הסדר הטיעון שנחתם בינן לבין הפרקליטות, לפיו הדוגמנית תשלם קנס ומס בהיקף מיליוני שקלים ויוטלו עליה 9 חודשי עבודות שירות, בעוד אמה ציפי רפאלי תרצה 16 חודשי מאסר בפועל וכן תשלם קנס.

כעת טוענים הצדדים לעונש, ובפרט מסבירים מדוע יש לקבל את הענישה עליה הוסכם במסגרת ההסדר. ההסדר ספג ביקורת ציבורית חריפה לאחר שנטען כי מדובר ב"הנחת סלב" לבר רפאלי, ובפרקליטות נדרשים להסביר כרגע מדוע הוסכם על ענישה "מקלה" לכאורה עם הדוגמנית, ללא מאסר כלל, בעוד אמה תרצה עונש מאסר בפועל.

ההסכמות אשר מוצגות בפני השופטת דנה אמיר הושגו במסגרת הסדר טיעון בין הפרקליטות לדוגמנית ובני משפחתה, אשר נועד להביא לסיומה של פרשת העלמות המס שיוחסה למשפחת רפאלי בגין הכנסותיה של הדוגמנית בחו"ל בין השנים 2009-2012 וכן העלמת הכנסות והטבות נוספות שקיבלה בישראל.

על-פי הסדר הטיעון, בכפוף לתשלום סכומי המס בהתאם לקביעת פקיד שומה אזרחי, הצדדים יעתרו במשותף להטלת העונשים הבאים על בר וציפי רפאלי: ציפי רפאלי תישלח כאמור ל-16 חודשי מאסר בפועל, תשלם קנס בסך 2.5 מיליון שקל, וכן יוטל עליה מאסר על-תנאי. על בר רפאלי יוטלו 9 חודשי מאסר בפועל שירוצו בדרך של עבודות שירות, בכפוף לחוות-דעת הממונה על עבודות השירות, קנס בסך 2.5 מיליון שקל ומאסר על-תנאי.

עוד על-פי ההסדר, בר רפאלי תחזור בה מהערעורים האזרחיים שהגישה לבית המשפט העליון בקשר לשומות שהוציאה לה רשות המסים בנוגע להכנסותיה בשנים 2009-2010, ולבית המשפט המחוזי בתל-אביב בנוגע לשנים 2011-2012; ובר וציפי רפאלי יידרשו לשלם את מלוא המס הנדרש על-ידי רשות המסים כדי לסגור את התיקים האזרחיים.

התובע בתיק, עו"ד אלעד פנחס מפרקליטות מיסוי וכלכלה, טען כי "שיקול מרכזי להסדר בהודיית הנאשמות טרם הגשת כתב האישום ונטילת אחריות זו, מלווה גם בהסרת המחדל בכתב האישום שבוצעה טרם הדיון (תשלום המס והקנסות - א.ל.ו). הסרת המחדל כוללת גם תשלומים עבור שנות מס שהתיישנו וגם ריבית הוצמדה שולמו לקופת המדינה עשרות מליוני שקלים".

עוד הוסיף התובע, כי "כל נאשמת נותנת הדין על מעשיה שלה, אולם יש משקל גם שהן אם ובתה. לקחנו בחשבון את עברה הנקי גילה ומצבה הבריאותי של ציפי. לקחנו בחשבון לגבי בר שהיא אמא לשלושה ילדים, כולל ילד צעיר. כשעל הנאשמות הוטלה ענישה כלכלית כבדה ביותר".

עורכת הדין של ציפי רפאלי, מיכל רוזן עוזר, טענה כי "המשפחה של בר וציפי שמרו על בר. סיפור ההצלחה של בר הוא הרבה מאוד אנשים שעטפו אותה ודאגו לה. לא היה לציפי רפאלי ידע פיננסי או חשבונאי של ניהול עסקים, היא לא עמדה מול רשות המסים, לא ניהלה עסקים ולבר רפאלי הייתה טענה אמתית לתושבות חוץ. לא ציפי טענה זאת" (משפחת רפאלי טענה מראשית הדרך כי הדוגמנית הייתה מלווה במומחי מס שניהלו דיונים מול רשות המסים בנוגע לשאלת תשובותה של בר רפאלי - א.ל.ו).

עוד טענה רוזן-עוזר כי "ציפי רפאלי לוקחת אחריות על מעשיה. היא פעלה עבור בתה במציאות פיננסית מורכבת. זה לא מוריד מעניין ההרשעה או נטילת האחריות".

עו"ד רוזן-עוזר הוסיפה כי "הנקודה הכי כואבת בתיק הזה, היא הנקודה האישית. כתב האישום הוא מסמך משפטי ומתאר סיפור של עבירות מס. מאחורי המילים היבשות האלו יש משפחה. יש הרבה תיקים של מנהלי עסקים והלקוחות שלהם. בתיק הזה אנחנו לא מדברים על מנהלת עסקים ודוגמנית על אלא על אם ובתה. מארג יחסים מורכב. עולם ומלואו של כאב שמוחל בתוך המשפחה.

"ציפי רפאלי תמיד רצתה הכי טוב עבור בתה והיא משלמת מחיר מאוד כבד, והוא כבד הרבה יותר כשמדובר באם ובת. אין פה אחד בחדר שלא מבין את המחירים האישיים המשפחתיים והרגשיים שכרוכים בהליך הזה. לא רק את הקורבן של העולם שלה ואת העונש הכבד מאוד שהיא לקוחת על עצמה, אלא כאב לא פחות גדול הוא המחיר שבתה משלמת. האירוע שלנו עוד יותר כואב כי הוא זוכה לפרסום, ברור שהפרסום הוא חלק מהחיים, אבל כשבאים לאירועים כאלו, זה גובה עוד מחיר".

עוה"ד רותי ליטבק ומוטי לזר, המייצגים את בר רפאלי, מסרו כי "הסדר הטיעון שהצגנו בפני בית המשפט מבהיר, אחת ולתמיד, כי בר רפאלי לא פעלה מתוך כוונה להתחמק מתשלום מסים. הפרקליטות מכירה בכך שבכל הפעולות של בר לא היה רכיב מרמה.
חשוב לזכור שאנו עוסקים בתקופה שבה הייתה בר כבת 22, בעיצומה של קריירה בינלאומית.

"באופן יוצא דופן, עמדה במרכז התיק השאלה היכן היה מרכז חייה של בר בשנים האמורות. בר סברה שלנוכח נסיבות חייה באותה עת, הן מבחינה עסקית והן מבחינה אישית, מרכז חייה הוא בחו"ל. הפרקליטות הייתה ערה לכך כי מדובר בטענה משמעותית הנסמכת על נסיבות חייה של בר.

"בתיק זה נדונה לראשונה שאלת המתנות המכונה 'הנחות סלב'. נפל בחלקה של בר להיות הראשונה שהועמדה לדין בגין 'הנחות סלב'. אנו מקווים שעם סיומו של ההליך המשפטי יגיע הקץ לעינוי הדין שנמשך תקופה ארוכה וגבה מחיר כבד מבר ומשפחתה. בר כואבת מאוד את המחיר האישי שאמה צפויה לשלם, דואגת לשלומה ומייחלת לסיים את הפרשה ולהתמקד בחייה המשפחתיים".

שתי זירות משפטיות

ההסדר סוגר את פרשת העלמות המס של הדוגמנית, שהחלה עם מעצרה בתחילת 2016 על-ידי רשות המסים בחשד להעלמות מס בגין הכנסותיה בחו"ל בין השנים 2009-2012.

סיפור המסגרת לחשדות נגד רפאלי הוא היותה דוגמנית ישראלית שפרצה את גבולות ישראל וטיפחה קריירת דוגמנית בינלאומית. סביב המסגרת הזו החלו לצוף שאלות בנוגע להכנסותיה - בהיקף עשרות מיליוני שקלים - ואיזו מדינה תהנה מהמס עליהן.

השאלה הזאת עוברת דרך מענה לשאלה המקדמית - איפה גרה בר רפאלי באותן שנים. בעוד שרפאלי טענה כי ב-2007 עברה להתגורר בארה"ב, בין היתר על-מנת להיות קרובה לבן זוגה באותה תקופה, כוכב-העל ההוליוודי ליאונרדו דיקפריו - ולכן היא אינה חייבת במס בישראל; רשות המסים הישראלית טענה כי הדוגמנית הונתה את המדינה באשר למקום מגוריה, ובמשך כל השנים שבמחלוקת התגוררה בפועל בישראל - ולכן היא חייבת במס בארץ.

המחלוקת סביב שאלת מגוריה של הדוגמנית התפצלה לשתי זירות משפטיות: הראשונה היא הזירה האזרחית, שבמסגרתה דרשה המדינה לחייב את רפאלי במס בגובה מיליוני שקלים. הנושא נדון בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, ש הכריע כי על הדוגמנית לשלם מס בהיקף 8 מיליון שקל למדינה בגין הכנסותיה בשנים 2009-2010.

הזירה השנייה, והדרמטית יותר, היא הזירה הפלילית. הזירה הזאת התפוצצה בסוף 2015, אז נעצרו ו נחקרו בר ואמה ציפי רפאלי בחשד כי לא דיווחו לרשויות על מלוא הכנסותיהן, וכי הציגו מצג כוזב לפקיד השומה לעניין התושבות של בר רפאלי, מה שבעצם מנע את מיסוי הכנסותיה מחו"ל הנאמדות בעשרות מיליוני שקלים.

היום, כאמור, תסתיים הסאגה הזאת אם יאושר הסדר הטיעון הסוגר את כל הזירות.